تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,507,092 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,770,960 |
تحلیل مفاهیم «خود» و «دیگری» براساس مبانی عرفانی ابنعربی | ||
مجله ادیان و عرفان | ||
دوره 53، شماره 2، اسفند 1399، صفحه 498-479 اصل مقاله (240.6 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrm.2021.319746.630166 | ||
نویسنده | ||
حسن مهدی پور* | ||
استادیار گروه عرفان اسلامی پژوهشکدۀ امام خمینی و انقلاب اسلامی | ||
چکیده | ||
به اعتقاد برخی وحدتگرایی عرفانی با نفی تمایزات انسانی جایی برای شکلگیری مفاهیم «خود» و «دیگری» و رابطه «من - تو»یی که از لوازم تفکر اخلاقی است، باقی نمیگذارد. ازاینرو، موضوع مقالۀ حاضر چگونگی تکوّن مفاهیم «خود» و «دیگری» با ابتنای بر هستیشناسی وحدت وجودی ابنعربی است و سعی شده تا با روش تحلیلی و بر اساس مبانی عرفانی «وحدت در کثرت»، «مظهریت اسمایی»، «تعدد جهات» و اصل «لاتکرار فیالتجلی» نشان داده شود که در نظریۀ وحدت وجود ابنعربی تمایزات انسانی از بین نمیرود و میتوان از رابطۀ مبتنی بر «من - تو» در ذیل مفاهیم «خود» و «دیگری» سخن گفت که بدینگونه شرط امکان اخلاق تأمین میشود. همچنین، عارف وحدت وجودی هم «خود» را مقدم بر «دیگری» میشناسد و هم «دیگری» را در درون خود مییابد، بدون آنکه دیگری را به خود تقلیل دهد و اصالت و غیریت او را زیر سؤال برد. درضمن، استدلال میشود که قول به وحدت بنیادین انسانها نهتنها اخلاق را ناممکن نمیسازد؛ بلکه از شروط ضروری آن است. | ||
کلیدواژهها | ||
ابنعربی؛ تعدد جهات؛ خود؛ دیگری؛ لاتکرار فیالتجلی؛ مظهریت اسمایی؛ وحدت در کثرت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of the concepts of "self" and "other": based on the mystical principles of Ibn Arabi | ||
نویسندگان [English] | ||
Hasan Mehdipor | ||
Assistant Professor, the Department of Islamic Mysticism, Research Institute of Imam Khomeini and Islamic Revolution | ||
چکیده [English] | ||
Some scholars believe that mystical monism, by denying human distinctions, leaves no room for the formation of the concepts of "self" and "other" and the "I-you" relationship, which is essential for moral thinking. Therefore, the subject of this article is how to develop the concepts of "self" and "The Other" based on the ontology of Ibn Arabi's unity of existence and tried to show by the analytical method based on the mystical principles of "unity in plurality", "Names manifestation", "multiplicity of directions" and the principle of "No repetition in theophany" that in Ibn Arabi's theory of unity of existence, human distinctions are not eliminated and we can speak of a relationship based on "I-you" under the concepts of "self" and "other", which thus provides the condition for the possibility of morality. The monistic mystic also sees both the "self" before the "other" and finds the "other" within himself without reducing the other to himself and questioning his originality and otherness. At the same time, it is argued that the belief to the fundamental unity of human beings not only does not make morality impossible, but is one of its essential conditions. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Self, Other, Unity in plurality, Names manifestation, Multiplicity of directions, No repetition in theophany, Ibn Arabi | ||
مراجع | ||
[1]. ابنعربی، محییالدین (؟). الفتوحات المکیه، 4جلد، بیروت، دار الصادر. [2]. ـــــــ (1946م). فصوص الحکم، تعلیقات: ابوالعلاء عفیفی، قاهره، دار إحیاء الکتب العربیه. [3]. بوبر، مارتین (1398). من و تو، ترجمه ابوتراب سهراب و الهام عطاردی، تهران، نشر فروزان روز. [4]. جندی، مویدالدین (1423ق). شرح فصوص الحکم، تصحیح: سید جلالالدین آشتیانی، قم، بوستان کتاب. [5]. چیتیک، ویلیام (1390). طریق عرفانی معرفت از دیدگاه ابنعربی، ترجمه: مهدی نجفیافزا، تهران، انتشارات جامی. [6]. ــــــــــ (1383). عوالم خیال: ابنعربی و مسألۀ کثرت دینی، ترجمه: سیدمحمود یوسفثانی، تهران، پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی. [7]. خمینی، روحالله (1386). تفسیر سورۀ حمد، تهران، مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س). [8]. دیویس، کالین (1386). درآمدی بر اندیشۀ لویناس، ترجمه: مسعود علیا، تهران، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران. [9]. علیا، مسعود علیا (1395). کشف دیگری همراه با لویناس، تهران، نشر نی. [10]. فرغانی، سعیدالدّین سعید (1392). مشارق الدّراری، مقدمه و تعلیقات: سید جلالالدین آشتیانی، قم، بوستان کتاب. [11]. فناری، شمسالدین محمد حمزه (2010م). مصباح الأنس بین المعقول و المشهود، محقق / مصحح: عاصم ابراهیم الکیالی، بیروت، دارالکتب العلمیه. [12]. قیصری، داود (1375). شرح فصوص الحکم، تصحیح: سید جلالالدین آشتیانی، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی. [13]. کین، سم (1382). گابریل مارسل، ترجمه مصطفی ملکیان، تهران، نگاه معاصر. [14]. مهدیپور، حسن (1398). «مسئله امکان اخلاق و وحدتگرایی عرفانی»، ادیان و عرفان، تهران، سال پنجاه و دوم، شماره دوم، پاییز و زمستان. صص 325-347. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 404 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 408 |