تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,488 |
تعداد مقالات | 70,071 |
تعداد مشاهده مقاله | 123,071,142 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,306,584 |
بررسی ظرفیت های علم اشتدادی نزد سهروردی و ملاصدرا | ||
فلسفه و کلام اسلامی | ||
دوره 53، شماره 2، بهمن 1399، صفحه 563-547 اصل مقاله (217.44 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jitp.2020.299377.523191 | ||
نویسندگان | ||
آیسودا هاشم پور1؛ محمد بیدهندی* 2 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی گرایش حکمت متعالیه دانشگاه اصفهان | ||
2دانشیار گروه فلسفه اسلامی دانشکده ادبیات دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
با التفات به تناظر حقیقی میان انسان با مراتب «هستی» و «حقیقت» و افزودن «شهود» - در حکمت اشراق - و «تأویل» - در حکمت متعالیه-، به مثابه یک روش در طول سایر طرق فهم حقیقت، امکان کشف ساحت وسیعتری از علم میسور میگردد که نه تنها با سایر ابزارها و روشها منافات ندارد بلکه جامع همه آنها قلمداد میشود. هدف نوشتار حاضر این است که با بررسی مؤلفههای مذکور در حکمت اشراق و متعالیه، ظرفیت این ساحت از علم، که میتوان آن را «علم اشتدادی» خواند، را مورد سنجش قرار دهد و در راستای نظریههای مختلف فلسفه علم، به ارائه علم شناسی نوینی بپردازد. در این دو مکتب هستی ذومراتب بوده و انسان همواره در مسیر کشف حقیقت اعم از آفاقی و أنفسی در تکاپو است و به موازات ارتقای درجات وجودی افراد، طیف ممتدی از دریافتها و فهمهای متعدد نیز رخ میدهد. از اینرو به نظر میرسد با شناسایی ظرفیتهای علم اشتدادی در حکمت اشراق و متعالیه، علم به ابعاد مختلف یک شیء و حذف شکاف میان عالم و معلوم ممکن گردد؛ به گونهای که با مجوز دریافتهای متعدد از حقیقت واحد، به شکاکیت و نسبیت مذموم نیز منجر نگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
تأویل؛ عالم خیال؛ سهروردی؛ شهود؛ علم اشتدادی؛ ملاصدرا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Suhrawardi and Mulla Sadra’s Views on Capacities of Intensificational Knowledge | ||
نویسندگان [English] | ||
aysooda hashem pour1؛ Mohammad Bidhendi2 | ||
1Ph.D. student of Transcendental Philosophy, University of Isfahan | ||
2Associate Professor of Islamic Philosophy and Theology, Isfahan University | ||
چکیده [English] | ||
Through considering the real correspondence between human and the levels of existence and the two methods of finding truth: “intuition”, in Hikmah al-Ishragh, and “esoteric commentary”, in al-Hikmah al-Muta'aliyah, it can be possible to reach some form of knowledge. In this article, through studying the aforementioned two methods in Hikmah al-Ishragh, and al-Hikmah al-Muta'aliyah, we examine the obtained knowledge, which can be called intensification knowledge (al-ilm al-ishtidadi), and can be introduced as a new kind of knowledge. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Hikmah al-Ishragh, Intuition, Esoteric Commentary, al-Hikmah al-Muta'aliyah, Sohrewardi, Mulla Sadra | ||
مراجع | ||
[1] ابراهیمی دینانی، غلامحسین (1393). شعاع اندیشه و شهود در اندیشه سهروردی. تهران، حکمت. [2] ابنهروی، محمد شریف نظامالدین احمد (1363). انوریه: ترجمه و شرح حکمهالاشراق سهروردی. مقدمه: حسین ضیایی. تهران، امیر کبیر. [3] امید، مسعود (1376). «درآمدی بر هستی شناسی شیخ اشراق». خردنامه صدرا. شماره 10. [4] بیدهندی، محمد (1382). «بررسی و تحلیل معناشناسی تأویل و اعتبار معرفتی آن در اندیشه ملاصدرا». نامه مفید، شماره 41. [5] ــــــــــــ (1382). «بررسی و تحلیل هستی شناسی تأویل ملاصدرا». دانشکده دوره ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان، سال دوم، شماره 34. [6] ــــــــــــ (1393). «درآمدی بر فلسفه علم وجودی ملاصدرا». راهبرد، سال بیست و سوم، شماره 71. [7] داوری، رضا (1380). «ملاصدرا و همزبانی با فلسفه جدید». خردنامه صدرا، شماره 24. [8] زمانیها، حسین؛ اکبریان، رضا (1388). «نقش وجودی انسان در معرفت بشری». مجله معرفت فلسفی، سال هفتم، شماره 2. [9] سهرودی، شهاب الدین یحیی (1373). حکمه الاشراق. تهران، موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی. [10] ـــــــــــ (1375). مجموعه مصنفات شیخ اشراق. تصحیح و مقدمه: هانری کربن و سیدحسین نصر و نجفقلی حبیبی. تهران، موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی. [11] ــــــــــــ (1379). رساله هیاکل النور. تصحیح و مقدمه: محمد کریمی زنجانی اصل، تهران، نقطه. [12] ـــــــــــ (1380). شرح قصه غربت غربی. تهران، نشر تندیس. [13] شهرزوری، شمسالدین محمدبنمحمود (1372). شرح حکمهالاشراق. تصحیح و مقدمه: ضیایی تربتی، تهران، موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی. [14] صدرالمتألهین شیرازی، محمدبن ابراهیم (1360). الشواهد الربوبیه فی المنهاج السلوکیه. تصحیح و تعلیق: سید جلالالدین آشتیانی. مشهد، المرکز الجامعی للنشر. [15] ـــــــــــ (1361). العرشیه. تصحیح: غلامحسین آهنی. تهران، مولی. [16] ـــــــــــ (1363). المشاعر. به اهتمام هانری کربن. تهران، کتابخانه طهوری. [17] ـــــــــــ (1363). مفاتیح الغیب. تحقیق: محمد خواجوی. تهران، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی. [18] ـــــــــ (1370). شرح اصول الکافی. تحقیق: محمد خواجوی، تهران، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی. [19] ــــــــــ (1981). الحکمه المتعالیه فی الأسفار العقلیه الأربعه. (دوره 9 جلدی). بیروت، دار احیاء التراث العربی. [20] ــــــــــ (؟). الحاشیه علی الهیات الشفاء. قم، بیدار. [21] ضیایی، حسین (1384). معرفت و اشراق در اندیشه سهروردی. تهران، فرزان. [22] طباطبایی، سیدجواد (1368). درآمد فلسفی بر تاریخ اندیشه سیاسی در ایران. تهران، انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی. [23] قطبالدین شیرازی (1383). شرح حکمهالاشراق. به اهتمام عبدالله نورانی و مهدی محقق. تهران، موسسه مطالعات اسلامی. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 365 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 265 |