تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,513,783 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,775,515 |
بررسی تأثیر مهارت ها و راهبردهای تفکر سطح بالا بر عملکرد تحصیلی دانشجویان کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه | ||
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 خرداد 1400 اصل مقاله (1.53 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijaedr.2021.322768.669037 | ||
نویسندگان | ||
میلاد کاکاوند* 1؛ احمد رضوانفر2؛ امیررضا رضایی3 | ||
1ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزیٍ، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، کرج، ایران | ||
2استاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران، کرج، ایران | ||
3استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران، کرج، ایران | ||
چکیده | ||
از آنجایی که در کشور ما دانشگاه ها نقش پررنگی در آموزش و تربیت نیروی انسانی را برعهده دارند و نظر به این که مهارت های تفکر سطح بالا از مسائل مهم در آموزش و یادگیری بهخصوص در مؤسسات آموزش عالی می باشند، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مهارت ها و راهبردهای تفکر سطح بالا شامل (تفکر انتقادی، تفکر خلاق، تفکر منطقی، تفکر تأملی، مهارت حل مسأله، مهارت تصمیم گیری و فراشناخت) بر عملکرد تحصیلی دانشجویان کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه در سال 1397-1398 انجام گرفت. جامعه آماری مورد مطالعه شامل 846 نفر از دانشجویان کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه در مقطع کارشناسی می باشد که به روش نمونه گیری تصادفی و با استفاده از فرمول کوکران 132 نفر آن ها انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید، که روایی آن با استفاده از نظرات پنل متخصصان و پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ و شاخص پایایی ترکیبی مورد بررسی قرار گرفت که برای تمامی سازهها بالاتر از 7/0 بوده و تأیید شد. نرمافزارهای مورد استفاده برای انجام تحلیلها عبارت بودند از SPSS نسخه 25 و SmartPLS. نتایج به دست آمده نشان داد که مهارت های تفکر انتقادی، تفکر خلاق، تفکر تأملی و تفکر منطقی با عملکرد تحصیلی دانشجویان رابطه مثبت و معناداری دارد و همچنین بین مهارت های حل مسأله، تصمیم گیری و فراشناخت با عملکرد تحصیلی رابطه معناداری مشاهده نشد. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارتهای تفکر سطح بالا؛ عملکرد تحصیلی؛ دانشجویان کشاورزی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effect of Higher Order Thinking Skills And Strategies on Academic Achievement: Evidence from Agricultural Students, Razi University of Kermanshah | ||
نویسندگان [English] | ||
Milad Kakavand1؛ ahmad rezvanfar2؛ Amir Reza Rezaei3 | ||
1Department of Agricultural Extension and Education, Faculty of Agrucultural Economics and Development, University of Tehran, Karaj, Iran | ||
2Professor, Agricultural Extension and Education, Department Of Agricultural Extension and Education, University Of Tehran, Karaj, Iran | ||
3Assistant Professor, Department of Agricultural Extension and Education, University of Tehran, Karaj, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Since universities play a significant role in educating and training human resources to reach a great purpose in our country, And considering that Higher Order Thinking skills are important issues in education and learning especially in higher education institutions, Thus, this research was aimed at:" studying the effect of eHigher Order Thinking skills and Strategies on the educational achievement of Agricultural Student's Razi University of Kermanshah" in the academic year 2018-2019. The statistical population of the study consisted of 846 undergraduate agricultural students of Razi University of Kermanshah who were selected by random sampling and using Cochran formula 132 of them. The main instrument for data collection was a questionnaire made by the researcher validity of which was evaluated by experts’ panel, and its reliability using Cronbach’s alpha coefficient and composite reliability index was analyzed and confirmed due to the fact that the rate was higher than 0.7 for all the constructs. The software used for analysis was SPSS 25 and SmartPLS. The results showed that critical, creative, reflective and logical thinking skills were positively correlated with students' academic performance and there was no significant relationship between problem solving skills, decision making and metacognition with academic performance. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Higher Order Thinking Skills, Acaademic performance, agricultural students | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 598 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 161 |