تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,031 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,500,890 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,763,967 |
بررسی اقدامات اثربخش حکمروایی محلی در کاهش آثار خشکسالی در سکونتگاههای روستایی شهرستان داراب | ||
مدیریت مخاطرات محیطی | ||
مقاله 3، دوره 7، شماره 4، دی 1399، صفحه 367-382 اصل مقاله (822.81 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی بنیادی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jhsci.2021.309925.598 | ||
نویسندگان | ||
علیرضا بستانی* 1؛ ریحانه سلطانی مقدس2؛ هوشمند عطایی3؛ گیتی صلاحی اصفهانی4 | ||
1دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی روستایی دانشگاه پیام نور تهران، ایران | ||
2استادیار دانشگاه پیام نور مرکز مشهد، ایران | ||
3دانشیار گروه جغرافیا، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
4استادیار دانشگاه پیام نور مرکز ساوه، ایران | ||
چکیده | ||
کارامدی حکمروایی محلی از عوامل اثرگذار در کاهش آثار خشکسالی در سکونتگاههای روستایی است. هدف این پژوهش بررسی اقدامات اثربخش حکمروایی محلی در کاهش آثار خشکسالی در سکونتگاههای روستایی واقع در پهنههای خشکسالی شهرستان داراب است. اطلاعات لازم برای تحقیق، از طریق مصاحبۀ نیمهساختارمند با نمونهای برگزیده از اعضای شوراهای اسلامی و دهیاران (36=n) بهدست آمد. با استفاده از فرایند کدگذاری مرسوم نظریۀ بنیانی، متن بهدستآمده از مصاحبهها تحلیل شده و یافتههای حاصل از تحلیل ساختاری شامل کدهای باز تدوین شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که از جمله اقدامات اقتصادی مهم حکمروایی محلی در کاهش آثار خشکسالی میتوان به تشویق روستاییان به متنوعسازی معیشت، کمک به معیشت خانوارهای خسارتدیده با معرفی به خیرین، تشویق به کشت محصولات پربازده و بازارپسند، معرفی محصولات کشاورزی با درآمد بیشتر و تشویق به احداث گلخانه اشاره کرد. همچنین اقدامات اجتماعی اثرگذار در زمینۀ کاهش آثار خشکسالی شامل تشویق کشاورزان به استفاده از شیوههای همکاری در تولید و برداشت محصولات زراعی و باغی، تشویق روستاییان به ماندگاری در روستا، کمک به افزایش آگاهی و دانش کشاورزان و معرفی تجارب سرمایههای اجتماعی برای مقابله با آثار خشکسالی است و در زمینۀ اقدامات زیستمحیطی میتوان به مواردی همچون معرفی شیوههای نوین آبیاری، جلوگیری از آلودگی منابع آب سطحی و زیرزمینی و معرفی تخریبکنندگان محیط زیست به مراجع قضایی اشاره کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
حکمروایی محلی؛ خشکسالی؛ سکونتگاههای روستایی؛ شهرستان داراب | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating effective measures of local governance in reducing the effects of drought in rural settlements of Darab Township | ||
نویسندگان [English] | ||
Alireza Bostani1؛ Reyhaneh Soltani Moghaddas2؛ Hooshmand Ataei3؛ Giti Salahi Isfahani4 | ||
1PhD Student in Geography and Rural Planning, Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
2Scientific Members of Payame Noor University, Center of Mashhad, Iran | ||
3Scientific Members of Payame Noor University, Central Isfahan, Iran | ||
4Scientific Members of Payame Noor University, Saveh Center, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Introduction Governance, in the sense of the decision-making process and its implementation, encompasses a set of values, norms, processes and institutions. Through them, community development management is done formally and informally. Governance is related to both government officials and the commitment of citizens, and therefore involves the government and other elements of society at the local, regional and national levels. Governance can be pursued at different political, managerial and administrative scales and at international, regional, national, local and organizational levels. Rural governance is a set of actions through which individuals and institutions, both private and public, manage and administer the village. In fact, rural governance includes formal and informal institutions and social capital of rural residents, which should ultimately enable rural citizens to enjoy the benefits of citizenship. Materials and Methods This research is considered as a qualitative research from the perspective of research paradigm and has been carried out with the aim of exploration (local government measures to reduce the effects of drought). In this study, first, to determine the drought zones of Darab city, the rainfall statistics of 10 rain gauge stations was examined over a period of 15 years using the SPI index. After determining the drought or wet season in each station, using Arc GIS 10.2, zoning of drought areas was created by IDW interpolation method. According to the SPI index, out of 12 villages in Darab city, two villages are in the range of moderate drought and five villages are in the range of mild drought. Then, using the method of fundamental theory and the method of qualitative and semi-structured interviews, zones located in drought zones have been used to collect information and data. Participants in the study are members of Islamic councils and Village leader in 36 villages located in drought zones of Darab town ship. Discus and Results Results show drought zones throughout the city. 41.4% of the city limits are in the mild drought zone and 21.2% are in the moderate drought zone. The average drought area is located in the southeast of the city, ie Forg and Abshour villages, which have lower altitudes than the rest of the city. Mild drought zones are located in the east and west parts of the city. Studies show that local governance in the area of moderate drought, ie Forg and Abshour villages have performed better in reducing the effects of drought. In addition, in villages with higher populations and with more councils and full-time Village leader, more measures have been taken to reduce the effects of drought. Conclusion The results show that important economic measures of local governance in reducing the effects of drought can be encouraged by villagers to diversify livelihoods (88.2%), contribute to the livelihood of affected households by introducing them to donors (86.1%), encouraging the cultivation of high-yield and marketable crops (86.1%). It mentioned the introduction of agricultural products with higher income (83.3%), and encouragement to build greenhouses (80.6). In addition, effective social measures to reduce the effects of drought, including encouraging farmers to use cooperative methods in the production and harvest of crops and horticulture (80.6%), encourage villagers to stay in the countryside (75%), help increase farmers' awareness (72.2%), and introduce social capital experiences to deal with the effects of drought (72.2%). In the field of environmental measures, we can refer to cases such as the introduction of new irrigation methods (86.1%), prevention of pollution of surface and groundwater resources (80.6%), and the introduction of environmentally harmful people to the judicial authorities (77.8%) cited. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Local governance, drought, rural settlements, Darab Township | ||
مراجع | ||
[1]. بستانی، علیرضا؛ جوانی، خدیجه؛ و عامری سیاهویی، صفورا (1392). «بررسی اثرات خشکسالی بر بخش کشاورزی (مطالعۀ موردی: شهرستان داراب – استان فارس)»، دومین کنفرانس بینالمللی مخاطرات محیطی، تهران، دانشگاه خوارزمی. [2]. بستانی، علیرضا؛ نجفپور، بهرام؛ و جوانی، خدیجه (1395). «بررسی اثرات خشکسالی در ناپایداری سکونتگاههای روستایی با تأکید بر بخش کشاورزی (مطالعۀ موردی: روستاهای شهرستان داراب – استان فارس)»، برنامهریزی منطقهای، دورۀ 6، شمارۀ 21، ص 166-155. [3]. پورطاهری، مهدی؛ رکنالدین افتخاری، عبدالرضا؛ و کاظمی، نسرین (1395). «سطح و درجة آسیبپذیری ناشی از خشکسالی در مناطق روستایی (از دیدگاه کشاورزان(»، پژوهشهای جغرافیای انسانی، دورة 48، شمارة 1، ص 31-19. [4]. خداداد، علی؛ و زابلی، زهرا (۱۳۹۲). «نقش نهادهای روستایی شوراها و دهیاریها در مدیریت بحران روستاها»، ششمین کنگرۀ انجمن ژئوپلتیک ایران پدافند غیرعامل، مشهد، انجمن ژئوپلتیک ایران، دانشگاه فردوسی مشهد. [5]. رحمانی فضلی، عبدالرضا؛ صادقی، مظفر؛ و علیپوریان، جهانبخش (1393). «بنیانهای نظری حکمروایی خوب در فرایند مدیریت روستایی نوین»، مدیریت شهری، شمارۀ 37، ص 54-43. [6]. سجاسی قیداری، حمدالله؛ اسفرم، یعقوب؛ و رهبری، مهناز (1396). «تحلیل نقش مدیریت محلی در کاهش آسیبپذیری کالبدی با رویکرد حکمروایی خوب (مطالعۀ موردی: دهستان بهمئی سرحدی غربی)»، راهبردهای توسعۀ روستایی، دورۀ 4، شمارۀ 3، ص 426-405. [7]. سجاسی قیداری، حمداله؛ و حاجیان، نرگس (1397). «ارزیابی مدیریت محلی در مناطق روستایی با شاخصهای حکمروایی مطلوب نمونۀ موردی: روستاهای توابع شهرستان چناران»، آمایش جغرافیایی فضا، فصلنامۀ علمی پژوهشی دانشگاه گلستان، دورۀ 8، شمارۀ 20، ص 208-191. [8]. سلیمانی، عادل؛ افراخته، حسن؛ عزیزپور، فرهاد؛ و طهماسبی، اصغر (1395). «تحلیل فضایی ظرفیتهای سازگاری سکونتگاههای روستایی شهرستان روانسر در مواجهه با خشکسالی»، تحلیل فضایی مخاطرات محیطی، دورۀ سوم، شمارۀ 2. [9]. سواری، مسلم؛ شعبانعلی قمی، حسین؛ ایروانی، هوشنگ؛ و اسدی، علی (1398). «مدلسازی اثرات خشکسالی بر معیشت پایدار کشاورزان کوچکمقیاس در سکونتگاههای روستایی استان کردستان»، تحلیلفضاییمخاطراتمحیطی، دورۀ ششم، شمارۀ 2، ص 128-111. [10]. شفیعی ثابت، ناصر؛ دوستی، بهزاد؛ و قربانی، محبوبه (1395). «ارزیابی میزان آسیبپذیری سکونتگاههای روستایی از پدیدۀ خشکسالی با استفاده از مدل تصمیمگیری چندشاخصۀ کوپراس، مطالعۀ موردی شهرستان دلفان»، جغرافیای طبیعی، دورۀ 9، شمارۀ 31. [11]. صادقلو، طاهره؛ سجاسی قیداری، حمدالله؛ و رئیسی، اسلام (1393). «سنجش سطح دانش مدیریت بحران مدیران محلی روستایی با تأکید بر زلزلۀ مطالعة موردی: دهستان گشت، شهرستان سراوان»، پژوهشهای روستایی، دورۀ 5، شمارۀ 3، ص 564-541. [12]. صالحپور، شمسی؛ عزیزی، اصغر؛ کریمی، خدیجه؛ و قاسمیان، زری (1397). «نقش مدیریت ریسک در کاهش آسیبپذیری اقتصادی - اجتماعی سکونتگاههای روستایی با تأکید بر خشکسالی، مورد مطالعه: شهرستان نقده»، جغرافیای سرزمین، دورۀ 15، شمارۀ 58، ص 81-67. [13]. طالشی، مصطفی؛ دربان آستانه، علیرضا؛ و موسوی، سیدعارف (1396). «تبیین الگوی فضایی حکمروایی خوب روستایی پیرامون کلانشهر کرج»، پژوهشهای جغرافیای برنامهریزی شهری، دورة 5، شمارة 5، ص 575-555. [14]. ظاهری، محمد؛ آقایاری هیر، محسن؛ و ذاکری میاب، کلثوم (1394). «ارزیابی آسیبپذیری نواحی روستایی از خطر زلزله، مطالعۀ موردی بخش مرکزی شهرستان مرند»، پژوهش و برنامهریزی روستایی، دورۀ 4، شمارۀ 9، ص 111-97. [15]. عظیمی آملی، جلال؛ و رکنالدین افتخاری، عبدالرضا (1393). حکمرواییروستایی مدیریتتوسعۀ پایدار تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعۀ علوم انسانی. [16]. فراهانی، حسین؛ و آیین مقدم، فاطمه (1391). «ارزیابی عملکرد و کارایی دهیاریها و شوراهای اسلامی در فرایند مدیریت توسعۀ روستایی (مطالعۀ موردی: دهستان سررود جنوبی شهرستان بویراحمد)»، چشمانداز جغرافیایی، دورۀ 7، شمارۀ 18، ص 127-118. [17]. فرمانداری شهرستان داراب (1399). [18]. قدس قرجه، ادریس (1391). کاهش ریسک سانحۀ طبیعی سیل در مناطق روستایی با تأکید بر ظرفیتهای محلی؛ مطالعۀ موردی: شهرستان کلاله، پایاننامۀ کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامهریزی روستایی، استاد راهنما جمشید عینالی، دانشگاه زنجان. [19]. محمدخانی، مظفر؛ و سلمانیان، مریم (1389) «نقش برنامهریزی روستایی و مدیریت بحران در کاهش مخاطرات طبیعی»، مجموعة مقالات چهارمین کنگرة بین المللی جغرافیدانان جهان اسلام، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان. [20]. مرادی، خدیجه؛ و آگهی، حسین (1393). «واکاری چالشهای مدیریت روستایی با رویکرد کیفی تئوری بنیادی»، جغرافیاو توسعه، دورۀ 12، شمارۀ 34، ص 181-167. [21]. موسوی، سیروس (1390). «قابلیتهای دهیاری در مدیریت بحران در روستاها»، دهیاریها، شمارۀ 36، ص 6-3. [22]. نامدار، محبوبه؛ و بوذرجمهری، خدیجه (1395). «تحلیل ابعاد اقتصادی - اجتماعی و زیستمحیطی بحران خشکسالی و آثار آن بر خانوارهای روستایی، مطالعۀ موردی روستاهای شهرستان زریندشت»، روستاوتوسعه، دورۀ 19، شمارۀ 3، ص 183-161. [23]. Anthony, S. (2013). “Drought and water policy in Australia”, Global Environmental Change, 23, pp: 1615–1626. [24]. Buckle, P. (2001). “Community based management: A new approach to managing disasters; Proceedings of ESA Conference”, Visions and Divisions, Helsinki, August 28-September 1. [25]. Cheng, J.; & Tao, J. (2010). “Fuzzy Comprehensive Evaluation of Drought Vulnerability Based on the Analytic Hierarchy Process”, Agriculture and Agricultural Science Procedia, Vol. 1, pp: 126- 135. [26]. Hassana, A.G.; Fullenb, M.A.; & Oloke, D. (2019). “Problems of drought and its management in Yobe State, Nigeria”, Weather and Climate Extremes, https://doi.org/10.1016/j.wace. [27]. Naveen, P.; & Cynthia Bantilan, K. (2014). “Vulnerability and policy relevance to drought in the semi-arid tropics of Asia – A retrospective analysis”, Weather and Climate Extremes, 3, PP: 54–61. [28]. Shiru, M.S.; Shahid, S.; Alias, N.; & Chung, E.S. (2018) “Trend analysis of droughts duringcrop growing seasons of Nigeria”, Sustainability 10 (3), 871. www.mdpi.com/journal/ sustainability. [29]. Tánago, I.G.; Urquijo, J.; Blauhut, V.; Villarroya, F.; & De Stefano, L. (2016). “Learning from experience: a systematic review of assessments of vulnerability to drought”, Nat. Hazards, 8, pp: 951–973. [30]. Tatli, H.; & Turkes, M., (2011). “Empirical Orthogonal Function Analysis of the Palmer Drought Indices”, Agricultural and Forest Meteology, Vol. 151, No. 7, pp: 981- 991. [31]. Vignola, R.; Koellner, T.; Scholz, R.W.; & McDaniels, T.L. (2010). “Decision-making by farmers regarding ecosystem services: factors affecting soil conservation efforts in Costa Rica”, Land Use Policy, 27(4), pp: 1132-1142. [32]. Yuzhe, W.; Xiaofeng, Sa.; Liangshun, S.; & Charles, L. (2020). “Optimizing the governance model of urban villages based on integration of inclusiveness and urban service boundary (USB): A Chinese case study”, The International Journal of Urban Policy and Planning ,Journal Cities,Volume 96, www.elsevier.com/locate/cities. [33]. Tafesse, M. (2020) “The state of local adaptive capacity to climate change in droughtprone districts of rural Sidama, southern Ethiopia”, journal Climate Risk Management, 27, pp: 1-12.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 479 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 413 |