تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,098,540 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,157 |
پیشبینی ابعاد خودکارآمدی تدریس آموزشگران کشاورزی، بر مبنای راهبردهای تدریس | ||
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران | ||
دوره 51، شماره 4، دی 1399، صفحه 833-849 اصل مقاله (1.22 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijaedr.2020.293029.668840 | ||
نویسندگان | ||
پریسا پای خسته1؛ میلاد جودی دمیرچی2؛ محمد رضا شاه پسند* 3؛ نجیمه اسماعیلی4 | ||
1کارشناسی ارشد آموزش کشاورزی دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران، کرج، ایران | ||
2کارشناسی ارشد مدیریت کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران،کرج، ایران | ||
3عضو هیات علمی مرکز آموزش عالی امام خمینی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران | ||
4کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران، کرج، ایران | ||
چکیده | ||
خودکارآمدی باورهای یک شخص در مورد تواناییهایش برای سازماندهی و اجرای اعمال لازم برای دستیابی به نتایج موردنظر میباشد. از اینرو، تحقیق حاضر با هدف پیشبینی ابعاد خودکارآمدی تدریس آموزشگران کشاورزی بر مبنای راهبردهای تدریس انجـام شـد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و دادهها به روش پیمایشی گردآوری شد. از نظر امکان و میزان کنترل متغیرها هم از نوع پژوهش علی- مقایسه ای محسوب میشود. هدف پژوهش پیشبینی سطح ابعاد خودکارآمدی تدریس آموزشگران کشاورزی بر مبنای راهبردهای تدریس در کلاس بود. به این منظور، جامعه آماری متشکل از 210 نفر از آموزشگران مراکز آموزش عالی علمی کاربردی کشاورزی استان تهران و البرز بود که با استفاده از فرمول تصحیح جامعه معین، از 130 نفر از ایشان به روش نمونهگیری طبقهای تصادفی نظرخواهی صورت گرفت. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای استاندارد بود که وضعیت روایی آن به سه صورت صوری، سازه و تشخیصی تایید شد و وضعیت پایایی آن با محاسبه آلفای کرونباخ و ضریب پایایی ترکیبی صورت گرفت. روش غالب آماری مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزیی بود. نتایج نشان داد بین راهبردهای تدریس و شش بعد خودکارآمدی تدریس (انگیزش بخشی به فراگیران، تطابق با تغییرات، تعامل با والدین فراگیران، حفظ شأن آموزشگری، خودکارآمدی در آموزش، سازگار نمودن آموزش با نیازهای فردی) رابطه معنیداری وجود داشت. از اینرو، هر چه راهبردهای تدریسی که آموزشگر در کلاس درس استفاده میکند مناسب تر باشد، خودکارآمدی آموزشگر افزایش میباید و این افزایش خودکارآمدی باعث تمایل آموزشگران، اشتیاق، تعهد، انگیزه و اختصاص زمان بیشتر برای یادگیری دانشجویان میشود. این امر در نهایت، موجب پیشرفت تحصیلی دانشجویان میگردد. از اینرو، برگزاری دورههای آموزشی برای آموزشگران، که به ارتقا مهارت تدریس آنها منجر میشود؛ راهکار مناسبی برای ارتقا خودکارآمدی آنهاست. | ||
کلیدواژهها | ||
باورهای خودکارآمدی؛ خودکارآمدی تدریس؛ ارتقا مهارت تدریس؛ آموزشگران کشاورزی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Predicting Self-Efficacy Dimensions of Teaching Agricultural Trainers, Based on Teaching Strategies | ||
نویسندگان [English] | ||
Parisa Paikhaste1؛ Milad Joodi Damirchi2؛ Mohammad Reza Shahpasand3؛ Najime Esmaeili4 | ||
1MSc. of Agricultural Education, Faculty of Economics and Agricultural Development, University of Tehran, Karaj, Iran | ||
2MSc. of Agricultural Management, Faculty of Economics and Agricultural Development, University of Tehran, Karaj, Iran | ||
3Imam Khomeini Higher Education Center, Agricultural Research,Education and Extension Organization ,Karaj, Iran | ||
4MSc. of Agricultural Extension and Education, Faculty of Economics and Agricultural Development, University of Tehran, Karaj, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Self-efficacy is a person’s beliefs about his or her ability for organizing and executing necessary actions to achieve the intended results. This study was an applied research and data collected through a survey method. The study was a causal-comparative research. This study aimed to anticipate level of teaching self-efficacy of agricultural trainers based on teaching strategies in the classroom. Statistical population was consisted 210 agriculture trainers of applied scientific centers of agricultural higher education in Tehran and Alborz Provinces. 130 trainers were randomly selected according to finite correction population formula. Research instrument was a standard questionnaire which its face, construct and discriminant validity was confirmed. Ordinal Theta and composite reliability coefficients were satisfied. Statistical dominant structural equation modeling method employing partial least squares (PLS) method was applied. The results showed that between the teaching strategies and six dimensions of teaching self-efficacy (motivation of the students, adapting to changes, interaction with parents, learners, dignity trainers, self-efficacy in education, adapting teaching to individual needs) were significant relationship. In this regard, the more appropriate the teaching strategies the teacher uses in the classroom, the better the self-efficacy of the trainer. This increase in self-efficacy leads to the greater willingness, enthusiasm, commitment, motivation, and dedication of more time for students to learn, which, finally improve the students’ academic achievement. Hence, holding training courses for educators, which will improve their teaching skills, would be a good way to enhance their self-efficacy. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
self-efficacy beliefs, teaching self-efficacy, improvement of teaching skill, agricultural educators | ||
مراجع | ||
10. Brouwers, A., & Tomic, W. (2000). A longitudinal study of teacher burnout and perceived self-efficacy in classroom management. Teaching and Teacher education, 16(2), 239-253. 11. Chen, W. (2007). The Structure of Secondary School Teacher Job Satisfaction and its Relationship with Attrition and Work Enthusiasm. Chinese Education and Society, 40(5), 17-31. 12. Chacón, C. T. (2005). Teachers’ perceived efficacy among English as a foreign language teachers in middle schools in Venezuela. Teaching and Teacher Education, 21(3), 257-272. 13. Dellinger, A. B., Bobbett, J. J., Olivier, D. F. & Ellett, C. D. (2008). (Measuring Teachers Self Efficacy Beliefs: Development and Use of the TEBS-self. Teaching and Teacher Education, 24, 751-766. 14. Dembo, M., & Gibson, S. (1985). Teachers' sense of efficacy: an important factor in school achievement. Elementary School Journal, 86, 173-184 15. Gage, N. L. (1978). The scientific basis of the art of teaching. Teachers Coll Press. 16. Grabe, M., & Grabe, C. (2007). Integrating technology for meaningful learning. (5th ed.), New York, NY: Houghton Mifflin Company. 17. Guo, Y., Justice, L. M., Sawyer, B., & Tompkins, V. (2011). Exploring factors related to preschool teachers’ self-efficacy. Teaching and Teacher Education, 27(5), 961-968. 18. Henseler, J., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2015). A New Criterion for Assessing Discriminant Validity in Variance-based Structural Equation Modeling. Journal of the Academy of Marketing Science, 43(1), 115-135. 19. Justice, L. M., Guo, Y., Kaderavek, J., Piasta, S. B., & McGinty, A. S. (2008). Preschool teacher’s sense of community, instructional quality and children’s language and literacy gains. Early Education & Development, in press. 20. Kerr, R.C. (2005). An investigation of tasmanian year 11 science students’perceptions of information communication technology-richlearning environments. Proceedings of the Fourth International Conference on Science, Mathematics and Technology Education, Victoria, Canada, August 25-28, 2005. 21. Kilday, J. E., Lenser, M. L. & Miller, A. D. (2016). Considering students in teachers' self-efficacy: Examination of a scale for student-oriented teaching. Journal of Teaching and Teacher Education, 56, 61-71. 22. Klassen, R. M., Foster, R. Y., Rajani, S., & Bowman, C. (2009). Teaching in the Yukon: Exploring teachers’ efficacy beliefs, stress, and job satisfaction in a remote setting. International Journal of Educational Research, 48(6), 381-394. 23. Kunsting, J., Neuber, V., & Lipowsky, F. (2016). Teacher self-efficacy as a long-term predictor of instructional quality in the classroom. European Journal of Psychology of Education, 31, 299 – 322. 24. Maroofi, Y, Kiya Manesh, A., Mehr Mohammadi, M. & Ali Askari, M. (2007). Evaluation of the teaching quality in higher education: investigating the some viewpoints. Journal of Curriculum Studies, 1 (5).81-112. (In Farsi). 25. Moe, A., Pazzaglia, F., & Ronconi, L. (2010). When being able is not enough. The combined value of positive affect and self-efficacy for job satisfaction in teaching. Teaching and Teacher Education, 26(5), 1145-115. 26. Narimani, M., & Vahidi, Z. (2014). A comparison of alexithymia, self-efficacy and self-esteem among students with and without learning disability. Journal of Learning Disabilities, 3(2), 78-91. (In Farsi). 27. Nevitt, J., & Hancock, G.R. (2001). Performance of bootstrapping approaches to model test statistics and parameter standard error estimation in structural equation modeling. Structural Equation Modeling, 8(3), 353-377. 28. Noori, A., Shokri, O. & Sharifi, M. (2013). Teachers' job stress and emotional well-being: testing a model of self-efficacy mediating. Journal of applied psychology, 4(28), 59-76. (In Farsi). 29. Nunnally, J.C., & Bernstein, I.H. (1994). Psychometric theory. New York, NY: McGraw-Hill. 30. Oermann, M.H. (2004). Reflections on undergraduate nursing education: A look to the future. International Journal of Nursing Education Scholarship, 1(1), 1–13. 31. Poddel, D. & Soodak, L. (1993). Teacher efficacy and bias in special education referrals. Journal of Educational Research, 86, 247-253. 32. Ramsden, P. (2005). Learning to Teaching Higher Education. New York: Routledge Publication. 33. Ross, J.A. & Gray, P. (2006). Transformational leadership and teacher commitment to organizational values: the mediating effects of collective teacher efficacy. School Effectiveness and School Improvement, 17(2), 179-199. 34. Rotter, J. B. (1966). Generalized expectancies for internal versus external control of reinforcement. Psychological Monographs, 80, 1–28. 35. Shahidi, N., Jaafari, P., Ghourchian, A., & Behboodian, J. (2012). Developing a structural model for the relationship between faculty Members’ self-efficacy and competencies with their teaching quality in Islamic Azad University. Research in Curriculum Planning, 9(32), 49-67. (In Farsi). Skaalvik, E. M., & Skaalvik, S. (2007). Dimensions of teacher self-efficacy and relations with strain factors, perceived collective teacher efficacy, and teacher burnout. Journal of Educational Psychology, 99(3), 611. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 460 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 335 |