
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,592 |
تعداد مقالات | 71,175 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,949,715 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,206,940 |
* ارزیابی شیوههای عملآوری متفاوت رنگدانه شنگرف در رسالات کتابآرایی قرون 10 و 11 هجری قمری | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
دوره 26، شماره 2، شهریور 1400، صفحه 61-69 اصل مقاله (1.07 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2021.303982.666491 | ||
نویسندگان | ||
سمیه نوغانی* 1؛ پرنیا مدرسی2؛ راضیه جعفری3 | ||
1گروه مرمت اشیاء، دانشکده حفاظت و مرمت ، دانشگاه هنر | ||
2دانشگاه هنر، تهران، تهران | ||
3گروه دوباره تولید رنگ و کنترل رنگ، پژوهشکده فیزیک رنگ، پژوهشگاه رنگ، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
شنگرف، در نگارگری ایران از دیرباز رنگی پرکاربرد، با کیفیت و ماندگاری بالا بوده است. در مورد روش تهیه و آمادهسازی این رنگ در رسالات کتابآرایی مطالب مهمی ذکر شده اما از لحاظ عملی این روشها کمتر مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. هدف از این پژوهش بررسی کیفیت بصری رنگ حاصل از رنگدانه شنگرف آمادهسازی شده براساس متون رسالات قرون 10 و 11هجری قمری است، با این پرسش اصلی که براساس معیارهای استاندارد، رنگهای حاصل از روشهای متفاوت آمادهسازی، چه تفاوتهایی دارند؟ در این پژوهش روشهای آمادهسازی این رنگدانه در پنج رساله کتابآرایی شاخص متعلق به قرون مذکور، براساس روشهای توصیفی – تحلیلی و آزمایشگاهی با استناد به منابع کتابخانهای و بازتولید عملی رنگدانه، بررسی شده است. نتایج بررسی رسالات کتابآرایی حاکی از تفاوت آمادهسازی شنگرف در مرحله اسیدشویی با دو اسید آلی (آب لیمو ترش و آبانار ترش) است. جهت بررسی تفاوت تهرنگ نمونههای بازتولید شده، نیاز به سیستم شبیهساز بینایی انسان در شرایط استاندارد بود. این امر با استفاده از آنالیز اسپکتروفتومتر انعکاسی در سیستم استاندارد فضارنگ CIEXYZ، CIELAB و CIELCH انجام شد. نتایج حاصل نشاندهنده بازسازی فام قرمز با تهرنگهای متفاوت شامل تنالیته قرمز شفاف، تهرنگ نارنجی و تهرنگ صورتی برای نمونههای مختلف شنگرف تولید شده با مواد اسیدشویی متفاوت است. | ||
کلیدواژهها | ||
دوره صفویه؛ رسالات کتابآرایی؛ شنگرف؛ عملآوری شنگرف؛ رنگسنجی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
* Evaluation of Different Vermilion Treatment Methods Presented in Art Treatises of the 16th – 17th Centuries | ||
نویسندگان [English] | ||
Somayeh Noghani1؛ Parnia Modarresi2؛ Razieh Jafari3 | ||
2Art University, Tehran, Tehran | ||
3Department of Color Control and Color Reproduction,Color Physics Faculty, Institute for Color Science and Technology, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Preparing basic materials for illustrating the manuscripts, i.e., paper, paint and brushes, have important role for painters. Each of these parameters have direct effects on the appearance and durability of the final product. Vermillion is a red inorganic pigment with the chemical composition HgS. Regarding its widespread usage, high quality and great durability, the vermilion pigment has been used as a prominent and noticeable color in Iranian paintings during the time and especially in the period of book decoration and illustration of manuscripts by many artists and painters. From historical point of view, production and preparation methods of vermillion were mentioned in the art treatises, mainly during the 16th – 17th centuries. Although in many researches vermillion was characterized as a useful color in illustrated manuscripts, but less attention has been paid to historical references and methods of preparing this color. In this paper, different tonality of reproduced vermillion based on the recipes presented in art treatises belong to the 16th – 17th centuries were investigated through colorimetric analysis. Descriptive- analytic and laboratory methods were applied in this research. Five manuscripts from the mentioned era including Golestan-e Honar, Ghanoun al-Sovar, Medad al-Khotout, Heliyyat al-Kottab and Adaab al-Khat were firstly investigated based on the library resources. According to the art treatises, the vermilion pigment can produce from the combination of pure mercury and sulfur and/or obtain from cinnabar as HgS natural mineral. In this research cinnabar was used. Next, the vermilion specimens were reproduced based on laboratory methods according to presented recipes in in five mentioned art treatises. It is noticeable that the main difference between proposed methods was based on the application of different organic acids for washing of the color powder. Regarding to these art treatise, two organic acids (lemon juice and sour pomegranate juice) as well as the citric acid were used for preparing vermilion samples in acid washing step. In order to prevent the side effects of different parameters on the test results, all processes and materials were the same, except the organic acid type. For comparing reproduced vermilion colors, they were applied on Watman sizing papers which were sized by starch. For analyzing and comparing of these different tints, the standard system near to human observation was needed. Regarding to this aim, samples were quantitatively compared based on their measured reflectance spectra by spectrophotometer i1 and calculating their colorimetric characteristics in various color spaces; CIEXYZ, CIELAB, and CIELCH, by using the MATLAB software. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Safavid Period, Art Treatises, Vermilion, Vermilion Treatment, Colorimetry | ||
مراجع | ||
امیر شاهی، سیدحسین و آگهیان، فرناز (1386)، فیزیک رنگ محاسباتی، ارکان دانش، اصفهان. بهادری، رویا و بحرالعلومی، فرانک (1396)، شناسایی رنگینهها و رنگدانههای به کار رفته در تزئینات و مرکب نسخ خطی قرآنی دوره صفوی، گنجینه اسناد، شماره 105، صص 104-125.
پورتر، ایو (1392)، آداب و فنون نقاشی و کتابآرایی، ترجمه ز. رجبی، فرهنگستان هنر، تهران. جعفری، راضیه (1393 الف)، سفیدی: تعاریف، مفاهیم و اندیسها، نشریه علمی ترویجی مطالعات در دنیای رنگ، شماره 2، جلد 4، صص 56-49.
جعفری، راضیه (1393 ب)، مروری بر مطالعات انجام شده در خصوص سیاهی، نشریه علمی ترویجی مطالعات در دنیای رنگ، شماره 4، جلد 4، صص 21-32.
جعفری، راضیه و قرنجیگ، کمالالدین (1397)، مطالعه مشخصههای رنگی الیاف طبیعی رنگرزی شده با مواد رنگزای طبیعی، نشریه علمی ترویجی مطالعات در دنیای رنگ، شماره1، جلد8، صص 63-74.
صبحی، سیما؛ عزیزی، محمدحسین؛ برزگر، محسن و تسلیمی، اقدس (1389)، مقایسه اثر اسید فرولیک و اسید تانیک بر پایداری رنگ و ویژگیهای ارگانولپتیکی آب انار در زمانهای مختلف نگهداری در دمای c5°، فصلنامه علوم و صنایع غذایی، شماره4. دوره 7، صص 73-83.
قلیچخانی، حمیدرضا (1373)، رسالاتی در خوشنویسی و هنرهای وابسته، چاپخانه انتشارات علمی و فرهنگی، تهران. کنبای، شیلا (1376)، ابزار و مصالح نگارگر ایرانی، ترجمه م. حسینی، هنر، شماره 34، صص 94-107.
مایل هروی، نجیب (1372)، کتابآرایی در تمدن اسلامی، آستان قدس رضوی، مشهد. مرادیان، سیامک (1374)، اصول علم و تکنولوژی رنگ، مرکز نشر دانشگاه امیرکبیر، تهران.
منشی قمی، قاضی احمد (1366)، گلستان هنر، تصحیح ا. سهیلی خوانساری، کتابخانه منوچهری، تهران. میرزاییمهر، علی اصغر (1391)، مقایسه تطبیقی گلستان هنر با مناقب هنروران، نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی، شماره 49، صص 45-55.
Barkeshli, Mandana (2003), Historical and Scientific Analysis on Sizing Materials Used in Iranian Manuscripts and Miniature Paintings, The Book and Paper Group Annual, vol. 22, No. 9, pp.9-16.
Jafari, R. & Ameri, F (2018), Effect of orange peel attribute of automotive finishes on their blackness perception, Journal of Coatings Technology and Research, vol. 15, Issue 5, pp. 1003-1011.
Jafari, R. & Amirshahi, S.H (2007), A Comparison of the CIE and Uchida Whiteness Formulae as Predictor of Average Visual Whiteness Evaluation of Textiles, Textile Research Journal, vol. 77, No. 10, pp. 756-763.
Jafari, R. & Amirshahi, S.H (2008), Variation in the decisions of observers regarding the ordering of white samples, Coloration Technology, vol. 124, No. 2, pp. 127-131.
Jafari, R.; Amirshahi, S.H. & Hosseini Ravandi, S.A (2016), Colorimetric analysis of black coated fabrics, Journal of Coatings Technology and Research, vol. 13, Issue 5, pp. 871-882.
Muralha, V.; Burgio, L. & Clark, R (2012). Raman spectroscopy analysis of pigments on 16-17th Persian manuscripts, Spectrochimica Acta, vol. 92, No. 1, pp. 21-28.
Patnaik, P. (2002), Handbook of Inorganic Chemicals, McGraw-Hill, New York.
Purinton, N. & Waiters, M. (1991), A Study of The Materials Used by Medieval Persian Painters, Journal of the American Institute for Conservation, vol. 30, No.2, pp. 125-144.
Tanevska, V. & Nastova, I. (2014), Spectroscopic analysis of pigments and inks in manuscripts: II. Islamic illuminated manuscripts, Vibrational Spectroscopy, vol. 73, No. 3, pp. 129-139.
Roy, Ashok (2012), Artists' Pigments: A Hand Book of Their History and Characteristics, National Gallery of Art, vol. 2, Washington.
http://www.color-theory-phenomena.nl/04.00.html. March, 2020.
https://www.researchgate.net/figure/part-A-CIE-1931-color-space-chromaticity-diagrampart-B-global-emission-generated-from_fig3_273214486. March, 2020.
http://manajemensplendidus.blogspot.com/2017/03/teknologi-pakan-formulasi-untuk.html. March, 2020. https://www.semanticscholar.org/paper/Combination-of-Depth-and-Texture-Descriptors-for-Nanni-Lumini/a88671b2bb65d41eba5a3bd1a00a47a4e41cc7fe. March, 2020. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 714 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 799 |