تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,556 |
تعداد مقالات | 70,750 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,754,733 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,961,574 |
کاوشی در صورت و محتوای نامۀ امام علی(ع) به عثمان بن حنیف (بر اساس رویکرد سبکشناسی ساختارگرا) | ||
پژوهش های قرآن و حدیث | ||
دوره 53، شماره 1، شهریور 1399، صفحه 29-50 اصل مقاله (397.99 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jqst.2020.296280.669460 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه بشارتی1؛ حسن عبدالهی* 2؛ حسین سیدی3؛ مرضیه آباد2 | ||
1دانش آموختۀ دکترای زبان و ادبیات عربی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
3استاد گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با تکیه بر رویکرد سبکشناسی ساختگرا و با استفاده از روش سبکشناسی لایهای به تحلیل و توصیف نامۀ 45 نهجالبلاغه پرداخته است. هدف پژوهش کشف روابط و پیوندهای نهان میان عناصر زبانی و جنبههای معنایی متن و به دنبال آن، آشکار ساختن انگیزه و افکار مؤلف است. نتایج پژوهش به این شرح است: امام علی(ع) در راستای انتقال شیوا و مؤثر اندیشهها و احساسات خود، در ساختی همگون و منظم، از تمام امکانات زبانی و بیانی بهره گرفتهاند؛ هرچند کاربرد پر بسامد توازنهای آوایی (در سطح واج، واژگان و نحو) و بسامد بالای اسالیب انشائی، ساختار این نامه را به گفتمان خطابی نزدیک نموده و بر جنبشیبودن و کنشگرایی متن افزوده است، اما بسامد بالای واژگان محاوره در کنار کاربرد پر تکرار مدالیتۀ عاطفی و قیود شدید تأکیدی، آنرا از بافت رسمی خطابه، دور نموده و عاطفۀ سرشار مؤلف را در فضایی دوستانه و مؤثر و در خطابی عمومی و غیر مستقیم، به مخاطب خود انتقال میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
امام علی(ع)؛ سبکشناسی ساختارگرا؛ سبکشناسی لایهای؛ نامۀ 45 | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of the Form and Content of Imam Ali's (AS) Letter to ‘Uthman Bin Hanīf (Based on Structuralist Stylistic Approach) | ||
نویسندگان [English] | ||
فاطمه besharati1؛ hasan abdolahi2؛ hosein seyyedi3؛ marziyeh abad2 | ||
1PhD Graduate of Arabic Language and Literature, Ferdowsi University of Mashhad, Iran. | ||
2Department of Arabic, Faculty of LitAssociate Professor, Department of Arabic Language and Literature, Ferdowsi University of Mashhad, Iran.erature, Dr. Shariati, Ferdowsi University, Mashhad, Iran | ||
3Professor, Department of Arabic Language and Literature, Ferdowsi University of Mashhad, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The present research analyzes and describes the 45th letter of Nahj al-Balagha, based on the structural stylistic approach and using the layered stylistic method. The research aims to discover the hidden relationships between the linguistic elements and the semantic aspects of the context, followed by revealing the author's motivation and thoughts. The results are as follow: Imam (AS) used all the linguistic and expressional possibilities to effectively and fluently convey his thoughts and feelings in a coherent and regular construction. Although the use of frequency of Phonetic parallelisms (at the phoneme, vocabulary, and syntax level), and the high frequency of compositional styles has brought the structure of this letter closer to a sermon, and increased the motivating and activing aspects of the text, much use of conversational words, along with the repeated application of emotional modality and extreme emphasizing adverbs, make away it from the formal texture of a sermon, conveying the Imam's strong affection in a friendly and effective atmosphere, and in a public and indirect speech to his audience. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Imam Ali (AS), Structural Stylistics, Layered Stylistics, Letter 45 | ||
مراجع | ||
[1]. ابنجنی، أبوالفتح عثمان (1990). الخصائص. تحقیق: محمدعلی النجار، بغداد، دار الشؤون الثقافیه. [2]. اعلاوی، نزیه (1999). اللغه العربیه: دراسه نظریه و تطبیقیه. الأردن، دار الکندی. [3]. الهامی، داوود (1379). دنیای نهجالبلاغه، قم، انتشارات مکتب اسلام. [4]. جیرو، بییر (1994). الأسلوبیه. مترجم: منذر عیاشی، الطبعه الثالثه، بیروت، مرکز الانماط الحضاری. [5]. الحوفی، أحمد محمد (1977). بلاغه الإمام علی (ع). القاهره، دار نهضه مصر. [6]. الخوالده، فتحی (2006). تحلیل الخطاب الشعری. الأردن، المرکز الثقافی العربی. [7]. دهمرده، حیدرعلی و دیگران (1386). «کنایه، لغزانترین موضوع در فن بیان». نشریۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان، دورۀ جدید، شمارۀ 22، صص 1-27. [8]. الرافعی، مصطفی صادق (2008). إعجاز القرآن و البلاغه النبویه. القاهره، موسسه المختار. [9]. زارعیفر، ابراهیم (2012). «الموسیقی فی الشعر الإجتماعی عند حافظ ابراهیم». مجله الجمعیه العلمیه الإیرانیه للغه العربیه و آدابها، المجلد الثالث، العدد الثانی، 7، صص 23-39. [10]. سوسور، فردیناندو (1378). درسهای زبانشناسی همگانی. گردآوری: آلبرتسشئه و چارلز بالی، مترجم: نازیلا خلخالی، تهران، فرزان. [11]. السید، شفیع (1986). الإتجاه الأسلوبی فی النقد الأدبی. القاهره، دارالفکر العربی. [12]. الشائب، أحمد(1956). الأسلوب: دراسه بلاغیه تحلیلیه لأصول الأسالیب الأدبیه. الطبعه الرابعه، القاهره، مکتبه النهضه المصریه. [13]. شعیری، حمیدرضا(1392). تجزیه و تحلیل نشانۀ معناشناختی گفتمان. چاپ سوم، تهران، سمت. [14]. شمیسا، سیروس(1368). عروض و قافیه. تهران، دانشگاه پیام نور. [15]. صفوی، کوروش(1380). از زبانشناسی به ادبیات، چاپ دوم، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی. [16]. طالبیان، یحیی (1378). صور خیال در شعر شاعران سبک خراسانی. کرمان، مؤسسۀ فرهنگی و انتشاراتی عماد کرمانی. [17]. عبدالله، محمد فرید (2008). الصوت اللغوی و دلالاته فی القرآن الکریم. بیروت، دار و مکتبه الهلال. [18]. عهود، عبد الواحد (1999). أسوره المدنیه دراسه بلاغیه و أسلوبیه، الأردن، دار الفکر. [19]. غریب، رز (1378). نقد بر مبنای زیباییشناسی و تأثیر آن در نقد عربی. مترجم: نجمه رجائی، مشهد، دانشگاه فردوسی. [20]. فتوحی، محمود (1390). سبکشناسی: نظریهها، رویکردها و روشها. تهران، سخن. [21]. فرشیدورد، خسرو (1382). دستور مفصل امروز. تهران، انتشارات سخن. [22]. فضل، صلاح (1992). بلاغه الخطاب و علم النص. الکویت، سلسله کتب ثقافیه شهریه یصدرها المجلس الوطنی للثقافه و الفنون و الآداب. [23]. ــــــــــــــ (1998). علم الأسلوب: مبادئه و إجراءاته. القاهره، دار الشروق. [24]. لبدی، محمد سمیر (1988). معجم المصطلحات النحویه و الصرفیه. عمان، دار الفرقان. [25]. المسدی، عبدالسلام (2006). الأسلوبیه و الأسلوب. الطبعه الخامسه، بیروت، دار الکتاب الجدیده المتحده. [26]. الموسوی، مناف مهدی محمد (1998). علم الأصوات اللغویه. بیروت، عالم الکتب. [27]. ولک، رنه (1978). مفاهیم نقدیه. مترجم: محمد عصفور، کویت، منشورات المجلس الوطنی للثقافه و الفنون و الآداب. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 403 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 374 |