تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,098,148 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,205,825 |
عنوان و نقاشی ایرانی؛ خوانش آیکونوگرافیک تکنگاره دو دلداده و پیرزن مشاطه | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
دوره 26، شماره 1، خرداد 1400، صفحه 43-53 اصل مقاله (814.58 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2020.295174.666388 | ||
نویسنده | ||
الهام اعتمادی* | ||
دانشیار دانشکده مطالعات خارجی، دانشگاه نرمال هونان | ||
چکیده | ||
باتکیه بر اهمیت عنوان در درک مخاطب از یک اثر هنری و با در نظرگرفتن فرهنگ غالب شفاهی در ایران، اعتبارسنجی عناوینِ انتسابی به آثار هنری ایرانی که پیش از آغاز به ثبتِ رسمی این آثار خلقشدهاند، حائز اهمیت است. هدف از این پژوهش بررسی اعتبار عناوینی است که سالها پس از خلق اثر و در زمینهای غیر از زمینه تولید آن به اثر مورد نظر منسوب شدهاست. تمرکز مقاله حاضر بر تطابق عنوانِ انتسابی دو دلداده و پیرزن مشاطه به تکنگارهای از صنیعالملک (۱۸۱۳-۱۸۶۷ م./۱۲۸۴-۱۲۲۸ه.ق.) با مضمون حاصل از متن تصویری تکنگاره میباشد. از اینرو، با تکیه بر رویکرد آیکونوگرافی (= شمایلنگاری)، به تشخیص پیکرههای تصویرشده در این تکنگاره پرداختهمیشود. نتیجه آنکه با شناسایی قراردادهای تصویری بهکاررفته، محدودة تفسیر این تکنگاره از رابطه تعریف شده مشاطه، عروس و داماد، که بهواسطه عنوانِ انتسابی به آن قابل درک است، به رابطه دایه، دخترخوانده و دلداده تغییرمییابد. بنابراین در این مقاله ابتدا به اعتبارسنجی عنوان انتساب شده به این تکنگاره، با تکیه بر جایگاه زن سالخورده، پرداختهمیشود. سپس نقش و جایگاه پیکرههای ترسیم شده در آن مورد شناسایی و بازتعریف قرار خواهدگرفت. این پژوهش با استفاده از روش تحلیل بنیادیـنظری، و از نظر ماهیت و روش بهصورت تاریخی، توصیفیـتحلیلی بررسی میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
عنوان اثر؛ آیکونوگرافی؛ صنیعالملک؛ قرارداد تصویری؛ دو دلداده و پیرزنمشاطه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Title and Persian Paintings; An Iconographical Reading of The Two young Lovers and Coiffeuse | ||
نویسندگان [English] | ||
Elham Etemadi | ||
Associate Professor, Foreign Studies College, Hunan Normal University, China | ||
چکیده [English] | ||
Title and Persian Paintings; An Iconographical Reading of The Two young Lovers and Coiffeuse Abstract: It has been extensively argued that the title of an art-work plays a key role in beholders’ reception of the work. In the absence of institutions for the documentation of objects of art in Iran before the turn of the twentieth century, the title of art-works remained unregistered and existed in oral culture, relying on collective memory. As the result, since the original title was rarely registered, some of the current titles were assigned to paintings in a context other than the context of production, sometimes centuries later and by people who had barely any idea about the context of production or what the painting actually depicted. Therefore, there is always the possibility that a given title is simply based on a specific understanding or interpretation of the painting. With such premises, the associated title to one of Sani’ ol-Molk’s paintings is investigated in this article. The painting is archived as The Two Young Lovers and a Coiffeuse at Golestan Palace Museum in Tehran. It portrays a love scene between a young lady standing in the center of the visual text and a young man to her right. In addition to the couple, an old woman is standing on the right side of the painting. The costume and jewelries of the young lady signal her wealth and high social status. Just like the young lady’s clothes, every single piece of the young man’s dress mark him as a gentleman of wealth and affluence. The old woman, who is holding rosary beads in her left hand, has a lower social status; this could suggest to viewers that she is serving the wealthy young couple. The current title proposes the old lady as a coiffeuse, a person who would customarily prepare and make up a bride for her wedding; consequently, the young lady would be the bride and the young man the groom. But the roles of the old woman with a long scarf and prayer beads in hand, the young lady in read qamis as, respectively, a coiffeuse and a bride seem problematic. This is highlighted by looking at other works of Sani’ ol-Molk: in his depiction of the occupation of figures, he resorts to the suggestiveness of tools or manners that are commonly attributed to those professions. Therefore, a coiffeuse is not the proper occupation for the old woman nor can the young lady be a bride. In this paper I argue that the old woman is most probably a nanny who acted as an intermediary agent to help lovers communicate and bring them together. The choice of nanny as an alternative to coiffeuse is further supported by the fact that nannies in their intermediary role are also present in other paintings by Sani’ ol-Molk. Therefore, based on conventional visual icons used in Sani’ ol-Molk’s paintings, the old woman can be recognized as a nanny. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Art-Work’s Title, Sani’ ol-Molk, Visual Conventiones, The Two Young Lovers and a Coiffeuse | ||
مراجع | ||
آتابای، بدری (۱۳۵۵)، فهرست دیوانهای خطی کتابخانه سلطنتی و کتاب هزار و یک شب، جلد دوم، چاپخانه دیبا، تهران. اعتضادالسلطنه، علیقلی میرزا (۱۳۷۰)، اکسیرالتواریخ (تاریخ قاجاریه از آغاز تا سال ۱۲۵۹ق)، نشر ویسمن، تهران. بیغمی، محمدبن احمد (۱۳۸۱)، فیروزشاهنامه (دارابنامه)، تصحیح ذبیحالله صفا، انتشارات علمی فرهنگی، تهران. تسوجیتبریزی، عبدالطیف (۱۳۹۰)، هزار و یک شب، جلد دوم، انتشارات هرمس، تهران. تشکری، منوچهر، و قدرت قاسمی پور و زهرا محمدحسنیصغیری (۱۳۹۶)، شخصیت دایه و دلاله در داستانهای شفاهی و رسمی، دو ماهنامه فرهنگ و ادبیات عامه، شماره ۱۶، صص۱۰۹-۱۳۶. جامعالحکایات (۱۳۹۰)، به کوشش محمد جعفریقنواتی و پگاه خدیش، انتشارات مازیار، تهران. حافظ (۱۳۸۹) دیوان حافظ، نسخه قاسم غنی و محمد قزوینی، فراگفت، تهران. خیام (۱۳۵۴) رباعیات خیام، تصحیح محمدعلی فروغی، انتشارات امیرکبیر، تهران. ذوالفقاری، حسن (۱۳۹۴). یکصد منظومه عاشقانه فارسی، نشر چرخ، تهران. راثیتهرانی، طاهره، و سعید رضاییشریفابادی و حسن کیانیخوزستانی (۱۳۹۳)، استانداردهای قرادادهای اشیای موزهای و ارائه مهمترین عناصر فرادادهای موزهای از نظر متخصصان موزه در ایران، فصلنامه گنجینه اسناد، شماره ۴، صص ۱۰۴-۱۲۴. زکاء، یحی (۱۳۸۲)، زندگی و آثار استاد صنیع الملک، ویرایش و تدوین سیروس پرهام، سازمان میراث فرهنگی کشور، تهران. سودآور، ابوالعلاء (۱۳۸۰)، هنر دربارهای ایرانی، ترجمه ناهید محمدشمیرانی، نشرکارنگ، تهران. شهریباف، جعفر (۱۳۶۹)، تاریخ اجتماعی ایران در قرن سیزدهم، جلد ششم، موسسه خدمات فرهنگی رسا، تهران. عبدالباقی، نفیسهسادات، و نسرین مرجانی (۱۳۹۶)، هزارویکشب در هزارویکنقش: آخرین گفتگوی شهرزاد و صنیعالملک در کاخگلستان، موزهکاخگلستان، تهران. نظامی گنجوی (۱۳۶۸)، شرفنامه، تصحیح بهروز ثروتیان، اتشارات توس، تهران. یارشاطر، احسان (۱۳۸۲)، پوشاک در ایران زمین، انتشارات امیرکبیر، تهران. Alpers, Svetlana (2006), Interpretation without Representation, or, The Viewing of Las Meninas, in Images: A reader, ed. Sunil Manghani, SAGE Publication, London. Bell, Clive (1920), Art, Frederick Stokes, London. Bubic, Andreja, and Ana Susac and Marijan Palmovic (2016), Observing Individuals Viewing Art: The Effects of Titles on Viewers’ Eye-Movement Profile, Empirical Studies of the Art, pp.1-20. Carey, Moya (2017), Persian Art: Collecting Arts of Iran for the V&A, V&A Publishing, London. Diba, Layla S., and Maryam Ekhtiyar, eds. (1999), Royal Persian Paintings: The Qajar Epoch 1785-1925, I.B. Tauris, New York. Eco, Umberto (1980), Two Problems in Textual Interpretation, Poetics Today, No.2, pp. 145-161. Eco, Umberto (1981), The Theory of Signs and the Role of Reader, The Bulletin of the Midwest Language Association, No.14, pp. 35-45. Etemadi, Elham (2011), An Iconological Analysis of the Two Young Lovers and a Coiffeuse, in New Perspective in Iconology: Visual Studies and Anthropology, ed. Barbara Baert, and Ann-Sophie Lehmann and Janke Van den Akkerveken, pp. 61-80, ASP, Brusseles. Fisher, John (1984), Entitling, Critical Inquiry, Vol. 11, No. 2, pp.286-298. Franklin, Margery B., and Robert C. Becklen and Charlotte L. Doyle (1993), The Influence of Titles on How Paintings Are seen, Leonardo, Vol. 26, No. 2, pp. 103-108. Frey, Roger (1925), Vision and Design, Chatton & Windus, London Gombrich, Ernst H. (2000), Art and Illusion: A Study in the Psychology of Pictorial Representation, Princetone University Press, Priencetone. Levinson, Jerrold (1985), Titles, Journal of Aesthetics and Art Criticism, Vol. 44, No. 11, pp.29-39. Lister, Martin, and Liz Wells (2004), Seeing Beyond Belief: Cultural Studies as an Approach to Analyzing the Visual, in Handbook of Visual Analysis, ed. Theo Van Leeuwen and Carey Jwitt, pp. 61-92, SAGE Publications, London. Milani, Farzaneh (1999), The Mediatory Guile of Nanny in Perrsian Romance, Iraninan Studies, Vol. 32, No. 2, pp. 181-201. Panofsky, Erwin (1995), Meaning in the Visual Arts, Doubledy and Co., New York. Surieu, Robert (1967), Sarv-e Naz: An Essay on Love aand the Representation of Erotic Themes in Ancient Iran, Translated by James Hogarth, Nagel, Geneva. Van Leeuwen, Theo (2004), Semitics and Iconography, in Handbook of Visual Analysis, ed. Theo Van Leeuwen and Carey Jwitt, pp. 102-103, SAGE Publications, London. Vogelsang-Eastwood, G.M and Freydoun Barjesteh (2002), An Introduction to Qajar Era Dress, Barjesterh van Waalwijk van Door & Co’s, Rotterdam.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 711 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 708 |