تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,513,523 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,775,330 |
مطالعه کیفی رابطه برساخت خلاقیت و سیالیت ژانرهای موسیقی (مطالعه موردی تغییرات ژانری و نوآوری در فرهنگ تولید موسیقی کلاسیک ایرانی) | ||
جامعه شناسی هنر و ادبیات | ||
دوره 12، شماره 2، اسفند 1399، صفحه 123-145 اصل مقاله (488.69 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsal.2021.81063 | ||
نویسندگان | ||
مهری بهار1؛ زهراسادات چلنگر* 2 | ||
1دانشیار گروه علوم ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی دکترای علوم ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
در این مقاله، سیالیت در تقسیمبندی ژانر موسیقی کلاسیک ایرانی را مرتبط با معنای خلاقیت بهمثابة «فرایندی فرهنگی» مطالعه کردیم. از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته با پنج نفر از موسیقیدانان در ژانر موسیقی دستگاهی، چگونگی رابطة برساخت خلاقیت در «فرهنگ تولید» صنعت موسیقی ایران را با تقسیمبندی ژانر کلاسیک ایرانی تحلیل کردیم. طبق نتایج، مضامین اصلی عبارتند از «خلاقیت شهرت-محور» که موسیقی شبهدستگاهی، ترکیبی و سفارشی-سازمانی را ایجاد میکند، «خلاقیت ناب» که ژانر هنری را میآفریند و «خلاقیت فرهنگساز» که ژانر اصیل دستگاهی و هنر اجتماعی را خلق میکند. در هر ژانری، کدهای اخلاقی و آیینی و جایگاه مخاطب و سود متفاوت است. کدهای اخلاقی و آیینی در مضمون فرهنگساز، مرتبط با پیششرطهای اخلاقی مانند تواضع و آداب آیینی ساز زدن است. رابطه با مخاطب، عمودی و در راستای ارتقای سلیقه شنیداری اوست و سود مالی در آن آیندهنگرانه است. در خلاقیت ناب، کدهای اخلاقی و آیینی برجسته نیستند، مخاطب غایب است و خود واقعی خالق در این ژانر حضور دارد. ژانر شهرت- محور، با تصور مخاطب شروع میشود، احساس از خودبیگانگی هنرمند در این ژانر وجود دارد، نتیجهگرایی سریع مالی در آن دنبال میشود و کدهای اخلاقی و آیینی مبتنی بر خودنمایی تکنیکی است. | ||
کلیدواژهها | ||
خلاقیت؛ فرهنگ تولید؛ ژانر؛ موسیقی کلاسیک ایرانی؛ صنایع فرهنگی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Qualitative study of the relationship between constructing creativity and fluidity of music genres; A case study of genre changes and innovation in the culture of Iranian classical music production | ||
نویسندگان [English] | ||
mehri bahar1؛ Zahra. Sadat chelengar2 | ||
2Department of Social Communication, Faculty of Social Sciences, University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
In this article, we studied the fluidity in the division of the Iranian classical music genre related to the meaning of creativity as a "cultural process". Through a semi-structured interview with 5 musicians in the Iranian classical music genre, we analyzed how the relationship between creating creativity in the "production culture" of the Iranian music industry and the division of the Iranian classical genre. According to the results, the main themes are "celebrity-oriented creativity", which creates quasi-Dastgahi, Composite music and custom-organizational music, "pure creativity", which creates the artistic genre, and "cultural creativity", which is the original Dastgahi genre, and Creates social art. In each context, the moral and ritual codes and the position of the audience and the profit are different. Ethical and ritual codes in the context of cultural are related to moral preconditions such as modesty and rituals. The relationship with the vertical audience and in order to promote the audience's listening taste and financial gain in it is futuristic. In pure creativity, moral and ritual codes are not prominent, the audience is absent and the real creator himself is present in this genre. The reputation-oriented genre begins with the audience's perception, there is a sense of artist alienation in the genre, it is followed by rapid financial consequentialism, and the moral and ritual codes are based on technical ostentation. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Creativity, Production Culture, Genre, Iranian Classical Music, Cultural Industries | ||
مراجع | ||
16. Toynbee, Jason (2011),” Music, Culture, and Creativity”, Wiley-Blackwell.”, The Cultural Study of Music: A Critical Introduction, edited by Martin Clayton, et al., Routledge. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 435 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 370 |