تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,500 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,084,764 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,188,925 |
مطالعۀ جامعه شناختی ارتباط بین سبک های هویتی و ارزش های زیربنای توسعۀ پایدار در میان جوانان (مورد مطالعه: جوانان شهر سنندج) | ||
توسعه محلی (روستائی-شهری) | ||
مقاله 5، دوره 12، شماره 1، شهریور 1399، صفحه 77-101 اصل مقاله (801.16 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrd.2020.307217.668568 | ||
نویسندگان | ||
یعقوب احمدی* 1؛ پروین علی پور2 | ||
1دانشیار جامعهشناسی بخش علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور | ||
2دکتری جامعه شناسی، پژوهشگر موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
پیشنیاز توسعۀ پایدار بهمثابۀ توسعهای همهجانبه و متوازن در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و محیطزیستی؛ هنجارهای فرهنگی یا ارزشهای زیربنایی همچون آزادی، برابری، همبستگی، تساهل، احترام به طبیعت و مسئولیت مشترک است. ازطرفِدیگر، نگرشها و ارزشهای افراد در یک جامعه از طریق سبک هویتیِ انتخابیِ آنها تولید و بازتولید میشود. به نظر میرسد ارتباط بین این دو مقوله، ارتباطی متقابل است. باتوجهبه اهمیت جامعهپذیری جوانان، تحقیق حاضر به روش پیمایش (نیمة دوم سال 1398) در بین شهروندان 18 تا 29 سال مناطق چندگانة شهر سنندج با حجم نمونه 345 نفر که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدهاند، انجام شده است. یافتههای توصیفی حاکی از آن است که سطح ارزشهای زیربنای توسعۀ پایدار در میان جوانان شهر سنندج در وضعیت چندان مطلوبی قرار ندارد، اگرچه با وضعیت مطلوب نیز فاصلۀ بسیاری ندارد. جوانان شهر سنندج در مقولههای آزادی، تساهل و برابری در وضعیت مناسبتری قرار دارند، این در حالی است که در ابعاد احترام به طبیعت، همبستگی و بهویژه مسئولیت مشترک در شرایط نسبتاً نامطلوب قرار دارند. یافتههای تحلیلی حاکی از ارتباط معنادار و مثبت میان سبک هویتیابی اطلاعاتی جوانان سنندجی با تمام ابعاد ارزشهای زیربنای توسعۀ پایدار و شاخص کلی آن؛ همبستگی معنادار و مثبت سبک هنجاری با ابعاد همبستگی و مسئولیت مشترک و نهایتاً همبستگی منفی و معنادار میان سبک هویتیابی آشفته با شاخص کل و بهویژه ابعاد برابری، مسئولیت مشترک و آزادی است.. بهلحاظ نظری، میتوان نتیجه گرفت که بهرغم تمرکز بر جنبههای متمایز، نوعی یکپارچگی نظری، محتوایی و پیشفرضهای همپوشان، بهویژه در رابطه با انگیزههای انسانی در این دو گونهشناسی (سبکهای هویتیابی و ارزشهای زیربنای توسعۀ پایدار) و بحث نظری در راستای خود، هویت و فرهنگ وجود دارد. چنین وضعیتی را بیش از همه میتوان به تعبیری وبری بهمثابه نوعی «رابطه یا هماهنگی انتخابی» میان سبک هویتی اطلاعاتی و ارزشهای زیربنای توسعۀ پایدار تلقی کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزش؛ توسعۀ پایدار؛ سبکهای هویتیابی؛ فرهنگ؛ هویت؛ سنندج | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A sociological Study of the Relationship between Identity Styles and Values Underlying Sustainable Development among Young People (Case study: Youth of Sanandaj) | ||
نویسندگان [English] | ||
Yaghoub Ahmadi1؛ Parvin Alipoor2 | ||
1Associate Professor of Sociology, Department of Social Sciences, Payame Noor University | ||
2PhD in Sociology, Researcher, Institute of Social Studies and Research, University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
The Cultural norms or underlying values (such as freedom, equality, solidarity, tolerance, respect for nature and shared responsibility); are prerequisites for sustainable development as comprehensive and balanced development in various social, economic and environmental dimensions. On the other hand, the attitudes and values of individuals in a society are produced and reproduced through their chosen identity style. There seems to be a reciprocal connection between the two. Given the importance of youth socialization; this research has studied the youth of Sanandaj aged 18-29 by survey method. The sample size is 345 people who have been selected by multi-stage cluster sampling. Descriptive findings indicate that the level of infrastructure values of sustainable development among the youth of Sanandaj is not in a very favorable situation, although it is not far from the desired situation. The findings also show that the youth of Sanandaj are in a better position in terms of freedom; tolerance and equality, while in terms of respect for nature, solidarity and especially shared responsibility are in unfavorable conditions. In addition, analytical findings indicate a significant and positive relationship between Sanandaji youth information identification style with all dimensions of values of sustainable development infrastructure and its overall index; the identity style is confused with the overall index, especially the dimensions of equality, shared responsibility and freedom. Theoretically, it can be concluded that despite the focus on distinct aspects, there is a kind of theoretical integration, overlapping content and assumptions, especially with regard to human motivations in these two typologies (identification styles and underlying values of sustainable development) and theoretical discussion in Identity and culture. Such a situation can be interpreted, in Weberian terms, as a kind of "selective relationship or coordination" between information identity style and the underlying values of sustainable development. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Value, Sustainable Development, Identification Styles, Culture, Identity, Sanandaj | ||
مراجع | ||
احمدی، یعقوب (1393). گونهشناسی ارزشهای فرهنگی مبتنی بر هویت جمعی (مطالعة موردی: شهروندان سنندج)، مجله مسائل اجتماعی ایران، شماره 1: 7-32.
احمدی، یعقوب؛ قادرزاده، امید (1395). گونهشناسی ارزشهای فرهنگی مبتنی بر هویت (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه کردستان) پژوهشنامه توسعۀ فرهنگی اجتماعی، بهار و تابستان، شماره 5، صص: 34-56.
اینگلهارت، رونالد؛ ولزل، کریستین (1389). نوسازی، تغییر فرهنگی و دموکراسی، ترجمه یعقوب احمدی، تهران: انتشارات کویر.
پورسیفی، مهدیه سقایی؛ رنجبران، رضا (1396). رابطه سبکهای هویت، مسئولیتپذیری و جهتگیری مذهبی با احساس تنهایی دانشجویان کارشناسی ارشد، مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت، سال چهارم، شماره 3 : 10-20.
جوکار، بهرام؛ لطیفیان، مرتضی (1385). رابطه ابعاد هویت و جهتگیری هدف در گروهی از دانش آموزان پیش دانشگاهی شهرستان های شیراز و یاسوج، علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دوره 25، شماره 4: پیاپی 49 (ویژه نامه علوم تربیتی): ص: 27-49.
حجازی، اله؛ فارسینژاد، معصومه (1390). سبکهای پردازش هویت در تعامل جنسیت و فرهنگ، فصلنامه تحقیقات زنان، شماره 2:30-48.
صبوری، منوچهر (1388). جامعهشناسی سازمانها، تهران: نشر شبتاب.
طباطبایی و همکاران (1390). رابطه سبکهای هویت و مسئولیتپذیری با پیشرفت تحصیلی نوجوانان 15 تا 18 ساله شهر تهران، رفاه اجتماعی، شماره 44: 23-42.
مغانلو، مهناز؛ آگیلار وفایی، مریم؛ شهرآرای، مهرناز (1388). رابطه سبکهای هویت و دینداری در دانشجویان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران. ۱۵ (۴) :۳۷۷-۳۸۷.
مهرابی کوشکی، راضیه؛ امامجمعه زاده، جواد؛ مسعودنیا، حسین؛, ربانی خوراسگانی، علی (1395). نقش سبکهای هویتی در تبیین هویت ملی (موردمطالعه دانشجویان دانشگاه اصفهان). جامعهشناسی کاربردی، 27(2)، صص: 43-60.
نوابینژاد، شکوه (1386). بحران هویت در نوجوانان، در کتاب: مبانی نظری هویت و بحران هویت، به اهتمام علیاکبر علیخانی، تهران: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.
Bardi, Anat, Jaspal, Rusi, Polek, Ela and Schwartz, Shalom H (2014) Values and Identity Process Theory: theoretical integration and empirical interactions, In book: Identity Process Theory: Identity, social Action and social change, Chapter: 9, Publisher: Cambridge University Press.
Berzonsky, D.M. (1990) Self-Construction over the Life-Span: A Process Perspective on Identity Formation . In G. J. Neimeyer & R. A. Neimeyer (Eds.), Advances in Personal Construct Psychology, 1: 155–186.
Berzonsky, M. D., Cieciuch, J., Duriez, B., & Soenens, B. (2011). The how and what of identity formation: Associations between identity styles and value orientations. Personality and Individual Differences, 50, 295–299.
Berzonsky, Michael D. & Dennis R. Papini (2014) Identity Processing Styles and Value Orientations: The Mediational Role of Self-Regulation and Identity Commitment, Journal of Identity, 14:2, 96-112.
Browning, M., & Rigolon, A. (2019). School green space and its impact on academic performance: A systematic literature review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(3), 429.
Cramer, P. (2004) Identity Change in Adulthood: The Contribution of Defense Mechanisms and Life Experiences, Journal of Research in Personality, 38:280-316.
Crocetti, E. Rubini, M. Berzonsky, M.D. Meeus, W. (2009) Brief Report: The Identity Style Inventory - Validation in Italian Adolescents and College Students, Journal of Adolescence, 32: 425-433.
Erikson, E. (1968). Identity: Youth and crisis. New York, NY: Norton.
Leiserowitz, A. A., Kates, R. W., & Paris, T. M. (2006). Sustainability values, attitudes, and behaviors: A review of multinational and global trends. Annual Review of Environment & Resources, 31, 413–444.
Mabogunje, A.L. (2004). Framing the fundamental issues of sustainable development in Sub-Sahara Africa. CID Working paper No. 104, Center for International Development, Harvard University, Boston.
Marcia, J. E. (1966). Development and validation of ego identity status. Journal of Personality and Social Psychology, 3, 551–558.
Schaefer, A., & Crane, A. (2005). Addressing sustainability and consumption. Journal of Macromarketing, 25(1),
Schwartz, S. H. (2015). Basic individual values: Sources and consequences. In D. Sander and T. Brosch (Eds.), Handbook of value. Oxford: UK, Oxford University Press.
Shepherd, D, Kuskova, V and Patzelt, H (2009). Measuring the values that underlie sustainable development: The development of a valid scale. Journal of Economic Psychology, 30(2), 246-256.
Shepherd, E., Milner-Gulland, E. J., Knight, A. T., Ling, M. A., Darrah, S., Soesbergen, A., & Burgess, N. D. (2016). Status and trends in global ecosystem Molinario et al.29 services and natural capital: Assessing progress toward Aichi Biodiversity Target 14. Conservation Letters, 9, 429–437. doi:10.1111/conl.12320
Torbjörnsson, T., Molin, L., & Karlberg, M. (2011). Measuring attitudes towards three values that underlie sustainable development. Utbildning & Demokrati, 20, 97–121.
UN (2000): The United Nations Millennium Declaration. New York: United Nations. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 401 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 366 |