تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,506,792 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,770,741 |
بررسیِ مقایسهای تفکراتِ دوروتی زُئِلِه و سیمون وی | ||
مجله ادیان و عرفان | ||
دوره 53، شماره 2، اسفند 1399، صفحه 380-361 اصل مقاله (264.23 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrm.2021.310221.630113 | ||
نویسنده | ||
جعفر فلاحی* | ||
استادیار گروه ادیان و عرفان دانشگاه سمنان؛ | ||
چکیده | ||
سیمون وی و دوروتی زئله، متألهانِ مسیحی، هریک تقریری نو از الهیاتِ مسیحی ارائه دادهاند. مقایسۀ آنها نشاندهندۀ تشابهها و تفاوتهای مهمی در تفکراتشان است. مقالۀ حاضر به روش تحلیلی - مقایسهای به مقایسۀ اندیشههای آنها پرداخته است و کوشیده است نشان بدهد که آنها با تکیه بر حساسیتهای عقلانی و اخلاقیِ خود، نگاهی انتقادی به بعضی از آموزههای مهمِ مسیحی دارند. اما از سوی دیگر، دیدگاههای معنوی - عرفانیشان در پیِ رابطهای وجودی با خداوند است. توجهِ عمیقِ آنها به معنویت و عرفان وجهِ جالبِ الهیاتِ آنها است که از سویی، وجهِ انتقادی و سلبیِ نگرشِ آنها را با تأکیدهایی ایجابی متعادل میکند و از سوی دیگر، نقشِ تکیهگاهِ معنوی - عرفانی را برای کنشگری در حوزۀ سیاسی و اجتماعی ایفا میکند. آنها بهواسطۀ زمانۀ پرغوغای خود، به مسائلِ اجتماعی و سیاسی بیاعتنا نیستند. بازنگریِ کامل در تئودیسۀ نظری و اتخاذِ دغدغههای جدی دربارۀ مسائلِ اجتماعی و سیاسی از ثمراتِ این توجه است. با اینحال، به نظر میرسد یکی از مهمترین تمایزهای این دو اندیشمند در تأکیدهای متفاوتِ عرفان و معنویتِ آنها باشد؛ عرفان و معنویتِ سیمون وی سرچشمههای معنویتری دارد و زئله دغدغههای سیاسیتر و رهاییبخشتری را نشان میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
الهیات رادیکال؛ الهیات سیاسی؛ دوروتی زئله؛ سیمون وی؛ عرفان و کنشِ اجتماعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparative Study of the Thoughts of Simone Weil and Dorothee Soelle | ||
نویسندگان [English] | ||
Jaafar Fallahi | ||
Assistant Professor, Department of Religious Studies, Semnan University | ||
چکیده [English] | ||
Simone Weil and Dorothee Soelle, two Christian theologians, each renders new interpretations of Christian theology. Comparison between the two reveals important similarities and differences. In this article it is tried to study their thoughts by an analytic-comparative method. It is demonstrated that both have critical approaches to institutionalized Christianity and its doctrines, but their spiritual and mystical thoughts seek for existential relation to God. Their theology, due to their messy times, go beyond the traditional issues and are concerned with social and political problems and practical commitment. This attention, among others, leads to a perfect revision in theoretical theodicy. Their intensive attention to spirituality and mysticism is the attractive aspect of their theologies that on one hand balances their critical view to the official Christian doctrines, and on the other hand functions as a spiritual support for activism in political-social sphere. Eventually, one of their main differences lies in their different spiritual and mystical emphases. Weil’s stress on spiritual feature is more than Soelle’s and Soelle’s stress on political issues is more than Weil’s. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Christian Theology, Simone Weil, Dorothee Soelle, Radical Theology, Political Theology, Mysticism and Social activism | ||
مراجع | ||
[1]. اعتمادینیا، مجتبی (1394)، رویارونشینان: سه گفتار دربارۀ آراء و اندیشههای سیمون وی، تهران: علمی و فرهنگی. [2]. بگلی، ان اِم. (1383)، سیمون وی، ترجمۀ هومن پناهنده، تهران: ماهی. [3]. پلنت، استیون (1382)، سیمون وی، ترجمۀ فروزان راسخی، تهران: نگاه معاصر. [4]. دایاجینیس، الن (1389)، سه آستانهنشین: بلز پاسکال، سورن کیرکگور، سیمون وی، ترجمۀ رضا رضایی، تهران: نی. [5]. ملکیان، مصطفی (1381)، «پیشگفتار»، در نامه به یک کشیش، سیمون وی، تهران: نگاه معاصر، صص. 7-48. [6]. وی، سیمون (1381)، نامه به یک کشیش، ترجمۀ فروزان راسخی، تهران: نگاه معاصر. [7]. Crockett, Clayton and Robbins, Jeffrey W. (2018), Background, in The Palgrave Handbook of Radical Theology, Christopher D. Rodkey and Jordan E. Miller (eds.), Palgrave Macmillan. [8]. Grigg, Richard (2008), Beyond the God Delusion, Minneapolis: Fortress [9]. Hawkins, Nancy (2005), Dorothee Sölle, Radical Christian, Mystic in Our Midst, in The Way, 44/3, pp. 85-96. [10]. Mccullough, Lisa (2018), “Simone Weil”, in The Palgrave Handbook of Radical Theology, Christopher D. Rodkey and Jordan E. Miller (eds.), Palgrave Macmillan. [11]. Panichas, George (ed.) (1977), The Simone Weil Reader, New York, David McKay. [12]. Perrin, j. m. and Thibon, G. (2003), Simone Weil as We Know Her, trans. Emma Craufurd, Routledge. [13]. Pinnock, Sarah (2002), Beyond Theodicy, State University of New York Press. [14]. ---------- (2014), “Holocaust, Mysticism, and Liberation after the Death of God,” in Resurrecting the Death of God, eds. D. Petersen and G. Zbaraschuk, Albany: SUNY Press. [15]. ---------- (2018), ‘Dorothee Soelle’, in The Palgrave Handbook of Radical Theology, Christopher D. Rodkey and Jordan E. Miller (eds.), Palgrave Macmillan. [16]. Soelle, Dorothee (1967), Christ the Representative. Trans. D. Lewis. London: SCM. [17]. ---------- (1974), Political Theology, Philadelphia: Fortress Press. [18]. ---------- (1975), Suffering, Trans. E. Kalin. Philadelphia: Fortress. [19]. ---------- (1981), Choosing Life, Trans. M. Kohl. Philadelphia: Fortress. [20]. ---------- (1990), Thinking about God, Philadelphia: Fortress. [21]. ---------- (1999), Against the Wind, trans. B. and M. Rumscheidt, Minneapolis: Fortress. [22]. ---------- (2001), The Silent Cry, Trans. B. and M. Rumscheidt. Minneapolis: Fortress. [23]. ---------- (2007), The Mystery of Death, Trans. N. and M. Lukens-Rumscheidt. Minneapolis: Fortress. [24]. Weil, Simone (1959), Waiting for God, New York, Capricorn Books [25]. ---------- (1974), Gateway to God, Collins Fontana. [26]. ---------- (1987), Gravity and Grace, Routledge. [27]. ---------- (2004), The Notebook of Simone Weil, trans. Arthur Will, Routledge. [28]. Wind, Renate (2012), Dorothee Soelle, trans. Lukens and Rumscheidt Minneapolis: Fortress. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 497 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 412 |