تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,115,551 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,219,746 |
An Examination of the Nature of Realism and its Results from the Viewpoint of the Qur’ān and Ḥadīth | ||
Classical and Contemporary Islamic Studies (formerly known as Journal of Contemporary Islamic Studies) | ||
دوره 3، شماره 1، فروردین 2021، صفحه 27-38 اصل مقاله (609.05 K) | ||
نویسندگان | ||
Sayyida Hāniya Mu’min* 1؛ Sayyid Muḥammad Hādī Zibarjad2 | ||
1PhD Student, Department of Qur’ān and Ḥadīth Sciences, Faculty of Theology, Shiraz University, Shiraz, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Qur’ān and Legal Sciences, Faculty of Theology, Shiraz University, Shiraz, Iran | ||
چکیده | ||
Realism is always emphasized in Islam and is considered as one of its essential principles. Accordingly, Islam teaches the human to take into account the realities, and organize and plan his movement and efforts based on them, because without knowing the realities he cannot achieve the ideal goals that bring about his blissfulness. Therefore, it is necessary to identify the nature and consequences of realism in order to step toward obeying the divine commands and consequently, the strengthening of this important element in the human and creating the motivation to grow it as much as possible. This way, the human can ultimately attain his true prosperity and blissfulness. In this study, in which the data is collected through library research, first the nature of realism is specified. Then, its effects as well as the relationships between these effects and their priority will be addressed. | ||
کلیدواژهها | ||
Effects؛ Instinct؛ Innate disposition؛ Realism | ||
عنوان مقاله [English] | ||
بررسی ماهیت واقعبینی و آثار آن از منظر قرآن و حدیث | ||
نویسندگان [English] | ||
سیده هانیه مؤمن1؛ سید محمدهادی زبرجد2 | ||
1دانشجوی دکتری گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
2استادیار گروه علوم قرآن و فقه دانشکده الهیات دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
چکیده [English] | ||
دین مبین اسلام همواره بر توجه به واقعبینی تأکید کرده که یکی از ارکان اساسی این دین را تشکیل میدهد. بر این اساس، دین اسلام به انسان میآموزد که واقعیتها را در نظر داشته باشد و حرکت و تلاش خود را بر پایۀ آن تنظیم و برنامهریزی کند؛ زیرا بدون شناخت واقعیتها نمیتوان به اهداف آرمانی (که سعادت انسان در پرتو آن رقم میخورد) دست یافت. از این رو، ضروری است که با شناسایی ماهیت واقعبینی و آثار آن، گامی در جهت اطاعت از اوامر الهی و بهدنبال آن تقویت این عنصر مهم در انسان و ایجاد انگیزه برای رشد و تعالی هر چه بیشتر آن، به جلو برداشته شود تا در نهایت، انسان به کامیابی و سعادت حقیقی خویش نایل شود. این پژوهش به روش کتابخانهای، پس از تبیین ماهیت واقعبینی، به بیان آثار آن و روابط بین این آثار و تقدم و تأخر آنها پرداخته است. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
آثار, غریزه, فطرت, واقعبینی | ||
مراجع | ||
The noble Qur’ān ‘Alawī Nizhād, Ḥ. (2010), “Realism of qur’ānic training from the viewpoint of Sayyid Quṭb.” Qur’ānic Researches, no. 61: 138-161. Ālūsī, M. (1994), Rūḥ al-ma‘ānī fī tafsīr al-Qur’ān al-‘aẓīm. Beirut, Dār al-Kutub al-‘Ilmiyya. Dihkhudā, A. (1999), Lughatnāma Dihkhudā. Tehran, University of Tehran. Fayḍ al-Islām Iṣfahānī, A. (1997), Translation and explanation of the complete Ṣaḥīfa Sajjādiyya. Tehran, Faqīh. Ḥusaynī, M. (2006), “Realism and idealism in Imām Kāẓim’s (a) practices.” Kayhān, No. 6, 18-47. Ibn Shu‘ba Ḥarrānī, Ḥ. (1984), Tuḥaf al-‘uqūl. Qom, Jāmi‘a Mudarrisīn. Jawādī Āmulī, A. (2014), Thematic exegesis of the Qur’ān: Fiṭrat in the Qur’ān. Qom, Isrā’. Kulaynī, M. (1986), Al-Kāfī. Tehran. Dār al-Kutub al-Islāmiyya. Majlisī, M. (1983), Biḥār al-anwār al-jāmi‘a li-durar akhbār al-A’imma al-Aṭhār. Translated by Muḥammad Jawād Najafī, Beirut, Dār Iḥyā’ al-Turāth al-‘Arabī. Id. (1993), Lawāmi‘ Ṣāḥibqirānī al-mushtahar bi-sharḥ al-faqīh. Qom, Ismā‘īliyān Institute. Makārim Shīrāzī, N. (1995), Tafsīr nimūna. Tehran, Dār al-Kutub al-Islāmiyya. Mīr Ḥusaynī, A. (2005), “Theism through fīṭrat.” Islamic Jurisprudence Research, No. 2, 51-68. Miṣbāḥ Yazdī, M. (2011), Anthropology in the Qur’ān. Qom, Imam Khomeini Education and Research Institute. Muntaḍirī, Ḥ . (2005), Lessons from Nahj al-balāgha. Tehran, Sarābī. Muṭahharī, M. (1991), Fiṭrat. Tehran, Ṣadrā Publications. Qirā’atī, M. (2003), Tafsīr nūr. Tehran, the Cultural Center of Lessons from the Qur’ān. Ṣadūq, M. (1997), Al-Amālī. Tehran, Kitābchī. Sayyid Quṭb, A. (1989), Fī ẓilāl al-Qur’ān. Beirut, Dār al-Shurūq. Sha‘bānlū, Ḥ. (2000), “The idealism and realism pattern in Imām ‘Alī’s (a) thought and practices.” Islamic Law, No. 1, 36-45. Shīrwānī, A. (2000), Islamic ethics and its theoretical principles. Qom, Dār al-Fikr. Ṭabāṭabā’ī, M. (2003), Principles of beliefs and religious orders 1-4. Qom, The Institute for the Arrangement and Publication of ‘Allāma Ṭabāṭabā’ī's Works. Id. (2008), Teachings of Islam. Qom, Būstān Kitāb. Id. (1996), Tafsīr Al-mīzān. Translated by Muḥammad Bāqir Mūsawī Hamidānī, Qom, Islamic Publications Office of Jāmi‘a Mudarrisīn of Qom Ḥawza. Id. (2009), Shī‘a in Islam. Qom, Būstān Kitāb. Tājuddīnī, F. (1986), “Let’s be realist.” Tarbiyat, No. 11, 52-55. Ṭayyib, A. (1999), Aṭyab al-bayān fī tafsīr al-Qur’ān. Tehran, Islam Publications. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 260 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 196 |