تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,517,050 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,777,725 |
اثربخشی مداخله دلبستگی محور مادر ـ کودک بر شاخصهای فیزیولوژیک مرتبط با تنیدگی در کودکان پیشدبستانی | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
دوره 6، شماره 2، مرداد 1394، صفحه 221-233 اصل مقاله (351.18 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2015.79550 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی مداخله دلبستگی محور مادر-کودک بر شیوه پاسخگویی به تنیدگی در کودکان پیشدبستانی واجد سبک دلبستگی ناایمن میباشد. نمونه پژوهش دربرگیرنده 28 زوج مادر – کودک بود که از بین جامعه مادران و کودکان 4 تا 6 سال مراجعهکننده به کلینیک آتیه، بر اساس نمره آنها در مقیاس ابزار مشاهدهای دلبستگی (واترز، 1987) انتخاب شد. پاسخدهی کودکان به تنیدگی قبل و پس از مداخله به وسیله دستگاه ارزیابی پاسخ به تنیدگی (SRE) سنجیده شد. گروه نمونه به صورت تصادفی به دو گروه گواه و آزمایش (14 زوج مادر – کودک در هر گروه) واگذار شدند. مداخله در برگیرنده 6 جلسه آموزش گروهی مادران و 6 جلسه بازی درمانی گروهی برای کودکان و پس از آن 4 جلسه رواندرمانی برای هر زوج مادر – کودک بود. با توجه به نتایج بهدست آمده از تحیل کوواریانس چندمتغیری، نمرات مرتبط با شاخصهای درجه حرارت، رسانایی پوست، نرخ تنفس و ضربان قلب در ارزیابیهای پیشآزمون و پسآزمون به لحاظ آماری در هیچیک از شاخصهای ذکرشده معنادار نمیباشد. لذا برای ایجاد تغییرات معنادار فیزیولوژیک به مداخلات طولانیتر و ابزار حساستری نیاز است. | ||
کلیدواژهها | ||
مداخله دلبستگی محور؛ زوج مادر– کودک؛ شاخصهای فیزیولوژیک تنیدگی؛ کودکان پیشدبستان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effectiveness of attachment-based mother-child intervention on the stress-related electrophysiological indices of the preschool children | ||
چکیده [English] | ||
The present study aims at determining the effectiveness of the attachment-based mother-child intervention on the stress response pattern of the preschoolers with insecure attachment style. The sample of the study included 28 mother-child pairs selected from mothers and their 4-6 year-old children who had reffered to Atieh Clinic, based on their scores on the attachment Q-sort (Waters, 1987). Children’s stress responses were measured before and after the intervention using Stress Response Evaluation (SRE) equipment. The sample was randomly divided into control and experimental groups (14 mother-child pair in each group). The intervention included 6 sessions of group education for the mothers and 6 sessions of group play therapy for the children, and finally 4 sessions of individual psychotherapy for each mother-child pair. Findings indicated that the scores related to temperature indices, skin conductance, respiration rate, and heart rate had been improved in the post-intervention in comparison with the pre-intervention evaluation, and were clinically significant, but none of the indices were statistically significant. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
attachment-based intervention, mother-child pair, stress physiological indices, preschoolers | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 284 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 340 |