تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,119,475 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,225,867 |
شبکة ارتباطی راهبردهای کارآفرینان خطمشی در نظام خطمشیگذاری عمومی ایران | ||
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" | ||
دوره 20، شماره 3، مهر 1401، صفحه 487-518 اصل مقاله (847.83 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jomc.2021.316135.1008202 | ||
نویسندگان | ||
رضا اشگرف* 1؛ علی حمیدی زاده2؛ حسن داناییفرد3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت تصمیمگیری و خطمشیگذاری، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
2استادیار، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
3استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
در این نوشتار، نتایج بررسی راهبردهای کارآفرینان خطمشی در فضای خطمشیگذاری عمومی ایران، با استفاده از تکنیک دیماتل، ارائه شده است. هدف پژوهش، بر اساس مسئلة اصلی پژوهش، شناسایی و کشف روابط علّی و برآورد میزان تأثیر و تأثر و در نهایت ارائة یک نقشة شبکة ارتباطی از راهبردهایی بود که به زعم مشارکتکنندگان توسط کارآفرینان خطمشی در فضای خطمشیگذاری عمومی ایران به منظور ارائة نوآوریهای سیاستی به کار گرفته میشود. روش تحقیق کاربردی از نوع توصیفی بود و انتخاب خبرگان به صورت نمونهگیری هدفمند یا قضاوتی به تعداد 20 نفر مبتنی بر راهبردهای بیشینة تنوع و گلوله برفی انجام گرفت. به این منظور ابتدا به بیان مبانی نظری و مفاهیم کارآفرینی خطمشی جهت شناسایی راهبردهای کارآفرینان خطمشی در پیشینة پژوهشی موضوع پرداخته شده است. سپس، به کمک تکنیک دیماتل، راهبردهای مستخرج از مصاحبههای خبرگان، به منظور کشف روابط علّی، در ساختاری مبتنی بر نظریة گراف، اولویتبندی و نقشة شبکة ارتباطی آنان ترسیم شد. بر مبنای نتایج این پژوهش، ضمن ارائة الگوی شبکة ارتباطی راهبردهای کارآفرینان خطمشی در نظام خطمشیگذاری عمومی ایران، راهبردهای «مدیریت ارتباطی، بهرهبرداری از رسانهها، و ترغیب و متقاعد کردن مخاطبان به کمک قدرت خطابه» تأثیرگذارترین و «تغییر بازیگران و نهاد ذیحق در رسیدگی به مسئله برای کنار زدن مخالفان» تأثیرپذیرترین راهبرد کارآفرینان خطمشی شناسایی شد. | ||
کلیدواژهها | ||
خطمشیگذاری عمومی؛ دیماتل؛ راهبردهای کارآفرینان خطمشی؛ شبکة ارتباطی؛ کارآفرینی خطمشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Relational Network of Policy Entrepreneurs’ Strategies in the Public Policymaking System of Iran | ||
نویسندگان [English] | ||
Reza Eshgarf1؛ Ali Hamidizadeh2؛ Hassan Danaee Fard3 | ||
1PhD Student of Public Administration, Decision Making and Public Policy, College of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran | ||
2Assistant Professor, Faculty of Management & Accounting, College of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran | ||
3Professor, Department of Public Administration, Tarbiat Modarres University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This article presents the results of the examination of the policy entrepreneurs’ strategies in the public policymaking atmosphere of Iran using DEMATEL technique. In line with the research topic, the purpose of this study was to identify and detect causal relations, estimate the effect size, and finally presentthe relational network of strategies that participants’ thought are used by policy entrepreneurs in the public policymaking atmosphere of Iran to offer policy innovations. The research method was descriptive, and 20 experts were selected through purposive/ judgmental sampling based on the maximum variation and snowball strategies. To this end, first the theoretical bases and concepts of policy entrepreneurship are expressed in order to identify the policy entrepreneurs’ strategies in the literature. Then, using DEMATEL technique, the strategies extracted from the experts’ interviews are prioritized in a structure based on the graph theory to identify the causal relations and then their relational network map is developed. Based on these steps, the relational network of policy entrepreneurs’ strategies in the public policymaking system of Iran is provided. Moreover, the most effective strategies are found to be “strategies of relational management, using the media, and persuading and convincing the audience through speech power,” while “changing the actors and stakeholders with the right to address the issue in order to remove the opponents” was found to be the most influenced strategy of the policy entrepreneurs. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
relational network, policy entrepreneurship, policy entrepreneur’s strategies, public policy, DEMATEL | ||
مراجع | ||
الوانی، سید مهدی؛ فتاح شریفزاده (1394). فرایند خطمشیگذاری عمومی، تهران، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
الوانی، سید مهدی (1395). ((کارآفرین سیاسی؛ بازیگر تحولآفرین عرصة سیاستگذاری))، سیاستگذاری عمومی، س 2، ش 1، ص 81 ـ 91.
مهیمنی، محسن (1393). «جای خالی کارآفرین سیاسی در حوزة سیاستگذاری»، برگرفته از http://ippra.com/policy/2014-02-18-10-39-03/2014-02-18-10-45-24/388-moheimany. html
Referencec
Alvani, S. M. & Sharifzadeh, F. (2015). The process of public policy, Tehran, Allameh Tabatabai University Press. (in Persian)
Alvani, S. M. (2016). “Political Entrepreneur; A Transforming Actor in the Policy Arena”, Journal of Public Policy Research, 2(1), pp. 81-91. (in Persian)
Anderson, E. (2013). Policy Entrepreneurs and Institutional Change: The politics of nineteenth-century child labor reform in Germany and the US (Doctoral dissertation, Northwestern University).
Brouwer, S., Huitema, D., & Biermann, F. (2009). Towards adaptive management: The strategies of policy entrepreneurs to direct policy change, In Proceedings of the 2009 Amsterdam Conference on the Human Dimensions of Global Environmental Change, Vol. 2.
Cohen, N. (2016). Policy entrepreneurs and agenda setting, In Handbook of public policy agenda setting, Edward Elgar Publishing.
Crow, D. A. (2010). “Policy entrepreneurs, issue experts, and water rights policy change in Colorado”, Review of Policy Research, 27(3), pp. 299-315.
Felsher, R. A. (2015). Policy entrepreneurship: A descriptive portrait of higher education leaders, Florida Atlantic University.
King, P. J. (1988). Policy entrepreneurs: Catalysts in the policy innovation process, (Doctoral dissertation, University of Minnesota).
Kingdon, J. (2002). “The reality of public policy making”, Ethical dimensions of health policy, pp. 97-116.
McCown, T. L. (2004). Policy entrepreneurs and policy change: Examining the linkages between TANF, domestic violence and the FVO, (Doctoral dissertation, West Virginia University).
Meijerink, S. & Huitema, D. (2009). “20 Water transitions, policy entrepreneurs and change strategies: lessons learned”, Water policy entrepreneurs: a research companion to water transitions around the globe, pp. 371-394.
Mintrom, M. A. (1995). Policy entrepreneurship in theory and practice: A comparative state analysis of the rise of school choice as a policy idea, (Doctoral dissertation, State university of New York).
Mintrom, M. A. (2013). “Policy entrepreneurs and controversial science: Governing human embryonic stem cell research”, Journal of European Public Policy, 20(3), pp. 442-457.
Moheimani, M. (1393). “The vacancy of a political entrepreneur in public policy”, Retrieved from http://ippra.com/policy/2014-02-18-10-39-03/2014-02-18-10-45-24/388-moheimany.html. (in Persian)
Roberts, N. C. & King, P. (1989). Public entrepreneurship: a typology.
Schneider, M. & Teske, P. (1992). “Toward a theory of the political entrepreneur: evidence from local government”, American Political Science Review, 86(3), pp. 737-747.
Shieh, J. I., Wu, H. H., & Huang, K. K. (2010). “A DEMATEL method in identifying key success factors of hospital service quality”, Knowledge-Based Systems, 23(3), pp. 277-282.
Shockley, G. E. (2005). The function of policy entrepreneurship in American politics: The return of stability to federal arts policy, (Doctoral dissertation, George Mason University).
Vujanović, D., Momčilović, V., Bojović, N., & Papić, V. (2012). “Evaluation of vehicle fleet maintenance management indicators by application of DEMATEL and ANP”, Expert Systems with Applications, 39(12), pp. 552-563.
Yang, J. L. & Tzeng, G. H. (2011). “An integrated MCDM technique combined with DEMATEL for a novel cluster-weighted with ANP method”, Expert Systems with Applications, 38(3), pp. 1417-1424.
Weber, J. (2017). “Policy entrepreneurs and opportunities: Establishing a model of policy change through bicycle infrastructure at the municipal level”, Transportation Research Part A: Policy and Practice, 25(101), pp. 252-263.
Zahariadis, N. (2003). Ambiguity and choice in public policy: Political decision making in modern democracies, Georgetown University Press.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,132 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 568 |