تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,484 |
تعداد مقالات | 70,041 |
تعداد مشاهده مقاله | 123,031,238 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,264,198 |
اسطورههای سکولار/ مذهبی خشونت: مورد پژوهی اسماعیلیه نزاری دوره الموت | ||
پژوهش در تاریخ | ||
دوره 10، شماره 2، اسفند 1399، صفحه 21-46 اصل مقاله (398.07 K) | ||
نوع مقاله: ترجمه | ||
نویسندگان | ||
داریوش محمدپور (نویسنده)1؛ شهرزاد رضایی مقدم (مترجم)* 2؛ ماشاءالله اسماعیلی (مترجم)3 | ||
1پژوهشگر مؤسسه مطالعات اسماعیلی (لندن) | ||
2دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی واحد محلات | ||
3پژوهشگر | ||
چکیده | ||
روایتهای معاصر از خشونت، بهویژه پس از ابراز خشونتهای اخیر توسط گروههای بهاصطلاح «اسلامگرا»، دوگانهسازی ناصحیحی از خشونتهای مذهبی را در مقابل خشونتهای سکولار بازسازی کردهاند. چنین منشور تغییر شکلیافتهای، که در علم سیاست نیز غالب است، ریشههای خشونت را [در جهان مسیحیت] به جوامع مذهبیِ قرون وسطی و در میان سایر ادیان به اسماعیلیان نزاری، که با اسطوره حشاشین در پیوندند، ارتباط داده است. علیرغم پژوهشهای متفاوتِ محققان برجسته مطالعات اسماعیلی، اسطوره حشاشین هنوز در برخی زمینهها نظیر نظریه سیاسی قدرتمند است. این مقاله، ضمن واسازی این روایت، تلاش میکند تا عوامل فردی و اجتماعی، بهعنوان عوامل انسانی، را برجسته کند و با روایات ذاتگرایانهای، که در آن مسئولیت گسترش خشونت را بر عهده باوری خاص میاندازند، مخالفت کند. حرکت ورای روایات تقلیلگرایانه خشونت برای شکستن چرخه شریرانه خشونت، که جوامع انسانی در سراسر جهان را احاطه کرده، حیاتی است. | ||
کلیدواژهها | ||
آدمکشان؛ حشاشین؛ اسماعیلیان؛ نزاریها؛ خشونت؛ ترور؛ نظریه سیاسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Secular/Religious Myth of Violence: The Case of Nizārī Ismailies of the Alamūt Period | ||
نویسندگان [English] | ||
Daryoush Mohammad Poor1؛ Shahrzad Rezaei Moghadam2؛ Masha’allah Esmaeili3 | ||
1The Institute of Ismaili Studies, London | ||
2Master of History, Azad University, Mahallat | ||
3Researcher | ||
چکیده [English] | ||
Contemporary narratives of violence, particularly in the aftermaths of the most recent expressions of violence by the so-called ‘Islamist’ groups have rekindled the false dichotomy of religious versus secular violence. Such a deforming prism which has also become dominant in political science traces the origins of violence to faith communities in medieval times and, among others, to Nizārī Ismailis, with whom the myth of the assassins has been associated. Despite the ground-breaking works of prominent scholars of Ismaili studies, the myth of the assassins still remains powerful in some disciplines including political theory. This paper deconstructs this narrative and attempts to highlight the agencies of individuals and communities, as human agents, as opposed to essentialist narratives in which faith, or a particular faith, in its abstraction, becomes responsible for the outbreak of violence. Moving beyond reductionist narratives of violence is critical for breaking the vicious cycle of violence which besets human societies around the globe. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Assassins, Ismailis, Nizārī, Violence, Terror, Political Theory | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 379 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 507 |