تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,511,810 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,774,350 |
معرفی پیکره کل جو بردر طاق بستان | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 4، دوره 25، شماره 2، شهریور 1399، صفحه 37-42 اصل مقاله (1.37 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2019.257607.665935 | ||
نویسنده | ||
صبا غلامی* | ||
باستانشناسی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران. | ||
چکیده | ||
در بررسی هنر دوران ساسانی عموما مبحث مستقلی با عنوان پیکرهتراشی مطرح نمیشود، مجسمههایی که از دوره ساسانی بهدستآمده است، نیمتنههایی هستند که بهعنوان بخشی از تزئینات بنا بهکاررفتهاند و بر روی نیم ستون های تزیینی نصب می شده اند. هنر پیکره تراشی در دوران ساسانی بیشتر شامل نقش برجسته ها و یا در قالب گچبری در معماری و تزئین بنا بوده است. اما به وجود پیکرهای منفرد با ابعاد غیرانسانی تنها در دو مورد اشاره شده است، پیکره شاپور در غار شاپور و پیکرهای بهشدت آسیبدیده در طاقبستان کرمانشاه که با نام بومی کلجوبر شناخته میشود. پیکره نمایانگر فردی است، ایستاده و شمشیر به دست گرفته. بیشتر مورخان پیکره را متعلق به خسرو دوم دانستهاند، به دلیل آسیبدیدگی فراوان از انتساب پیکرهی طاقبستان به دوره ساسانی نمیتوان با اطمینان زیاد سخن گفت، اما در این نوشتار سعی شده است بر اساس مطالعه و تطبیق فیگور پیکره با نقوش برجسته طاق بستان ، لباس، شمشیر و محل قرارگیری آن در جوار نقش تاج ستانی خسرو دوم و مقایسه پیکره با نقشهای دیگری از خسروپرویز و دیگر شاهان ساسانی در نقش برجستهها و سرستونهای یافت شده در طاقبستان و آبشوران و بیستون در مورد احتمال انتساب پیکره و هویت آن به اواخر دوره ساسانی بحث شود. | ||
کلیدواژهها | ||
کلیدواژهها: پیکره تراشی ساسانی؛ نقش برجسته ساسانی؛ طاقبستان؛ خسرو دوم؛ فیگور | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Analysis of Kol-e Jubor Statue in Tagh-e-Bostan | ||
نویسندگان [English] | ||
saba gholami | ||
Archeology,art and architecture, Mazandaran University,Mazandaran,Iran | ||
چکیده [English] | ||
In examining the art of the Sassanid era, an independent issue entitled sculpturing generally does not arise, In the Sassanid era, despite the great importance of art, we do not see the individual human faces, apart from building units of great dimensions and the statues dating back to Sassanid Empire are the busts that were used as a part of monument ornamentation and installed on ornamental engaged columns. One example of this decoration is used in Manor House in Hajiabad. Sculpturing in the Sassanid era mainly includes rock reliefs and plastering applied to architecture or monument ornamentation. In the plastering decorations, either the statues are used as column or a motif for decorating the capitals. In some cases such as Kakh-e-Kish (Kish Palace), the busts relevant to Sassanid Kings were installed on the walls of the palace. However, the presence of the distinct and independent statues with non-human dimensions have been documented merely, and two exceptions include Shapur Statue in Shapur Cave (Ghaar-e-Shapur) and a severely damaged and enormous statue in Tagh-e-Bostan in Kermanshah, known as Native name, Kol-e Jubor . It was noted earlier that the statue stood in the water for many years, and such immersion severely damaged it. The statue’s overall figure represents the body of a man, standing with his hands on the sword, Another theory proposes that the object held in the hands is a staff which seems very likely to be the shape of a ruler’ staff may probably be seen here as a symbol . most of the historians that have studied the statue believe that it dates back to the era of Khosrow II. One the one hand,In addition to examining the fact that the art of making figurative and imposing motifs reappears late in the Sassanid era , it would not be possible to assign the exact date of the statue to Sassanid era due to afore-mentioned severe injury. On the other hand, with the accurate survey and comparison of the statue to the rock reliefs in Taq-e Bostan and in accordance with some important evidences such as attire, Study the clothes at the end of this period and compare it with the dress of the figure and sword and its location near the Crowning Ceremony of Khosrow II, it could be said that the statue dates back to the late Sassanid era. Thus, through an accurate survey of the attire in the late Sassanid era and a comparison of the statue with other rock reliefs of Khosrow Parviz in the form of the rock reliefs and capitals found in Taq-e Bostan, Abshuran, and Bistoon, By comparing the statue and Khosrow II’s rock relief in the upper part of the the large vault (arch) of Tagh-e-Bostan, it would be possible to realize the apparent similarity of the two statues the article seeks to discuss and review the statue’s found in the Taq-e Bostan application, identity, and its attribution to the late Sassanid era and Khosrow II. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Statue, Taq-e Bostan, Khosrow II, Attire, Capital | ||
مراجع | ||
- حیدری، احمد(1381)گور-نیایشگاه صخرهای تاق بستان، اثر، شمارهی 34 و 33، صص: 99-89. - حاتم، غلامعلی( 1381)طاق بستان، جلوهی هنر، مدرس هنر، دورهی اول، شمارهی اول، صص: 121-91. - حاکمی، علی( 1354)طاقبستان، بررسیهای تاریخی، سال یکم، شماره 4، صص: 95-100. - فلاندن،اوژن(1324) سفرنامه اوژن فلاندن به ایران، ترجمه حسین نور صادقی، انتشارات اشراقی، تهران. - کریستین سن،آرتور(1388) ایران در زمان ساسانیان، ترجمه رشید یاسمی، انتشارات راستی نو، تهران. - لوشای، هاینتس (1381) عمارت قاجاری تاق بستان، ترجمهی سیامک خدیوی، اثر، شمارهی 34 و 33، صص: 88-68. - محمدیفر، یعقوب(29/1/1395)، گفتگوی حضوری. - مترجم، عباس(25/12/1395)، گفتگوی حضوری. - محمد حسنی، میرز(1393) نقوش برجسته نویافته ساسانی، انتشارات ققنوس، تهران. - مرادی، یوسف (1382) سرستونهای نویافتهی دورهی ساسانی در کرمانشاه، بازشناسی اسبسوار بزرگ تاق بستان و ایزدان سرستونهای ساسانی، باستانشناسی و تاریخ، سال هفدهم، شماره 2، شمارهی پیاپی 31، صص 36-23. - یاوری،حسین،حکاک باشی،سارا؛1391، مختصری درباره تاریخ و تحولات لباس و پوشاک در ایران، نشر سیمای دانش، تهران. Fukai Shinji,(1983).TAQ-I BUSTAN, The Institute Of Oriental Culture The University Of Tokyo.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 455 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 893 |