تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,522,397 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,782,031 |
روانسنجی خلاقیت در نقاشیهای فرانسیس بیکن | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 12، دوره 26، شماره 3، آذر 1400، صفحه 129-137 اصل مقاله (1.62 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2019.286101.666285 | ||
نویسندگان | ||
بهروز عوضپور1؛ نادر شایگانفر* 2 | ||
1گروه پژوهش هنر، دانشکده پژوهشهای عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران | ||
2گروه پژوهش هنر، دانشکده پژوهش های عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
امروزه نظرورزی ضروریترین وجهِ مباحث هنر محسوب میشود، اما، این مهم در فرهنگ ما سابقهای درخور ندارد. هنر ما از اواخر صفویه رو به افول نهاده است، این امر دلایل متعددی دارد که قسمی با هنر مناسبت درونی دارند و قسمی بیرونی، و عدم خلاقیت مهمترین دلیل درونی آن مینماید. پس، نظرورزی در خصوص خلاقیت بایسته است. این نوشتار که در پی همین بود، نقاشیهای بیکن را پیکرهی خود برگزید و روانسنجی مورون را روش تحقیق خود. متخصصان آثار بیکن را "خلاقانه" میخوانند و به زعم آنان درک "فرآیند خلاقیت" نزد او مستلزم وقوف به اصول روانکاوی است. و روانسنجی مورون نخستین روش تحقیق روانکاوانه در حیطهی هنر محسوب میشود که تبیین "خلاقیت هنری" غایت آن است؛ مورون بر آن است که در مجموعهی آثار هر هنرمند خلاقی انسجامی ویژه قابل پیگیری است که ریشه در ناخودآگاه او دارد، ناخودآگاه هر هنرمند خلاقی چهرهای فراگیر دارد که اسطورهی شخصی او را بازنمایی میکند، و این نیروی محرکهی هر نوع خلاقیتی است. این نوشتار از روانسنجی خلاقیت در نقاشیهای بیکن، بدین نتیجه رسید که اسطورهی شخصی او؛ اسطورهای که نیروی محرکهی خلاقیت نزد او بوده و از این راه در خلق نقاشیهای او نقشی بنیادین ایفا کرده است، همانا، هراکلس است. | ||
کلیدواژهها | ||
خلاقیت؛ نقد روانکاوانه؛ روانسنجی؛ شارل مورون؛ فرانسیس بیکن | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Psychocritic of creativity in paintings of Francis Bacon | ||
چکیده [English] | ||
In the present age, dealing with theorizing and theorization is the most necessary aspect of human discussions, as also in the field of art, theoretical attention to artworks is as important as their creation, and it is effective in determining their destiny. This aspect of art in our culture does not have a proper history, as our art has declined since the late Safavid. For this decline, many different causes can be considered which some have inner and some have outer relations to art, and lack of creativity is the most important inner cause. So this is why theorizing and making new definition for this old principle of art is necessary. And this is what this essay is looking for, therefore the paintings of Francis Bacon are chosen to work on and Charles Mauron's method, psychocritic, is chosen to work with. The experts call the works of Bacon "creative" and they believe that understanding his "process of creativity" requires familiarity with the principles of psychoanalysis. Also It must be noted that psychocritic of Charles Mauron is the first systematic and methodical psychoanalytic approach to art which defining "artistic creativity" is its final aim, based on Charles Mauron's psychocritic in the series of artworks of each creative artist a special coherence can be followed which is rooted in the unconscious of each artist. Due to Charles Mauron, unconscious of each creative artist has a holistic face that represents his personal myth. And it is this personal myth that is the basis of any kind of artist's creativity. In order to find personal myth of Bacon with the method of psych criticism of Charles Mauron which will be the key to analyze all of his paintings four stages have been done; first, researching in all of his artworks to find the network of the obsessive metaphors and images made it clear that the general form of his paintings is a closed space, and the part of this space that is assigned to object and things is always at focus, also the content of them is consisted of figures and portraits that are so overwhelmed that are more like a piece of meat or an object than a human, a human which is very lonely and panic; second, keeping attention to this network to find the basic characteristic of these metaphors and images and complexes of Bacon was led to claustrophobia, panic disorder, Oedipus complex and Peterpan syndrome; third, keeping attention to these complexes to discover and find the personal myth of Bacon led to Heracles as a personal myth; and forth, examining the main characteristics of personal myth which was Heracles and is discovered in the last stage with the life of Bacon in order to ensure the above findings, so finally studying biography and interviews of Bacon proofed the third stage's hypothesis. And the result is that Bacon's personal myth that has been his driving force behind his creativity which has had a fundamental role in creating his paintings is Heracles. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Creativity, psychocritic, psychoanalytic criticism, Charles Mauron, Francis Bacon | ||
مراجع | ||
آرشمبو، میشل (1380). گفتگو با فرانسیس بیکن. ترجمهی قاسم روبین. تهران: نیلوفر.
ادگو، فرید(1395). شکل، کلمه، رنگ. ترجمهی بهروز عوضپور. تهران : موغام.
دلوز، ژیل (1389). فرانسیس بیکن: منطق احساس. ترجمهی احمد آقایی. تهران : حرفه هنرمند.
سیلوستر، دیوید (1386). گفتگوی دیوید سیلوستر با فرانسیس بیکن. ترجمهی شروین شهامی پور. تهران: چاپ و نشر نظر.
عوضپور، بهروز، محمدیخبازان سهند و محمدیخبازان، ساینا(1397). روان-اسطورهشناسی؛ فرهنگ روانرنجوریهای اسطورهای. تهران: نشر سخن.
گریمال، پیر (1393). فرهنگ اساطیر یونان و رُم. ترجمهی احمد بهمنش. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
گزگین، اسماعیل (1395). اسطورهشناسی هنر. ترجمهی بهروز عوضپور. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
Euripides. (1904). Euripides Hercules furens. Edward Henry Blakeney, W. Blackwood and Sons. Freud, Sigmund. (1925). Ma vie et la psychoanalyse. Traduit de l'Allemand par Marie Bonaparte. Traduction revue par l'auteur lui-même, 1925. Paris: Gallimard, 1950. Hopkins, David E. (2008). Constriction, Psychological Isolation and Identification with the Hercules Figure Among Angry/Hostile Adolescent Males who have Suffered Attachment Trauma. Betreuer: Lösel, Friedrich. A Personal Construct Study. digitale Dissertation, Universität Erlangen-Nürnberg. Klein, Ernest. (1971). A comprehensive etymological dictionary of the English language. Amsterdam: Elsevier. Liddell, H.G. & Scott, R. (1882). An Intermediate Greek-English Lexicon. New York: Harper & Brothers. Matsumoto, David. (2009). The Cambridge Dictionary of Psychology. Cambridge University Press. Mauron, Charles. (1962). Des métaphores obsédantes au mythe personnel: introduction à la psychocritique. Paris: éditions José Corti. Mauron, Charles. (1964). psychocritique du genre comique. Paris: éditions José Corti. Peppiatt, M. (1996). Francis Bacon. Paris: Flammarion. Yeoman, Ann .)1998(. Now or Neveland: Peter Pan and the Myth of Eternal Youth (A Psychological Perspective on a Cultural Icon). Inner City Books, Toronto. https://www.francis-bacon.com | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 721 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 901 |