تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,492,874 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,753,250 |
عوامل مؤثر بر ادراک زیباییشناختی آثار نقاشی توسط زنان با استفاده از روش کیو (مطالعۀ موردی: شهرشیراز، سال 1399) | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
مقاله 2، دوره 12، شماره 4، دی 1399، صفحه 517-541 اصل مقاله (2.1 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwica.2021.322045.1574 | ||
نویسندگان | ||
فریبا غروی منجیلی* 1؛ رسول یوسفی2 | ||
1استادیار گروه هنر، دانشکدة هنر و معماری، دانشگاه شیراز | ||
2کارشناسی ارشد پژوهش هنر، گروه هنر، دانشکدة هنر و معماری، دانشگاه شیراز | ||
چکیده | ||
افراد در حیطهای عمومی زندگی میکنند که مؤلفههای این حیطهها بر شکلگیری رفتارهای آنها در برابر آثار هنری اثر میگذارند. تحلیل این مؤلفهها ما را از نگرش افراد بهعنوان مخاطب آثار هنری آگاه میکند و سبب شناخت بیشتر عوامل تأثیرگذار بر شیوههای ادراکی آنها خواهد شد. ما در این پژوهش به دنبال پاسخگویی به این پرسش هستیم که زنان تابلوهای نقاشی را چگونه درک و دریافت میکنند و چه ویژگیهای جامعهشناختی یکسانی میان شیوههای ادراکی یکسان دیده میشود و درنهایت این شیوههای ادراکی، تأکید را بر کدامیک از ویژگیهای زیباییشناختی یا محتوایی تابلوهای نقاشی خواهند نهاد. در پژوهش حاضر، که از حیث هدف اکتشافی و از نظر روش ترکیبی است، از روش طبقهبندی کیو استفاده شده است. در این پژوهش، که 14 نفر در آن شرکت داشتند، پنج الگوی ذهنی متفاوت در ادراک آثار نقاشی شناسایی شد که با استفاده از پرسشنامهای که درخصوص میزان مذهبیبودن و ارتباط با دنیای هنر تدوین شده بود مشخص شد هریک از این الگوهای ذهنی خود تحتتأثیر متغیرهای زمینهای، روانشناختی یا ساختاری متفاوتیاند. درواقع، نگرش و سلیقة افراد از زیبایی آثار هنری به ویژگیهای فردی یا اجتماعی هر فرد بستگی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
ادراک آثار نقاشی؛ ادراک زیباییشناختی؛ روش کیو؛ سلیقه؛ ویژگیهای زیباییشناختی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Factors Affecting the Aesthetic Perception of Paintings by Women Using the Q Method (Case study: Women of Shiraz, 2020) | ||
نویسندگان [English] | ||
Fariba Garavi Manjili1؛ Rasool Yusefi2 | ||
1Assistant Professor of art, Faculty Of Art And Architecture, Shiraz University | ||
2M.A of art searching, Faculty Of Art And Architecture, Shiraz University | ||
چکیده [English] | ||
People are living in public sphere that its components can influence the formation of the individual attitudes toward works of art. Analysis of these components informs us about the attitude of people as the audience of art works and leads us to a better understanding of the factors affecting their perceptual methods. The present study was conducted to investigate the factors affecting the aesthetic perception of paintings. In this study, we were sought to answer these questions: how the audience of paintings perceives these works? Which sociological features among the similar perceptual methods are the same? And finally, different perceptual methods in their taste emphasize on which formal and content aspects? In the present study, which was exploratory in terms of purpose and hybrid in terms of method, the Q classification method has been used. In this study, 14 people were participated; five different mental patterns were identified in the perception of paintings. Also using a questionnaire which was developed about the degree of religiosity and relationship with the art world, the amount of these variables was measured. The results showed that each of these mental patterns was influenced by the contextual, psychological, or structural variables are different. In fact, people's attitudes and tastes towards the beauty of art works depend on individual or structural characteristics of each person. Finally, it can be said that social and individual factors have a significant impact on aesthetic attitudes and tastes. It is necessary that in research about taste, in addition to economic, social and cultural capital, other factors such as marital status, field of study, the degree of connection with the art world and the reference personality of individuals should also be considered. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Aesthetic perception, Aesthetic features, Taste, Q Method, Perception of paintings | ||
مراجع | ||
[1] احمدی، بابک (1393). حقیقت و زیبایی، تهران: مرکز. [2] الکساندر، ویکتوریا (1390). جامعهشناسی هنرها (شرحی بر اشکال زیبا و مردم پسند هنر)، ترجمة اعظم راودراد، تهران: انتشارات فرهنگستان هنر. [3] ایروانی، محمود و خداپناهی، کریم (1385). روانشناسی احساس و ادراک، تهران: سمت. [4] باستید، روژه (1374). هنر و جامعه، ترجمة غفار حسینی، تهران: توس. [5] تادیه، ژانایو (1377). نقد ادبی در سدة بیستم، ترجمة محمدرحیم احمدی، تهران: سوره. [6] حریری، نجلا (1385). اصول و روشهای پژوهش کیفی، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامیـ واحد علوم و تحقیقات. [7] خوشگویانفرد، علیرضا (1386). روششناسی کیو، تهران: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران. [8] داناییفرد، حسن؛ حسینی، سید یعقوب؛ شیخها، روزبه (1392). روششناسی کیو: شالودههای نظری و چارچوب انجام پژوهش، تهران: صفار. [9] رامین، علی (1390). نظریههای فلسفی و جامعهشناختی در هنر، تهران: نی. [10] راودراد، اعظم و شایگان، خشایار (1391). «ویژگیهای اجتماعی مخاطبان نقاشی مدرن و مردمپسند در ایران»، دوفصلنامة جامعهشناسی هنر و ادبیات، س4، ش2، ص 39ـ64. [11] رحیمی، فاطمه (1397). «جهان متن و زیباییشناسی دریافت در پوئتیک ارسطو و پوئتیک مدرن امبرتو اکو»، نشریة هنرهای زیباـ هنرهای تجسمی، دورة 23، ش 4، ص 13ـ20. [12] ریتزر، جورج (1384). نظریه جامعهشناسی در دوران معاصر، ترجمة محسن ثلاثی، تهران: علمی. [13] شمیلی، فرنوش (1394). «بررسی تأثیر آموزش هنر بر سازمان ادراکی و حافظة بصری افراد»، پایاننامة دورة دکتری تخصصی، دانشکدة هنر، دانشگاه الزهرا. [14] صالحیامیری، سیدرضا و سپهرنیا، رزیتا (1394). الگوی ارتقای سرمایة فرهنگی در ایران، تهران: ققنوس. [15] طباطبایی، زهره (1393). «مدل درک و دریافت ارزشهای زیباییشناسی و هنری جهت حفاظت از میراث هنری»، پایاننامة دورة دکتری تخصصی، دانشکدة حفاظت و مرمت، دانشگاه اصفهان. [16] گرونو، یوکا (1392). جامعهشناسی سلیقه، ترجمة مسعود کیانپور، نشر مرکز، تهران، ایران. [17] مریدی، محمدرضا و تقیزادگان، معصومه (1384). «بررسی جامعهشناختی عناصر ساختاری سیستم هنر»، مجلة علوم اجتماعی دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، س2، ص163ـ191. [18] مکاریک، ایرنا ریما (1385). دانشنامة نظریههای ادبی معاصر، ترجمة مهران مهاجر، محمد نبوی، تهران: آگاه. [19] مککوایل، دنیس (1380). مخاطبشناسی، ترجمة مهدی منتظرقائم، تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانه. [20] ملکی، امیر و رفیعی، ملاکه (1391). «دسترسی افتراقی به سرمایه و توزیع نابرابر سلیقههای هنری (تحلیل کمی رابطة بین سرمایة با مصرف فرهنگی، هنری جوانان تهرانی)»، فصلنامة انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، دورة 8، ش 29، ص 71ـ90. [21] مهدیزاده، محمد (1384). مطالعة تطبیقی نظریه کاشت و دریافت در ارتباطات، تهران: مرکز تحقیقات صدا و سیما. [22] نامورمطلق، بهمن (1387). «یائوس و آیزر: نظریة دریافت»، پژوهشنامة فرهنگستان هنر، س3، ش پیاپی 11، ص 93ـ110. [23] ولف، جنت(1389). زیباییشناسی و جامعهشناسی هنر، ترجمة بابک محقق، مؤسسة تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری متن، تهران: فرهنگستان هنر. [24] هینیک، ناتالی (1391). جامعهشناسی هنر، ترجمة عبدالحسین نیکگهر، تهران: آگه. [25] یوسفی، رسول؛ زارعخلیلی، فتحالله (1397). «عوامل مؤثر بر ادراک زیباییشناختی هنر (مطالعه موردی: دو دانشکدة دانشگاه شیراز در سال1397)»، نشریة جامعهشناسی هنر و ادبیات، دورة 10، ش 2، ص145ـ171. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 560 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 397 |