تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,098,094 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,205,709 |
بررسی نظریه شئشدگی در آثار هنرمند فتورئالیست دان ادی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
دوره 26، شماره 1، خرداد 1400، صفحه 15-24 اصل مقاله (656.15 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2021.284147.666254 | ||
نویسندگان | ||
آتنا فرقانی1؛ مینا محمدی وکیل* 2؛ زهرا پاکزاد3 | ||
1گروه نقاشی، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا | ||
2استادیار گروه نقاشی دانشکده هنر دانشگاه الزهرا | ||
3استادیار گروه نقاشی، دانشکده هنر دانشگاه الزهرا | ||
چکیده | ||
پیشتر مارکس نشان داده بود که روابط بین اشیاء، روابط انسانی را لاپوشانی میکند. در اقتصاد کالایی، روابط اجتماعی، ضرورتاً به مثابة شکل درآمده و جز از طریق اشیاء نمیتواند بیان شود. به باور لوکاچ، طبق نظریه بتوارگی، ساختار اقتصاد کالایی موجب میشود اشیاء نقش اجتماعی ویژهای داشته باشند. این نظریه مورد توجه هنرمند فتورئالیست دان ادی قرار گرفت. وی در آثارش، تبیین نظریة شئوارگی را در موضوعاتی چون ویترین مغازهها منعکس نمود. در این آثار عدم توجه به حضور انسان و تأکید شکلی و مفهومی بر جایگاه اشیاء پشت ویترین معرف اندیشة اصالت اشیاء نزد هنرمند است این امر در قیاس با انعکاس محو و مخدوش زندگی پویای خیابان درشیشه نشاندهندة تفوق جایگاه شئ در جامعة صنعتی و مصرفگرای معاصر است هدف از این پژوهش بررسی شئشدگی در آثار نقاش فتورئالیست است. سوالات اصلی عبارتند از اینکه، نمود شئوارگی ویترین درآثار دان ادی چگونه رخ داده است؟ رابطه زندگی شهری، فرهنگ مصرفی و شئوارگی در آثار فتورئالیستی دان ادی با کدام عناصر بصری نمود یافته است؟ نتایج بدست آمده نشان میدهد که شئشدگی در آثار فتورئالیستی مذکور نتیجه سرمایهداری و صنعت است. روش تحقیق به صورت توصیفی، تحلیلی و جمع آوری اطلاعات به صورت اسنادی، کتابخانهای و دیجیتالی است. | ||
کلیدواژهها | ||
شئشدگی؛ فتورئالیسم؛ سرمایهداری؛ نقاشی ویترین؛ دان ادی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Study of reification Theory in Photorealist Artist Don Eddy's Works | ||
چکیده [English] | ||
In the works of the Photorealist artist Dan Eddie, objects such as shop windows are an attempt to fade and vulgar reality. In these works, the lack of attention to human presence and human concepts was raised more than any other viewpoint. Marx had previously shown that relation between objects obscure relations between humans; commodity economics, social relations, necessarily form objects, and cannot be expressed except through objects. According to the theory of idolatry, the structure of commodity economics makes, objects a very special social role. The theme of the showcases as a fascinating subject was given to the attention of Edwardian photorealist artist. The objects behind the showcases stared at every visitor with the utmost precision, along with detailing with inexhaustible technique and skill. Glamorous objects can represent the presence of consumer-oriented man and machine and industrial life. Donald Eddie's desire or unwillingness to depict the socioeconomic relations of production relations and their produced objects, and only the aspect of their consumption can be seen at first glance, while beyond this value, the hidden aspect of the goods cannot be seen as these people beside And socializing, have ignored their time and time in producing such goods. As we have said before, in the capitalist society, the produced value of human value is destroyed and the process of exchange in the economy of goods also emerge where humans communicate with one another. It is here that trading begins and disintegrates, and all human relationships become object-oriented. The activity and work of human beings are placed against him, and he dominated it that this realm occurs both in the realm of the realm and in the mental arena. Relationships between objects ignore relations between humans and in the commodity economy, social relations are necessarily the form of an object and cannot be expressed except through the object; in the capitalist world, what is called the laws of the market has caused this illusion between The economists belong to the bourgeois class are created when the value of goods inherently belong to the goods themselves, and thus capital goods become spells that, as if they, themselves can have value independent of social and economic relations, and this is capitalism and industry. Every day, it adds up to our object and drowns the development of society, culture and religion, which originates from the capitalist society and the industry, is aimed at investigating the object in the works of the photorealist painter. How has the showcase shown in Dan Eddie's works? What is the relation between urban, industrial and object life in the works of Photorealism with which visual elements? The results show that there is an object in the works of the photorealist painter who is in the hidden layers of capitalism and industry, which shows us as an object. The result of capitalism is based on the intrinsic nature of the worker with industrial equipment and products. The research methodology is descriptive, analytical and data collection as documentary, library and digital. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Reification Theory, Photorealism, Capitalism, Showcase painting, Don Eddy | ||
مراجع | ||
آوتویت، ویلیام؛ باتامور، تام (۱۳۹۲). فرهنگ علوم اجتماعی در قرن بیستم، ترجمه حسن چاوشیان، چاپ اول، تهران: نشرنی. ابراهیمیمینق، جعفر؛ امیری، محمد؛ عامری، مهدی (۱۳۸۶). مکتب فرانکفورت و نظریه انتقادی(آرا و نظریهها)، سال اول، شماره ۴، صص ۶۵ تا ۸۶. احمدی، بابک (1383). حقیقت و زیبایی، درسهای فلسفه هنر، چاپ هفتم، تهران: نشر مرکز. پاپنهایم، فرینس (۱۳۸۷). از خودبیگانگی انسان مدرن، مترجم مجید مددی، چاپ اول، تهران: آگاه. ریترز، جورج (۱۳۹۳). نظریه جامعهشناسی در دوران معاصر تهران، مترجم: حسین ثلاثی، انتشارات علمی. ریتزر، جورج (۱۳۹۳). نظریههای جامعهشناسی، مترجم هوشنگ نایبی، چاپ اول، تهران: نشر نی. صمیمی، نیلوفر (۱۳۸۵). «شئشدگی از لوکاچ تا هابرماس»، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، شماره ۴۱. کالینیکوس، آلکس (۱۳۸۳). درآمدی تاریخی بر نظریه اجتماعی، مترجم اکبر معصومبیگی، چاپ اول: آگاه. لش، اسکات. (1383): جامعهشناسی پستمدرنیسم، ترجمة شاپور بهیان، انتشارات ققنوس، تهران. لوکاچ، گئورگ (۱۳۹۶). تاریخ و آگاهی طبقاتی، مترجم محمدجعفر پوینده، تهران: انتشارات بوتیمار. مارکس، کارل (۱۳۷۸). دستنوشتههای اقتصادی و فلسفی ۱۸۴۴، چاپ دوم، مترجم حسن مرتضوی، تهران: آگاه. مارکس، کارل (۱۳۸۷)، سرمایه جلد اول، مترجم جمشید هادیان، تهران: انتشارات آگه. محمدیوکیل، مینا؛ بلخاریقهی، حسن (۱۳۹۵). «جستاری در باب نمود پیکر انسان در هنر معاصر، با تأکید بر نظریات بوردیار»، مجله هنرهای زیبا، هنرهای تجسمی، دانشگاه تهران، دوره 22، شماره 2، تابستان 1396،صص 9 تا 20. ملکزاده، پری (۱۳۸۹)، «نگاهی به نقاشی واقعگرا در آمریکا»،مجله جلوه هنر، دوره ۲، شماره ۲، پاییز و زمستان ۱۳۸۹، صص ۶۹ تا ۵۷.
Hegel. G, (1975). Philosophy of Religion, vol. 1, Moscow. Holbach, Baron (2013). The System of Nature; OR, THE LAWS OF THE MORAL AND PHYSICAL WORLD. eBook at www.gutenberg.org Meisel, Louis K., (1989). Photo-Realism, New York: Abradale Press. The Columbia Electronic Encyclopedia™ Copyright © 2013, Columbia University Press. Licensed from Columbia University Press. www.cc.columbia.edu/cu/cup
پی نوشت ها
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 618 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,018 |