تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,479 |
تعداد مقالات | 70,032 |
تعداد مشاهده مقاله | 123,011,398 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,242,519 |
مطالعه پیکرک های زنانه عصر مفرغ شوش از منظر ریخت شناسی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 4، دوره 25، شماره 3، آذر 1399، صفحه 33-40 اصل مقاله (774.87 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2018.254124.665905 | ||
نویسندگان | ||
سمیرا نصراصفهانی1؛ علی رضا طاهری* 2 | ||
1پژوهش هنر | ||
2دانشکده هنر و معماری دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
چکیده | ||
تولیدات کاربردی و هنری ایران در عصر مفرغ توسعه پیدا کرده بود. شوش نیز در این دوره از تحول و توسعه چشمگیری برخوردار شده بود. شیوه تندیسگری در شوش از حدود نیمهی دوم هزاره سوم ق.م شروع شد. پیکرکتراشی شوش شامل پیکرکهای حیوانی و انسانی است. تعداد پیکرکهای زنان نسبت به مردان بیشتر است. تندیسکهای زنانه در اوایل عصر مفرغ متأثر از دوره متأخر(مس و سنگ) بوده و از حالت انتزاعی به سوی واقعگرایی تحول پیدا نمودهاند. ساخت پیکرکهای زنانه به عنوان نمادهای تولیدمثل، مادرانه و پیشکش دارای کاربرد و تنوع ظاهری بیشتری بوده است. هدف از این پژوهش پاسخ دادن به پرسش مطرح شده می-باشد: سیر تحول پیکرکهای زنانه در شوش از منظر ریختشناسی چگونه بودهاست؟ پیکرکها در ابتدا به صورت ابتدایی و بدوی ساخته شدهاند و به لحاظ باورها و اعتقادات، اغراقهایی در برجستهسازی نمادها و نشانههای زنانه پیکرکهای برهنه انجام شدهاست. تندیسکهای پوشیدهای نیز وجود دارند که با دقت در جزییات اجزای بدن، صورت، آرایش مو، جواهرات و لباسهای منقوش همراه با اصول و شناخت اندام انسانی به حالتی واقعگرایانه ساخته شدهاند. این موضوع به اهمیت جایگاه زن در تمدن شوش عصر مفرغ اشاره دارد. پژوهش حاضر به روش توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از دادههای کتابخانهای انجام شدهاست. | ||
کلیدواژهها | ||
پیکرک های زنانه؛ شوش؛ عصر مفرغ؛ ریخت شناسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Study female statues in Bronze Age of Susa from the morphological perspective | ||
نویسندگان [English] | ||
samira nasresfahani1؛ alireza taheri2 | ||
1resercher art | ||
2Associate Professor, University of Sistan and Baluchestan | ||
چکیده [English] | ||
The Bronze Age was the most important age in the past history this age had main and important position in the ancient Iran. This age was coincided with the Elamite civilization in which had placed from the beginning of the Elamite’s age to amidst of the middle Elamite’s age three thousand and one hundred to one thousand and two hundred and fifty before Crist. In this age, Susa was the governmental capital of Elamite. This city had main evolution and development in Bronze Age. The Sculpture method had begun in second half of third before Crist in the Susa. Graving sculpture includes animal and human statues and the human statues has been discussed in this research. in the series of human statues, the number of female statues are more than male statues. At the beginning of Bronze Age, The female statues had affected by recent age (Chalcolithic) and had developed from abstract condition to realism. These statues had been built by using mud in the abstraction and metaphorical method. These statues had no head but the status’s hands and feet had been referred. Also some nodes had been added to these statues and maliebrity lines had been graved. These female statues as symbol of breeding, motherly, religion and ritual ceremony and token for god has had more usage than male statues. How was the development process of female statues in Susa from the view point of morphology? Because of existence of beliefs and credence, there were ostensive exaggeration in the accentuating female’s symbols and signs in the naked statues. The naked statues have been built in two forms of abstract- elementary and the realism. The building process of statues were elementary and formic to humanist statues, had been done very fast. In a collection of the naked statues in which they had exiguity secrecy, the emphases had been done on the nodes, had been displayed with more exaggeration. The form of status’s hands to their breast has been referred to the fertility god. In the next step, the naked statues had changed to the direction of the covert statues which has been built and designed with delicacy and subtlety and has been produced carefully to show the detail of the component of the body, the face, the hair dressing, the jewelry and the graved dress with doctrine and recognition of the human anatomy. Also in collection of covert statues, there are the statues which had been molded and shaped of kings and queens. In these realism statues the propriety of the human anatomy has been regarded the details of the textile of dresses, the types of arrangement of face, the hair dressing has also been built with delicacy and carefully. In all of these statues the way of the respect and the worship and the adoration has been displayed. All statements has been referred to importance of the position, the role of the women in the Bronze Age at the Susa society. This research done in descriptive-analytic method, the library data resources has been used. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Female statues, Susa, Bronze Age, Morphology | ||
مراجع | ||
ـ آذرپی، گیتی، (1381)،« پیکرک های سفالین عیلام»، ترجمه سید رسول بروجنی، مجله باستان پژوهی، زمستان، ش 10، صص 25ـ 23. ـ آمیه، پیر، (1372)، تاریخ عیلام، ترجمه شیرین بیانی، چاپ دوم، انتشارات دانشگاه تهران،تهران. ـ -------( 1389)، شوش شش هزارساله، مترجم علی موسوی، چاپ اول،نشر فرزان روز،تهران. ـ پاتس، دنیل تی،(1391)، باستان شناسی ایلام، ترجمه زهرا باستی، چاپ چهارم،سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی و دانشگاه ها(سمت)،تهران. ـ جام تیر، امین و شیرازی، علی اصغر و اکبری، عباس؛ تابستان (1389)،«ویژگی های سفالینه های پیکره ای در ایران پیش از تاریخ»، فصلنامه نگره، ش 15، صص 37ـ 29. ـ دادور، ابوالقاسم،(1389)، « موقعیت اجتماعی و فرهنگی زن در تمدن ایلام»، مجله زن در فرهنگ و هنر(پژوهش زنان)، ش 4، دوره اول، صص 114ـ 95. ـ دیمز، اورلی،(1388)، تندیس گری و شمایل نگاری در ایران پیش از اسلام،ترجمه علی اکبر وحدتی، چاپ اول،نشر ماهی،تهران. ـ زابلی نژاد، هدی، مرداد (1388)،«پیکرک های الهه مادر: سیمای زن در آثار پیش از تاریخ ایران»، کتاب ماه هنر، شماره 131، صص 41ـ 34. ـ صراف، محمد رحیم،(1384)، مذهب قوم ایلام(2600ـ 5000سال پیش) ، چاپ اول، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها(سمت)،تهران. ـ طاهری، صدرالدین و طاووسی، محمود،(1389)،«تندیس های ایزد بانوان باروری ایران»، مجله مطالعات اجتماعی روان شناختی زنان، ش 24، صص 72ـ 43. ـ طاهری، صدرالدین،(1393)، ایزدبانوان در فرهنگ و اساطیر ایران و جهان،چاپ اول،انتشارات روشنگران و مطالعات زنان،تهران. ـ طلایی، حسن،(1388)، عصر مفرغ ایران، چاپ سوم،سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی و دانشگاه ها(سمت) مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی،تهران. ـ قاسمی، مریم و قاسمی، فاطمه،(1385)،«جایگاه زنان در دوره عیلام»، مجله رشد آموزش تاریخ، ش 23، صص 18ـ 13. ـ قدیانی، عباس،(1387)، شوش بهشت شهرهای عیلام، چاپ سوم، انتشارات فرهنگ مکتوب،تهران. ـ کرمی، ماندانا،(1391)، ایران از پارینه سنگی تا پایان ساسانی( به روایت موزه ملی ایران) ، چاپ اول، انتشارات پازینه،تهران. ـ مجید زاده، یوسف،(1370)، تاریخ و تمدن ایلام، چاپ اول،انتشارات مرکز نشر دانشگاهی،تهران. ـ محمد پناه، بهنام،(1386)، کهن دیار، چاپ دوم، انتشارات سبزان،تهران. ـ محمدی فر، یعقوب،(1375)،« پژوهشی نو در سبک و کاربرد پیکره های انسانی ایلام از آغاز تا ایلام نو»، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته باستان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس. ـ محمدیان فر، محمد،(1389)،«کهن شهر شوش»،مجله رشد آموزش تاریخ، ش41،صص14-8. ـ نگهبان، عزت الله،(1372)، حفاری هفت تپه دشت خوزستان، چاپ اول،انتشارات علمی و فرهنگی سازمان میراث فرهنگی کشور،تهران. ـ -------------(1390)، شوش یا کهن ترین مرکز شهرنشینی جهان، چاپ اول، انتشارت سبحان نور با همکاری سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور،تهران. ـ نوری شادمهانی، رضا،(1393)، تاریخ فرهنگ ایران، چاپ ششم، انتشارات مهکامه،تهران. ـ هینتس، والتر،(1389)، شهریاری ایلام،ترجمه پرویز رجبی، چاپ دوم، نشر ماهی، تهران. -Goodarzi- Tabrizi, Shoki,(1999), “ Elamite terracotta figurines in the rosicrucian egyptian museum”, Edited by Abbas Alizade, Yousef Majidzadeh, Sadegh Malek Shahmirzadi The Iranian World: Essays on Iranian Art and Archaeology Presented to Ezat O. Negahban, Iran University Press, Tehran, pp 137-145.
www.metmuseum.orgـ www.pinterest.com- | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,273 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 820 |