تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,552 |
تعداد مقالات | 70,701 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,570,296 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,774,625 |
بازخوانی نظریه اعتباریات اجتماعی علامه طباطبائی و نسبت آن با جاودانگی نفس | |||||
فصلنامه علمی نظریههای اجتماعی متفکران مسلمان | |||||
دوره 10، شماره 2 - شماره پیاپی 19، مهر 1399، صفحه 223-250 اصل مقاله (750.47 K) | |||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jstmt.2021.309597.1389 | |||||
نویسندگان | |||||
علیرضا کلبادی نژاد1؛ قاسم پورحسن* 2؛ رحمت الله محمودی3 | |||||
1دانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی دانشگاه علامه طباطبائی | |||||
2دانشیار فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی | |||||
3دانشجوی دکتری فلسفه معاصر دانشگاه تهران | |||||
چکیده | |||||
در مقاله حاضر دیدگاه علامه درباره چالشبرانگیزترین مباحث مربوط به جاودانگی نفس، مسئله سعادت و شقاوت ذاتی، ادراکات اعتباری موردبررسی قرار میگیرد. علامه با تفکیک ادراکات اعتباری از ادراکات حقیقی، نظام معرفتی را مطرح میکند که پیش از ایشان در فلسفه اسلامی بیسابقه است. نظریه اعتباریات اجتماعی علامه بهخوبی نحوه شکلگیری نظامات اجتماعی، زندگی جمعی و بنیانهای اخلاق و حقوق را توضیح میدهد. در ادامه مقاله به بررسی نتیجه معرفتی نظریه «اعتباریات» در مسئله جاودانگی و نسبت ادراکات اعتباری و حیات پس از مرگ که از ابداعات ابتکاری معرفتشناسانه علامه است؛ میپردازیم. در این نوشتار کوشش نویسنده بر این است که به تبیین نظریه علامه طباطبائی در فناناپذیری نفس پرداخته و رابطه آن را با نظریه اعتبارات اجتماعی توضیح دهد. در پژوهش حاضر نظر علامه طباطبایی درباره وجود جوهری به نام نفس، استدلال علامه در اثبات جاودانگی نفس و ابداعات علامه در اعتباریات اجتماعی و نتایج و پیامدهای معرفتی آن در بحث جاودانگی نفس بررسی خواهد شد. اهمیت بحث جاودانگی نفس با ایضاح مفهومی نظریه اعتباریات که پیشفرض معرفتشناسی علامه در موضوع جاودانگی است امکانپذیر خواهد بود. جایگاه این بحث نیز با فهم صحیح مبانی، مفاهیم، اهداف و روش بحث علامه امکانپذیر است. بدین منظور ابتدا باید روش صحیح علمی را جهت استخراج نتیجه مطلوب اتخاذ نمود. | |||||
کلیدواژهها | |||||
علامه طباطبائی؛ جاودانگی نفس؛ سعادت و شقاوت ذاتی؛ اعتباریات اجتماعی | |||||
عنوان مقاله [English] | |||||
A Recitation of Allameh Tabataba'i's theory of Social Contingents and its relation to the immortality of the soul 1 | |||||
نویسندگان [English] | |||||
alireza kolbadinezhad1؛ Ghasem Porhasan2؛ rahmatollah mahmoodi3 | |||||
1Ph.D Student, Allameh Tabataba'i, University, Tehran, Iran | |||||
2Associate Professor of Philosophy, Allameh Tabataba'i University | |||||
3haghighi | |||||
چکیده [English] | |||||
The issue of Contingents and immortality has a special place in Allameh Tabataba'i’s view. Allameh’s approach to the question of immortality is the common method of Ibn Sina and transcendent philosophy of Mulla sadra. The theory of Contingents is a theoretical innovation and epistemological initiative. Allameh Tabataba’i considers Contingents as human’s practical and social thoughts which humankind, through utilizing emotional elements, tries to strike a balance between two actual worlds. This theory help us to understand humankind , its needs, questions, ends and goals , as well as describing the means to reach collective systems and social life, the foundation of rights and collective ethics. citing to Quranic verses, he knows the soul a two-faced being. One face toward the material world, the other face toward the Metaphysics. The main problem with the study was to investigate the relationship between immortality of the soul and Social Contingents .In this present study we intend to study Allameh's innovations in social contingents and its epistemological results and consequences in the discussion of the immortality of the soul. | |||||
کلیدواژهها [English] | |||||
Immortality, Social Contingents, Allameh Tabataba’I, survival, life after death | |||||
مراجع | |||||
| |||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 663 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 601 |