تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,495,776 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,757,642 |
رابطه هزینههای آموزشی دولت و توسعه انسانی در ایران | ||
مطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق) | ||
دوره 27، شماره 2، اسفند 1399، صفحه 157-178 اصل مقاله (534 K) | ||
نوع مقاله: علمی وپزوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsr.2021.81422 | ||
نویسندگان | ||
شقایق صنعتگران1؛ میثم موسایی* 2؛ شهلا کاظمی پور3 | ||
1دانشجوی دکتر جامعه شناسی | ||
2عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران | ||
3عضو هیات علمی دانشگاه تهران و استاد مدعو دانشگاه آزاد اسلامی | ||
چکیده | ||
در این پژوهش رابطه هزینه آموزشی دولت با توسعه انسانی در ایران در سالهای 1394-1369 مورد بررسی قرار گرفته است. روش پژوهش تحقیق اسنادی و پیمایشی از نوع تحلیل دادههای ثانویه است. دادههای مربوط به توسعه انسانی از سایت (UNDP) و دادههای مربوط به هزینههای دولتی در آموزش، بهداشت، رفاه و تأمین اجتماعی و امور اقتصادی از قوانین بودجه استخراج شده است. تجزیه و تحلیل اطلاعات و مدلسازی با روش (ARDL) و تابع تولید کاب-داگلاس تعمیمیافته و تخمین آن با دادههای سال 1369 تا 1394 انجام شده است. یافتهها نشان میدهد که در کوتاهمدت و بلندمدت، هزینههای رفاهی تأثیر مثبت و هزینههای آموزشی تأثیر منفی بر شاخص توسعه انسانی دارد. هزینههای بهداشتی تأثیری بر آن ندارد و هزینههای اقتصادی در کوتاهمدت اثر مثبت دارد و در بلندمدت بدون تأثیر است. این نتیجه بیانگر پیچیدگی رابطه هزینههای آموزشی با توسعه انسانی است. اثر مستقیم افزایش هزینههای آموزشی (به شرط تخصیص بهینه بودجه و حیف و میل نشدن آن) بالارفتن سطح دانش عمومی و افزایش توسعه انسانی است. اما به دلیل محدودیت بودجه، افزایش هزینههای آموزشی میتواند باعث کاهش بودجه سایر بخشها، از جمله کاهش هزینههای بهداشتی و سرمایه گذاریهای توسعهای شود که نتیجه آن کاهش توسعه انسانی است. بنابراین اثر غیرمستقیم و جمع دو اثر مستقیم و غیرمستقیم هزینههای آموزشی بر شاخص توسعه انسانی، میتواند منفی باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
توسعه انسانی؛ هزینههای آموزشی؛ هزینههای بهداشتی؛ هزینههای رفاه و تأمین اجتماعی؛ هزینههای اقتصادی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
. | ||
نویسندگان [English] | ||
shaghayegh Sanatgaran1؛ Meysam Mosaei2؛ shahla Kazemipour3 | ||
چکیده [English] | ||
In this research, it has been studied relationship of government’s educational cost on the human growth and development in Iran in the years of 1990 - 2015. Research method is documentary and using the survey based on the analysis of secondary data. It has been extracted data related to the human development from the site of UNDP and data of governmental costs in education, health, welfare and social security and economic affairs from budget laws. Analysis of information and modeling have been generalized using the method of (ARDL) and based on Cobb-Douglas’s production function and estimated by data of years of 1990 – 2015. Findings show welfare costs have both in the short-term and in the long-term a positive effect and educational costs a negative effect on the index of human development, and cost in health hasn’t any effect on it. The economic costs in the short-term have a positive effect and in the long-term no impact. It shows complexity of relationship of the educational costs with the human development. Increasing educational costs (provided optimal allocation of educational budget and its no-losing) increases level of general knowledge and index of human development. However, increasing educational costs can decrease budget of other sections including the healthy costs and developmental investments and, as a result, human development. Therefore, indirect effect and sum of the direct and indirect effects of educational costs on the index of human development can be negative. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
human development, educational costs, healthy costs, welfare costs and social security, Economic costs | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 418 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 365 |