تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,119,706 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,226,238 |
گاهنگاری و تحلیل موضوعی نقوش گچی نویافته در اطاق منقوش خانه میرمیران (ورزنه، اصفهان) | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 5، دوره 25، شماره 3، آذر 1399، صفحه 41-54 اصل مقاله (660.27 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2018.266887.666040 | ||
نویسندگان | ||
محمد اسماعیل اسمعیلی جلودار* 1؛ شادی کلانتر2؛ زینب هادی3 | ||
1استادیار گروه باستان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران | ||
2کارشناس ارشد ، دانشگاه تهران | ||
3کارشناس ارشد باستان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
موضوع مطالعاتی پژوهش حاضر، تزیینات گچبری منزل میرمیران واقع در شهر ورزنه اصفهان است. این خانه یک نمونهی بارز از دیوارنگاری منازل در دوره صفوی است. هدف از پژوهش بررسی تکنیکی، موضوعی و سبکی تزیینات نقاشی گچی منزل میرمیران و ارائه گاهنگاری پیشنهادی بصورت مقایسهای است. مهمترین پرسش مطرح شده تاریخ ساخت آن بر پایه تزیینات و نقاشیهای آن و این که نقاشیهای طرح شده با چه هدف و انگیزه انجام و موضوع یا موضوعات موجود در آن چه بوده است؟ توصیف منزل، شرح تزیینات و نگارههای آن، شیوهی اجرای این تزیینات، تحلیل نقوش و مقایسهی آن با نمونه-های مشابه، گاهنگاری پیشنهادی، بحث و استدلال موضوعی نقوش و دلیل انتساب آن به دوره صفویه در مقاله حاضر آمده است. همچنین، شباهت نقوش نامبرده با تزئینات منزل پیرنیا در نائین انکار ناپذیر بوده است. مقالة پیشرو دربرگیرندهی مقایسهی تطبیقی و ریشهیابی این شباهت نیز هست. روش تحقیقِ مقالهی حاضر تاریخی و توصیفی- تطبیقی است. مهمترین نتایج بدست آمده تاثیر نقاشیهای گچی منزل میرمیران از سبک نگارگری اصفهان و رضا عباسی و شاگردانش بوده و نقش غیرقابل انکار آن در مقایسه با خانه پیرنیا در نایین است. مطالعه انجام شده تاریخ نسبی آن را به نیمهی دوم قرن یازده قابل انتساب میداند. | ||
کلیدواژهها | ||
"صفوی"؛ "دیوارنگاری"؛ "منزل میرمیران"؛ "ورزنه"؛ ا"صفهان" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Chronology and thematic analysis of Wall Paintings in the House of Mirmiran located in Varzaneh, Isfahan Province, Iran. | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Esmaeil Esmaeili Jelodar1؛ Shadi kalantar2؛ Zeinab Hadi3 | ||
1Assistant professor . Depart of Archaeology Faculty of Letters and Humanities University of Tehran | ||
2MA in Archaeology- Depart of Archaeology Faculty of Letters and Humanities University of Tehran | ||
3MA in Archaeology- Depart of Archaeology Faculty of Letters and Humanities University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
Abstract ; The safavid Era is one of the most important Islamic dynasties in Iran and Islamic Worlds. The historic houses of this period, along with their magnificent decorations, are one of the House of Mirmiran is located in the town of Varzaneh in Isfahan province. The house is 3610 square meters and determined as a national heritage in 2008. Architecture of the house is comparable with the typical architecture of the center of Iran with central yard, in two floors and some decorations including wall painting and stucco decorations. The decorations are more rich in a single room at the north of the house; this room is called shah neshin means place of the king or royal place which is a name usually given to the most glamorous part of any house or room. Walls of the namely room are fully covered with wall painting. Illustrations are inspired by Persian literature and Iranian legends including tales of Shahnameh, fairy tales and in one case, authors believe a war scene is illustrated. Furthermore, a hemistich of an Iranian well-known poet, Hafez of Shiraz, can be recognized in Nastealigh calligraphy. Technic of the paintings is something between wall painting and stucco decoration, which is known as Koshte- bori. The calligraphy is carved with the same technic as the illustrations. The decoration of the House of Mirmiran`s shah neshin is similar, both conceptually and technically, to the interior decoration of the house of Pirnia located in Naein, also in southeast of Isfahan. Illustrations of the House of Pirnia are also, related to the Iranian fairy tales, Shahnameh and Panj Ganj of Nezami of Ganje who is another well-known poet of Iran. Moreover, some poems belonging to the other Iranian famous poets can be, seen all over the rooms in nastealigh calligraphy. As mentioned before, same calligraphy is used in the house of Mirmiran. The only technical difference, in Mirmiran motifs are all illustrated negative while in Pirnia motifs are both negative and positive.Current article aims to at first, interpret the illustrated scenes. Then, technic of the wall paintings will be discussed and subsequently, according to the interpretations of the illustrated scenes and school of the paintings, a relative dating will be presented; it is noteworthy that Mirmiran house is believed to be dated back to early Safavid dynasty (15th century AD) but according to the elements mentioned above, authors believe wall paintings are more recent. Finally, as pointed out above, interior decorations of the house of Pirnia is comparable with those of shah neshin room of the house of Mirmiran; the relation to the house of Pirnia in Naein will be discussed.The most important results are the effect of the paintings of the Mirmiran's house on the Isfahan paintings style and Reza Abbasi and his students, and its undeniable role in comparison with the House of Pirnia in Nayin. The study carried out in this article gives the relative history of these decorations to the second half of the 11th century A.H. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
" Safavid", "Wall Paintings", "House of Mirmiran", "Varzaneh", "Isfahan" | ||
مراجع | ||
آقاجانی اصفهانی، حسین و اصغر جوانی (1385)، دیوارنگاری عصر صفویه در اصفهان، فرهنگستان هنر، تهران. عیسی اسفنجاری کناری، لیلا ذاکر عاملی(1385) معماری خانه های صفوی میبد، مجموعه مقالات معماری و شهرسازی، تهران، فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران، موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری "متن"، صص: 81-72 آژند، یعقوب (1378)، نگارگری ایران (پژوهشی در تاریخ نقاشی و نگارگری ایران)، انتشارات سمت،تهران. آژند، یعقوب (1385)، مکتب نگارگری اصفهان، فرهنگستان هنر، تهران. ابن خردادبه، عبیدا... بن عبدا... (1371)، مسالک و الممالک، ترجمه سعید خاکرند، موسسه مطالعات و انتشارات تاریخ میراث ملل، تهران. اسماعیلی جلودار، محمد اسماعیل (1386)، " گزارش بررسی و شناسایی شهر شهر سبا(ریگ سرای) ورزنه"، تهران، پژوهشکده باستان شناسی، منتشر نشده. اسماعیلی جلودار، محمد اسماعیل (1391) "چشم انداز باستانشناختی ساحل شرقی باتلاق گاوخونی" نامورنامه،مقالههایىدرپاسداشتیادمسعودآذرنوش، صص: 189-206 ، انتشارات ایران نگار، تهران بابایی، بهزاد (1386)، بررسی جنبه های زیبایی شناسی شخصیتها در نقاشی دوره صفویه، مجموعه مقالات نگارگری گردهمایی مکتب اصفهان، جلد اول، صص 121-170 تحویلیان، حسین (1381)، مکتب نقاشی صفوی اصفهان، اصفهان. سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان. حاجی محمد علیان، علمدار و مجید منتظر ظهوری (1391)"تاریخچۀ باستانشناختی استان اصفهان" مجموعه مقالات هشتادسالباستانشناسیایران، به کوشش یوسف حسنزاده و سیما میری، تهران، موزۀ ملی ایران. خزائی، محمد(1386)، عوامل موثر در شکلگیری مکتب نگارگری اصفهان، مجموعه مقالات نگارگری گردهمایی مکتب اصفهان، جلد اول، صص 1-14 خودداری نایینی، سعید(1388) کاخواره نایین(طلیعه دیوارنگارههای سبک اصفهان)، تهران، فرهنگستان هنر. زمرشیدی، حسین(1389)، گنبد و عناصر طاقی ایران، تهران، نشر زمان. سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان (1386)، گزارش ثبتی بنای میرمیران، اصفهان، اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، منتشر نشده. شریفزاده، عبدالجید، (1375)، تاریخ نگارگری در ایران، تهران، انتشارات حوزه ی هنری. شعرباف، اصغر(1372)، گره و کاربندی، تهران، انتشارات سازمان میراث فرهنگی. صادق بیگ افشار(1963)، قانون الصور، ترجمه دوسه نت عادل قاضی اف، باکو، نشریات فرهنگستان علوم جمهوری شوروی آذربایجان. قزوینی، محمد بن زکریا (1283)، عجایب المخلوقات، به سعی و اهتمام محمد نصیر خوانساری، چاپ سنگی، طهران عبدی، ناهید و آزاده پنیریان(1393)، بررسی آیکونوگرافیک دیوارنگارههای کاخ چهلستون اصفهان با مضمون گلگشت و سرور، نامه ی هنرهای تجسمی و کاربردی، شماره 13، صص 95-110 کنبی، شیلا(1385)، هنر و معماری صفویه، ترجمه مزدا موحد، تهران، انتشارات فرهنگستان هنر. گری، بازل، (1384)، نقاشی ایران، ترجمه عربعلی شروه، تهران، نشر دنیای نو. ماچیانی، حسینعلی (1380)، مبانی آموزش گل و مرغ، تهران، انتشارات کلهر. مجرد تاکستانی، اردشیر، (1372)، راهنمای نقاشی و کتاب آرایی در ایران، قم، انتشارات آستان مقدس حضرت معصومه. مستوفی، حمدالله (1362)، نزهه القلوب، مقالهی سوم، تهران، دنیای کتاب. ناتل خانلری، پرویز (1359)، دیوان حافظ (با تصحیح پرویز ناتل خانلری)، تهران، انتشارات فرهنگستان ادب و هنر ایران. نوروزی، مهران(1392)، "ویژگیهای تزیینات گچی خانه میرمیران ورزنه و مطالعه تطبیقی آن با خانه پیرنیا در نایین" رساله کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان، استاد راهنما دکتر صالحی کاخکی و استاد مشاور دکتر میترا شاطری هنرفر، لطف الله(1344)، گنجینههای آثار تاریخی اصفهان، تهران،چاپخانه امامی اصفهان. Herbert, Thomas, Travels in Persia, (1622-1627), George Routledge and Sons, London, 1928.
Welch, Anthoney (1972), Collection of Islamic Arts, vol. 1, Geneva, and Château de Bellerive. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,178 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 375 |