![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,697,345 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,928,512 |
مطالعه جناس بصری در طراحی گرافیک و کاربرد آن در طراحی پوسترهای اجتماعی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 8، دوره 25، شماره 4، اسفند 1399، صفحه 77-88 اصل مقاله (680.02 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2019.271258.666098 | ||
نویسندگان | ||
ساره ملکی* 1؛ فهیمه پهلوان2 | ||
1دانشجوی دکترا پژوهش هنر، هنر، شاهد، تهران، ایران | ||
2استادیار، گروه ارتباط تصویری، دانشکده هنرهای تجسمی، هنر، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
موضوع این پژوهش، مطالعه جناس بصری در طراحی گرافیک و کاربرد آن در طراحی پوسترهای اجتماعی است. جامعه هدف در این تحقیق، پوسترهای اجتماعی طراحی شده در کشورهای عضو اتحادیه اروپا است که در سالهای 2000 الی 2014 طراحی شدهاند و طراحان جناس را دستمایه اصلی برای خلق اثرشان قرار دادهاند. ازاینرو با نمونهگیری هدفمند تعداد 30 پوستر که دارای بیشترین متغیرهای مورد بحث در تحقیق بودند، بهعنوان جامعه نمونه، انتخاب شدند. پژوهش حاضر بهمنظور شناسایی و تحلیل ویژگیهای جناس بصری در پوسترهای جامعه و در پی پاسخگویی به سؤال چگونگی کاربرد آرایه جناس در ابن پوسترها است. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت توصیفی- تحلیلی است. ابتدا پوسترهای جامعه نمونه با استفاده از کارت مشاهده محققساخته مورد بررسی قرار گرفتند، سپس دادههای بهدست آمده از کارت مشاهده پس از تبدیل به جدولهایی، توصیف و تحلیل شدند. مهمترین یافتهها نشان میدهند که استفاده از جناس بصری در طراحی پوستر، برای موضوعات گوناگون بهویژه موضوعات اجتماعی، انتخابی هوشمندانه است چراکه یک راه حل خلاقانه در خلق اثر است و با ترکیب کارکرد بیانگر، ساخت کانونی و حروف تایپی میتواند باعث ارتباط سریع با مخاطب، جلب توجه او و انتقال سریع پیام اثر شود. | ||
کلیدواژهها | ||
آرایه های ادبی؛ جناس؛ جناس بصری؛ طراحی پوستر؛ طراحیگرافیک | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Visual Pan Study on Graphic Design and its Application in Social Posters Design | ||
نویسندگان [English] | ||
Sareh Malaki1؛ Fahimeh pahlavan2 | ||
1Ph.D. Student in Art Research, Art, Shahed, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Visual Communication, Faculty of Visual Arts, Art, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The eloquence of the language and the art of communication made effective communication between ideas. As poets and writers transform the concepts and ideas into words, graphic designers also convert these concepts and ideas into visual play and try to influence and remain in the mind of the viewer, so their performance can be considered a rhetorical performance. So with a little bit of tolerance, we can look at the process of creating a visual work in the process of creating a literary text. Pun is one of the rhetorical branches of the language, and it is referred to as two words that are similar in writing or verbally different in meaning. The subject of this study is the visualization of visual puns in graphic design and its application in the design of social posters. In this research, first introduced the rhetoric and its variants, then defining the pun and its types, visual pun and its application in graphic design were investigated. The purpose of this research is to study the use of visual pun, visual quality, and the relationship between Image and text on sample posters. The present study is based on the nature of an applied research and has used descriptive and analytical methods to generate and analyze data. That is, at first, all samples collected using the researcher-made viewer tool have been investigated. The data obtained from the questionnaire were described and analyzed after being converted to fourt tables. The target community in this study is all posters designed with social themes that are in the European Union and its member states during the 2010-2014 period, and designers in designing these posters to draw attention and persuade the audience from the visual pun as one way to get creative is to use it. In this situation, the extent of population in the target society is unclear and the characteristics of the main population are not known, the selection of sample components is based on the criteria considered by the researcher. These criteria are determined by the content of the samples and based on the relevance and usability of the assumptions of the research. Therefore, 18 posters have been selected as the sample population of this study due to having the most variables in the research questions, which are designed by the authors as observational cards. The studied variables in these samples, according to the goals and questions of the research, how to use the array of punches in them, the study of the visual characteristics of the message and elements in the visual and visual field, as well as the methods of representativeness and its types (photography, graphic design, The design of the letters used in these posters. The theoretical framework in this research has been determined based on the semiotic approach of Pahlavan (2008) and (2005). Therefore, the view card used on this framework is emphasized. The most important finding of this study is that visual pun can be used as an innovative solution for creating imaginative graphic design works that are also impeccable. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Figure of speech, pun, visual pun, poster design, graphic design | ||
مراجع | ||
احمدی، بابک (1392)، از نشانههای تصویری تا متن: به سوی نشانهشناسی ارتباط دیداری. تهران: نشر مرکز، چاپ سیزدهم. اخوت، احمد (1371)، نشانهشناسی مطایبه. اصفهان: نشر فردا. اسفندیارپور، هوشمند (1384)، عروسان سخن: نقد و بررسی اصطلاحات ادبی در بدیع. تهران: نشر فردوس، چاپ دوم. پهلوان، فهیمه (1384)، درآمدی بر تحلیل عناصر تصویری در آرم. تهران: انتشارات دانشگاه هنر. پهلوان، فهیمه (1387)، ارتباط تصویری از چشم انداز نشانهشناسی. تهران: انتشارات دانشگاه هنر. پیرس، چارلز سندرز (1381)، منطق به مثابه نشانهشناسی: نظریه نشانهها. تهران: نشر مرکز. تجلیل، جلیل (1371)، جناس در پهنه ادب فارسی. تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، چاپ دوم. خلج، محمدعلی (1390)، کاربرد طنز در طراحی مسکات (بستهبندیوتبلیغاتتجاریبرایمحصولاتغذایی). پایاننامه منتشرنشده کارشناسیارشد، دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر، تهران. ذاکری، مصطفی (1385)، تاریخچه علوم بلاغی. آینه میراث، 32،صص 19-14. سجودی، فرزان (1382)، نشانهشناسی کاربردی. تهران: نشر قصه. شفیعی کدکنی، محمدرضا (1377)، جادوی مجاورت. نشر بخارا، 2،صص 31-27. شمیسا، سیروس. (1378)، نگاهی تازه به بدیع. تهران: نشر فردوس، چاپ یازدهم. شمیسا، سیروس. (1381)، بیان و معانی. تهران: نشر فردوس، چاپ ششم. صالحی، سودابه (1394)، روششناسیهای تحقیق بصری: خوانش تصویر. نقد کتاب هنر، 5و 6،صص 251-266. فرنود، مریم (1390)، اقتباس وارونه در هنرهای تجسمی به ویژه در طراحی پوستر. پایاننامه منتشرنشده کارشناسیارشد، دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر، تهران. متوسلالحق، سپیده (1388)، کاربرد آرایههای ادبی در تصاویر پیام رسان. پایاننامه منتشرنشده کارشناسیارشد، دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر، تهران. وحیدیان کامیار، تقی (1385)، بدیع از دیدگاه زیبایی شناسی. تهران: سمت. ویلیامز، رابین. و تالت، جان (1385)، گرافیک حرفهای (ترجمه نازیلا حامد خاکی). تهران: مؤسسه تحقیقاتی انتشاراتی نور، چاپ دوم. هاشمی، سیمین (1391)، بررسی چگونگی تعامل بین آرایههای ادبی و تبلیغات فرهنگی و تجاری. پایاننامه منتشرنشده کارشناسیارشد، دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر، تهران. همایی، جلالالدین (1371)، فنون بلاغت و صناعات ادبی. تهران: هما، چاپ هفتم. هولیس، ریچارد (1386)، تاریخچهای از طراحیگرافیک (ترجمه سیما مشتاقی). تهران: سازمان چاپ و انتشارات. یاحقی، فرید (1388)، طنزپردازی در انیمیشن به کمک جناسها. پایاننامه منتشرنشدهی کارشناسیارشد، دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر، تهران. Almeida de, C. (2009), The rhetorical genre in graphic design. Journal of Visual Literacy, 28(2), 186 -198. Eco, U. (1984), The Role of the Reader; BMG: Indiana university. Emanuel, B. (2010), Rhetoric in graphic design (Master Thesis). Retrieved 6 Jun 2014 from: http://graphicdesignrhetoric.tumblr.com Emnison, M. and Esmit, P. (2000), Researching the Visual: Imaj, Objects, Contexts and Interaction in Social and Cultural Inquiry. London: Sage.
Gesche, J. Scheuermann, A. (2006), Design as a rhetoric: BASIC PRINCIPLES FOR DESIGN RESEARCH. Retrieved 11 May 2016 from: https://pdfs.semanticscholar.org/55ae/2346ebaecf7c6e362834338b0101208e41a4.pdf
Heller, S. (2002), Design humour. New Yor, Allworth press. Huizinga J. (1956), Homo ludens. Hamburg: Rowohit. Lucas, G. Dorrian, M. (2006), Guerrilla advertising. LON: Laurence kink publishing McQuarrie, E.F. and Mick, D.G. (1996), Figures of Rhetoric in advertising language. Jornal of Consumer Research. 22.424-438. McQuarrie, E.F. and Mick, D.G. (2003), Visual and Verbal Rhetorical Figures .Retrieved 23 Jun 2015 from: http://www.jstor.org/stable/10.1086/209549#fndtn-pdf Prosser, J. and Loxley, A. (2008), Introducing Visual Methods. Retrived Jun 2015 from: http://eprints.ncrm.ac.uk/420/1/MethodsReviewPaperNCRM-010.pdf Rand, P. (2000), A Designer`s Art. NY: Yale University press.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,750 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,318 |