تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,477 |
تعداد مقالات | 70,011 |
تعداد مشاهده مقاله | 122,906,892 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,117,393 |
شناسایی ذهنیتهای کتابداران دانشگاهی در مورد خودرهبری سازمانی و ارائه الگو. | ||
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی | ||
دوره 54، شماره 4 - شماره پیاپی 1، دی 1399، صفحه 58-76 اصل مقاله (1.27 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlib.2021.318186.1544 | ||
نویسندگان | ||
مریم سادات سیدین1؛ علیرضا اسفندیاری مقدم* 2؛ عاطفه زارعی3 | ||
1گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی همدان، همدان، ایران. | ||
2گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه ازاد اسلامی همدان، همدان، ایران | ||
3گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی همدان، همدان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف این پژوهش، نشان دادن تعدد ذهنیتهای کتابداران دانشگاهی در مورد خودرهبری و ارائه الگو می باشد. روش پژوهش: پژوهش از نوع کاربردی و روش پژوهش، آمیخته است. از روش شناسی کیو برای شناسایی ذهنیتهای کتابداران و از تحلیل محتوا و فن دلفی برای ارائه الگواستفاده شد. جامعه آماری، کتابداران و مدیران کتابخانههای دانشگاهی ایران و اعضای هیات علمی گروه علم اطلاعات و مدیریت هستند، نمونه گیری هدفمند به روش نظری است. دادههای مصاحبه و پرسشنامهها با با نرم افزار spss تحلیل شد. یافتهها: تعداد 7 ذهنیت شناسایی و نامگذاری شد و الگوی خودرهبری سازمانی با 5 بعد و 23 مولفه و 56 شاخص ارائه شد. نتیجه گیری: ذهنیتهای سلسله مراتبی، محافظه کار، تیم گرا، خود اتکا، خوداثربخش، توانمندساز و خودارزیاب هریک ویژگیهای خود را دارند، ابعاد الگوی خودرهبری سازمانی عبارتند از بعد فرایندی، راهبردی، سازمانی، فرهنگی و روانشناختی-اجتماعی کلیدواژهها: خودرهبری سازمانی، ذهنیت، کتابخانههای دانشگاهی، کتابداران دانشگاهی، دانشگاههای ایران، روش دلفی، روششناسی کیو، الگو | ||
کلیدواژهها | ||
کلیدواژهها: خودرهبری سازمانی؛ ذهنیت؛ کتابخانههای دانشگاهی؛ کتابداران دانشگاهی؛ الگو | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying academic Librarians' mentalities about Self-leadership and presenting model. | ||
نویسندگان [English] | ||
Maryam Sadat Seyedein1؛ Alireza Isfandyari-Moghaddam2؛ Atefeh Zarei3 | ||
1Department of Information Science and Knowledge Studies,, faculty of humanities, Islamic Azad University of Hamedan, Hamedan, Iran | ||
2Department of Information Science and Knowledge Studies, Islamic Azad University of Hamedanm, Hamedan, Iran | ||
3Department of Information Science and Knowledge Studies, Islamic Azad University of Hamedan, Hamedan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Purpose: Self-leadership is the process of influencing oneself to achieve goals .the purpose of this study is identifying academic Librarians' mentalities about Self-leadership and presenting model. Methodology: The research is applied and we used Q methodology, content analysis and Delphi. In the first part, the statistical population is librarians and managers of Iranian academic libraries, and in the second part, the faculty members of the Department of Information Science as well as management. The sampling method is theoretical. The research tool was a questionnaire and semi-structural interview. Factor analysis conducted by SPSS. Findings: Seven mental patterns were identified and named. organizational self-leadership model was presented with 5 dimensions, 23 components and 56 indicators. Conclusion: The hierarchical, Conservative, team-oriented, self-reliant, self-efficate, empowering, and self-evaluation pattern. The dimensions of organizational self-leadership model include procedural, strategical, organizational, cultural, and socio-psychosocial. Keywords: Organizational Self-leadership, Mental Patterns, Academic Libraries, Academic Librarians, Iranian Universities, Q Methodology, Delphi, Model | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: Organizational Self-leadership, Mental Patterns, Academic Libraries, Academic Librarians, Model | ||
مراجع | ||
منابع
آقابابایی، راضیه(1392). بررسی روابط چندگانه راهبردهای رهبری مثبتگرا و راهبردهای خود رهبری با میزان کاربست مؤلفههای سازمان کوانتومی در دانشگاه اصفهان و دانشگاه تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان، اصفهان.
خوشگویان فرد، علیرضا(1386). روششناسی کیو.تهران: مرکز تحقیقات صداوسیما.
داناییفرد، حسن؛ حسینی، یعقوب؛ شیخها، روزبه(1392). روششناسی کیو: شالودههای نظری و چارچوب انجام پژوهش. تهران: صفار.
مورهد، جی؛ گریفین،آر. دبلیو(1391)، رفتار سازمانی،ترجمۀدکتر سیدمهدی الوانی و دکتر غلامرضا معمارزاده، تهران: انتشارات مروارید.
نقرهکار، عبدالحمید؛ مظفر، فرهنگ؛ نقرهکار، سلمان (1389). «مدلسازی»؛ روشی مفید برای پژوهشهای میان رشته ای (نمونه موردی: امکان سنجی بهرهگیری از آموزههای «اندیشۀ اسلامی» در «آموزش معماری»، معماری و شهرسازی ایران، 1(1).
References
Alberts, D.J. (2007). A model of multidiscipline teams in knowledge-creating organizations. Team Performance Management: An International Journal, 13(5/6), 172-183.
Anderson, R. (2007). Thematic content analysis (TCA). Descriptive presentation of qualitative data, 1-4.
Berson, Y., Da'as, R. A., & Waldman, D. A. (2015). How do leaders and their teams bring about organizational learning and outcomes?. Personnel Psychology, 68(1), 79-108.
Bryant, A. and A. L. Kazan (2013). Self-leadership: How to Become a More Successful, Efficient, and Effective Leader from the Inside Out, McGraw-Hill.
Costa, A. C., Fulmer, C. A., & Anderson, N. R. (2018). Trust in work teams: An integrative review, multilevel model, and future directions. Journal of Organizational Behavior, 39(2), 169–184.
Coun, M. M., Peters, P. C., & Blomme, R. R. (2019). ‘Let's share!’The mediating role of employees' self-determination in the relationship between transformational and shared leadership and perceived knowledge sharing among peers. European Management Journal, 37(4), 481-491.
D'Intino, R. S., Goldsby, M. G., Houghton, J. D., & Neck, C. P. (2007). Self-leadership: A process for entrepreneurial success. Journal of leadership & organizational studies, 13(4), 105-120.
Elloy, D. F. (2008). The relationship between self-leadership behaviors and organization variables in a self-managed work team environment. Management Research News, 31(11), 801-810.
Furtner, M. R., Rauthmann, J. F., & Sachse, P. (2015). Unique self-leadership: A bifactor model approach. Leadership, 11(1), 105-125.
Goldsby, M. (2007). Self-leadership: A process for entrepreneurial success.Journal of Leadership and Organizational Studies, 13, 105-120
Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1994). Competing paradigms in qualitative research. Handbook of qualitative research, 2(163-194), 105.
Houghton, J. D., & Yoho, S. K. (2005). Toward a contingency model of leadership and psychological empowerment: when should self-leadership be encouraged?. Journal of Leadership & Organizational Studies, 11(4), 65-83.
Hyrkäs, K., Appelqvist-Schmidlechner, K., & Oksa, L. (2003). Validating an instrument for clinical supervision using an expert panel. International Journal of nursing studies, 40(6), 619-625.
Jacobs, C. D., & Heracleous, L. T. (2005). Answers for questions to come: reflective dialogue as an enabler of strategic innovation. Journal of Organizational change management, 18(4), 338-352.
Malinowski, T. (2004). The 2003 OCLC Environmental Scan: Pattern Recognition: A Report to the OCLC Membership. Serials Review, 30(3), 254-256
Mathieu, J. E., Wolfson, M. A., & Park, S. (2018). The evolution of work team research since Hawthorne. American Psychologist, 73(4), 308.
Mayfield, J., Mayfield, M., & Neck, C. P. (2017). Speaking to the self: How motivating language links with self-leadership. International Journal of Business Communication, 2329488417731861.
Neck, C. P., & Houghton, J. D. (2006). Two decades of self-leadership theory and research: Past developments, present trends, and future possibilities. Journal of Managerial Psychology. 21, 270-295.
Neck C. P., & Manz C. C. (2010). Mastering Self-Leadership. Empowering Yourself for Personal Excellence. 6th ed. Upper Saddle River: Pearson Education.
Peters, P., Den Dulk, L., & de Ruijter, J. (2010). May I work from home? Views of the employment relationship reflected in line managers’ telework attitudes in six financial-sector organizations. Equality, Diversity and Inclusion, 29(5), 517–531.
Potter, W. J., & Levine‐Donnerstein, D. (1999). Rethinking validity and reliability in content analysis. Journal of Applied Communication Research, 27(3), 258-284.
Shahhosseini, Z., Simbar, M., Ramezankhani, A., & Majd, H. A. (2011). Designing and psychometric properties of a questionnaire for assessing female adolescents' health needs. Journal of School of Public Health & Institute of Public Health Research, 9(1).
Shaw, j.d., Gupta, N. & Delery, J.E.(2001). Congruence between technology and compensation systems: Implications for strategy implementation. Strategic Management Journal, 22: 379-386
Spreitzer, G. M., Cameron, L., & Garrett, L. (2017). Alternative work arrangements: Two images of the new world of work. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 4(1), 473e499
Stewart, G. L., Courtright, S. H., & Manz, C. C. (2019). Self-Leadership: A Paradoxical Core of Organizational Behavior. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 6, 47-67.
Tata, J. , & Prasad, S. (2004). Team self-management, organizational structure, and judgments of team effectiveness. Journal of Managerial Issues, 16: 248-265.
Wageman, R. (2001). How leaders foster self-managing team effectiveness: Design choices versus hands-on coaching. Organization Science, 12, 559–577
Webler, T., Danielson, S., & Tuler, S. (2009). Using Q Method to Reveal Social Perspectives in Environmental Research. Greenfield MA: Social and Environmental Research Institute.
Widyani, A. A. D., Sarmawa, I. W. G., & Dewi, I. G. A. M. (2017). The roles of knowledge sharing in mediating the effect of self-efficacy and self-leadership toward innovative behavior. Jurnal Manajemen dan Kewirausahaan, 19(2), 112-117. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 790 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 288 |