تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,495 |
تعداد مقالات | 70,192 |
تعداد مشاهده مقاله | 123,358,294 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,578,972 |
بیان انتقادی در نمونه هایی از آثار تایپوگرافی متحرک | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
دوره 26، شماره 1، خرداد 1400، صفحه 69-78 اصل مقاله (864.6 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2019.282652.666234 | ||
نویسندگان | ||
سحر جعفری* 1؛ مریم کهوند2 | ||
1موسسه آموزش عالی هنر شیراز | ||
2دانشگاه هنر، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
با پیشرفت تکنولوژی و ارتباط طراحیگرافیک با حوزههایی هم چون سینما و اضافهشدن عنصر زمان، حرکت و عناصر مکمل همچون موسیقی به تایپوگرافی، ابزار بیانی مهمی به نام تایپوگرافیمتحرک شکلگرفته است که با گسترش دیدگاههای انتقادی در حوزهی علومانسانی و هنر، به امکانی ویژه برای بیان انتقادی، تبدیل شدهاست. انتشار روزافزون تایپوگرافیهای متحرک انتقادی، این پرسش را مطرح میکند که مهمترین تدابیر بصری و راهکارهای القایمعنی در تایپوگرافیمتحرک کداماند؟ پژوهش پیشرو، با مشاهده و مطالعه در منابع کتابخانهای، دیجیتالی و غیره به شیوهی توصیفی و تحلیلی انجام میپذیرد و با هدف دستیابی به مهمترین راهکارهای بصری متحرکسازی برای بیانانتقادی، به مطالعهی عناصر بصری تایپوگرافیمتحرک میپردازد و با تحلیل چند نمونه، به جستجوی ظرفیتهایدیداری در بیان انتقادی میپردازد. جامعهی نمونه، آثاری است که با جستجوی هدفمند در وبسایتهای بارگذاری ویدیو بهدستآمده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که تایپوگرافیمتحرک میان وجوه دیداری حروف و متون ادبی، موسیقی، سینما و موضوعات گوناگون ارتباطی معنادار برقرار میکند که به تأثیرگذاری بیشتر پیام میانجامد. نتایج تحلیل نمونهها نشان میدهد که مهمترین ویژگیهای این آثار عبارتاند از: استفاده از حروف بیانگر، هماهنگی فرم حروف با محتوای پیام، عدم یکنواختی در اندازه، سبک و وزن حروف، خوانایی در زمان کوتاه و استفادهی محدود از تصویر فیگوراتیو و رنگ. | ||
کلیدواژهها | ||
تایپوگرافی متحرک؛ گرافیک دیزاین؛ بیان انتقادی؛ ارتباط دیداری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Critical expression in Series of Kinetic Typography Works | ||
نویسندگان [English] | ||
sahar jafari tadi1؛ Maryam Kahvand2 | ||
1University of Shiraz Art | ||
2University of Art, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Along with the social changes of the twentieth century, a new critical trend has emerged in social and artistic fields . Graphic design, as well as other fields of visual communication, has been influenced by these developments and developed new functions and approaches. Typography has undergone many changes as one of the most important issues and has not only been transformed by getting out of the traditional form, but has found special functions in social and social communication, which has become today one of the most important areas of visual communication.the relationship between graphic design with different fields such as cinema and digital art is becoming more and more elaborate. At the same time, by considering different aspects such as time, motion, and complementary non-visual elements like music to typography, its same to assume that were on the verge of acquiring a strong tool which can be manifested through kinetic typography. The increasing popularity of animated typography with a variety of critical themes in recent decades raises the important question of what are the most important visual measures used in the design of animated typography and what strategies do they use to induce meaning? This study aims to study the most important visual animation strategies for expressing critical meanings in animated typography to study the visual elements in animated typography. And then, by analyzing examples of critical animated typography, he explores the visual capacities and capabilities of animated typography in expressing concepts and especially critical themes. The sample community is works of animated typography with critical themes obtained by purposeful searches on video upload websites. The results show that kinetic typography has a great capacity to express critical narrations through society, culture, politics, and even auditory channels. Kinetic typography is an interdisciplinary process that can communicate between literary texts, poetry, music, cinema, and etc. Kinetic typography has a special communication language which can facilitate the understandings of the audiences by adopting a critical, neutral, or placid tone. And there is a special communication language that confronts the actor, the audience and the community. It also shows how choosing a typeface, thickness, distance, type of direction, type of movement, speed change, composition, color, frame, etc. can make sense of the meaning of an audience by creating a promising, indifferent, slow, or rogue tone. An animated text, acting through narration and storytelling, acts more efficiently than a static text, and facilitates the trust of the audience by facilitating the transmission of information by visual appeal and evasion of uniformity. It can be a louder voice for screams and critiques of the designer by acoustic elements, in completing text and visual elements Also the results of sample analysis show that the most important features of Critical kinetic Typography works are: use of expressive letters, synchronization of the letter form with the content and message content, inconsistency in the size, style and weight of letters in message text, message readability in short time And limited, limited use of the figurative image, and limited color variation in each sample. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
kinetic Typography, Graphic Design, Critical Expression, Visual Communication | ||
مراجع | ||
بابیک، نکیسا؛ پیبرنیک، جسینکا و مرواک، نیکلا (1396)، «بررسی رسانه: گرافیک متحرک»، ترجمه مهدیه کرد، فصلنامه حرفه هنرمند، شماره 62، صص (125-120). پوکاک، لین و رزبوش، جانسن (1386)، انیمیشن رایانهای، اردشیر کشاورزی، دانشگاه صدا و سیما: تهران. حریری، نجلا (1385)، اصول و روشهای پژوهش کیفی، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی- واحد علوم و تحقیقات. شادمهری طوسی، نغمه (1393)، «بررسی محتوای اثرگذار و ایجاد شخصیتها در تایپوگرافی متحرک»، اولین همایش بین المللی نوآوری و تحقیق در هنر و علوم انسانی. کهوند، مریم (1396)، «فرهنگ دیداری گرافیک دیزاین در عصر دیجیتال»، نشریه حرفه هنرمند، شماره 62، صص 57-38. هوستتلر، سوسی (1396)، «اتحاد تایپوگرافی و حرکت در ارتباطات بصری»، ترجمه غزاله ابراهیمی، مجله حرفه هنرمند، شماره62، صص 141-148. هیلنر، ماتیاس (۱۳۹5)، تایپوگرافی مجازی، جمشید آراسته، تهران: نشر آبان. Brownie, B (2012), Fluid Characters in Temporal Typography, Fusion, vol 1, no. 1.
Bodine, K, Pignol, M. (2003). Kinetic Typography—Based Instant Messaging. In Poster Proceedings of ACM Conference on Computer Human Interaction.
Forlizzi, J, Hudson, S. E & Lee, J. C (2002). The kinetic typography engine: An extensible system for animating expressive text, proceedings of the 15 th annual ACM Symposium on User Interface Software and Technology, p: 81-90.
Forlizzi, J, Lee, J. C, & Hudson, S. E. (2003). The kinetic system: Affective Messages Using Dynamic Texts, In Proc. of CHI 377–384. Ft. Lauderdale, Florida, USA.
Kleinpeter John R (2010) Typographic Innovation and Negative Criticism, Design Principles & Practice, an International Journal, Vol. 4 Issue 3, p: 193. Hostetler, Soo C (2006), Integrating Typography and Motion in Visual Communication, paper presented at the 2006 iDMAa and IMS conference, Miami. Metz, Christian (1972) Essais sur la signification au cinema, Paris: klincksieck.
Pooler, Richard (2013) the Boundaries of Modern Art, Bury St. Edmunds: Arena Books.
Rashid, Raisa (2008) Dancing with Words: Using Animated Text for Captioning, International Journal of Human–Computer Interaction, Volume 24- Issue 5: Investigating and Cultivating Creativity.
Turgut, Ozden Pektas (2012) Kinetic Typography in Movie Title Sequences, Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 51, 2012, P: 583-588.
Wells, Paul(2007), Scliptwriting, n. developing and creating text for a play, film or broadcast, AVA Publishing.
Woolman, Matt, Bellantoni, Jeff (2001) Type in Motion: Innovations in Digital Graphics, Random House Incorporated.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 708 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 627 |