تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,098,050 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,205,618 |
تقابل ادراک مخاطبان اثر هنری از کشف و دگرگونی در نسبت با اصل تداعی و ساختار نشانه | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
دوره 26، شماره 1، خرداد 1400، صفحه 79-89 اصل مقاله (844.23 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2020.294415.666384 | ||
نویسندگان | ||
امیررضا استخریان حقیقی* 1؛ ستاره احسنت2 | ||
1استادیار گروه کامپیوتر و فن آوری اطلاعات ، واحد شیراز ، دانشگاه آزاد اسلامی ، شیراز ، ایران | ||
2دکترای تخصصی فلسفه هنر، گروه ارتباط تصویری، مؤسسه آموزش عالی آپادانا، شیراز، ایران | ||
چکیده | ||
ادراکِ نسبت میان نشانه و مفهوم عامل بسیار مهمی است که در فرآیند گذر از شناخت به بازشناخت مخاطبان، تقابل قابل توجهی را عیان ساخته و گویی دو نقش متفاوت از آن قابل استنباط است؛ آن چنان که در خلق یک اثر هنری، طراح به عنوان مخاطب اولیۀ موضوع مورد نظر، پس از گذار از شناخت ابعاد آن میکوشد که بیننده را به عنوان مخاطب ثانویه، در مرحله مشاهده به سوی تجربۀ بازشناختی هدایت سازد. بازشناخت، فرصتی است که نشانه در یک موقعیت بازنمایی شده و در مفاهیم جدید برای بینندۀ اثر تداعی میگردد. تداعی، فرآیندی تجسمی است که در آن شخص، به درک متفاوت مفاهیمی دست مییابد که یکدیگر را به فراخوان مشترک میطلبند. پژوهش حاضر با هدف معرفی انواع بازشناخت در نسبت با اصل تداعی که در راستای دگرگونیهای دو سطح نشانه و مفهوم ایجاد میگردد، پرسش از چگونگی تقابل ادراک مخاطبان اثر گرافیکی از کشف و دگرگونی در نسبت با اصل تداعی و ساختار نشانه دارد؟ لذا به روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از منابع مکتوب و اسناد تصویری به شیوه کیفی، نشان میدهد که طراح، در راستای شناخت موضوع به دگرگونسازی ساختار نشانهها پرداخته و قوانین تداعی نیز بیننده را به کشف و بازشناخت پیام هدایت میسازد. | ||
کلیدواژهها | ||
مخاطب؛ کشف و دگرگونی؛ قوانین تداعی؛ نشانه و مفهوم؛ گرافیک | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Contrast of Artwork Audiences' Perception from Discovery and Transformation In Relation to Association Principle and Sign Structure | ||
نویسندگان [English] | ||
Amir Reza Estakhrian Haghighi1؛ Setareh Ahsant2 | ||
1Assistant Professor at Department of Information Technology and Computer Engineering, Shiraz Branch ،Islamic Azad University ، Shiraz ،Iran | ||
2PH.D of Philosophy of Art, Visual Communication Group, Apadana Institute of Higher Education, Shiraz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Understanding the relation between sign and concept is an important factor in an artistic encounter, that always revealed a significant contrast in the process of transition from cognition to recognition and two different roles can be understood. As in creating a graphic work, Designer as the primary target audience, after the transition, it tries to understand its dimensions and the creation of the work, who view the viewer as a secondary audience, to guide the cognitive experience in the observation stage. Recognition is an opportunity for the token to be represented in a position and it evokes new concepts for the audience. In other words, the designer has transformed the subjective semiotic dimensions and viewer of discovery fields and recognizes it based on the principles of associative experience. Here, by association, is a visual process in which the person, Relate words and concepts that can recall each other. The importance of this issue also comes from that, In order to receive the message, from the initial theme to its transmission through artistic solutions the path and goals of cognition have been constantly changing through creative transformations. So we can associate a different truth in harmony and in the path of creative thinking. The Purpose of this study is to introduce different types of recognition in relation to the associative principle in order to transform the two levels of sign and concept. So how is it possible to contrast the audience's perception of artwork with discovery and transformation in relation to the association principle and the structure of the sign? This descriptive-analytical study using qualitative written sources and visual documents shows that the designer, In order to understand the subject, he has transformed the system of signs in terms of their shape, position and function, and The laws of association based on similarity, proximity and contrast also guide the viewer to discover and recognize the message. The answer to this question will come true when the designer has come to a complete knowledge of the subject after encountering the original, and then, through the transformation of the sign system based on deformation, position, or function, it represents a different aspect of sign and concept in the viewer's mind. The viewer has also stepped into the stage of recognizing sign and concept, relying on the rules of association based on similarity, recall and analogy of elements. With these interpretations, though, until now, the subject of the audience and its relation to the process of sign and concept perception have been examined from distinct perspectives, The approach of the present study is based on the centrality of the audience and its perception process in both the role of the designer and the viewer of the work. Also, due to the importance of the distinct role of both types of audiences in the relation between discovery and transformation with the association principle and the sign system, they have studied their cognitive and cognitive processes, especially in the field of graphics. For this purpose the images, | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Audience, Discovery, Transformation, Associative Law, Sign and Concept, Graphics | ||
مراجع | ||
احسنت، ستاره و اردلانی، حسین و صافیان، محمدجواد و ذاکرحقیقی، کیانوش (1398)، دگرگونی فرآیند ادراک اثر هنری در نسبت میان نشانه و مفهوم، فصلنامه هنرهای زیبا – هنرهای تجسمی، دوره24، شماره4، صص60-51. احمدی، بابک (1370)، ساختار و تأویل متن، نشر مرکز، تهران. ارشدریاحی، علی و واسعی، صفیه (1390)، ارتباط مراتب وجود با مراتب ادراک از نظر ملاصدرا، فصلنامه مطالعات اسلامی، شماره 86، صص45-9. اعظمکثیری، آتوسا و وفاالبدری، نبراس (1396)، پدیدارشناسی تصویر هنری در نقاشی معاصر(شناخت نقاشی معاصر بر مبنای نظریۀ تصویر شعری گاستون باشلار)، فصلنامه هنرهای زیبا– هنرهای تجسمی، شماره3، صص36 - 29. امبروز، گوین و هریس، پل (1393)، اندیشه طراحانه، ترجمه حسین شهرابی، چاپ و نشر نظر، تهران. آرنهایم، رودلف (1388)، هنروادراکبصری، ترجمه مجید اخگر، سمت، تهران. بوآس، فرانتس (1391)، مردم شناسی هنر(هنر ابتدایی)، ترجمه جلالالدین رفیعفر، نشر گلآذین، تهران. برجر، جان (1388)، شیوههای نگریستن، ترجمه غلامحسین فتح اله نوری، ویژهنگار، تهران. پاتر، نورمن (1394)، طراح کیست: اشیاء، مکانها، پیامها، ترجمه شیوا نوروزی، چاپ نظر، تهران. پاز، اکتاویو (1376)، هنر و تاریخ: مقالاتی در زمینه زیباییشناسی، توس، تهران. پاکباز، روئین (1373)، دایرهالمعارف هنر، فرهنگ معاصر، تهران. پریکن، ماریو (1392)، مبانی خلاقیت در تبلیغات، ترجمه کامیار شیروانی مقدم، سیته، تهران. جانجی، رکا (1388)، ارتباط زیباشناختی از نظرگاه هنری، ترجمه نریمان افشار، فرهنگستان هنر، تهران. چندلر، دانیال (1387)، مبانی نشانهشناسی، ترجمه مهدی پارسا، انتشارات سورهمهر، تهران. داد، سیما (1375)، فرهنگ اصطلاحات ادبی: واژهنامه مفاهیم و اصطلاحات ادبی فارسی و اروپایی، مروارید، تهران. دانسی، مارسل (1388)، نشانهشناسیرسانهها، ترجمه گودرز میرانی، نشر آینهنما و چاپار، تهران. دانشگر، فهیمه (1395)، نمادشناسی پوستر: با رویکرد نشانهشناسی در بیان مفاهیم ذهنی، مرکب سپید، تهران. داوودیآبکنار، آرمان (1391)، زیباییشناسی و کاربرد طراحی گرافیک، نوردان، تهران. دولوز، ژیل (1393)، فرانسیس بیکن: منطق احساس، ترجمه بابک سلیمیزاده، انتشارات روزبهان، تهران. دیویی، جان (1391)، هنر به منزلۀ تجربه، ترجمه مسعود علیا، نشر ققنوس، تهران. زرین کوب، ابوالحسین (1382)، ارسطو و فن شعر، امیرکبیر، تهران. سپهر، مسعود (1395). تجزیه و تحلیل آثار گرافیک، انتشارات فاطمی، تهران. شمیسا، سیروس (1373)، انواع ادبی، فردوس، تهران. شیریان، رضا (1392)، جذابیت در بناها و محوطههای تاریخی، انتشارات دستان، تهران. عابدی، علی (1391)، گرافیک: تجزیه . تحلیل . نقد، کتاب آمه، تهران. کارول، نوئل (1392)، درآمدی بر فلسفه هنر، انتشارات متن، تهران. کارو، جرزی (1383)، طراحی گرافیک، ترجمه مهگان فرهنگ پور، انتشارات عفاف، تهران. کرس، گونتر و لیوون، تئوون (1393)، خوانش تصاویر: دستور طراحی بصری، ترجمه سجاد کبگانی، فرهنگسرای میردشتی، تهران. لاپتن، آلن (1394)، تفکر طراحی گرافیک: آن سوی طوفان مغزی، ترجمه نازیلا محمدقلیزاده، فرهنگسرای میردشتی، تهران. لیدول، ویلیام و هولدن، کریتینا و باتلر، جیل (1393)، قواعد فراگیر طراحی، ترجمه راضیه مهدیه، نازیلا محمدقلیزاده، مهسا حقیپناه و رائیکا خورشیدیان، فرهنگسرای میردشتی، تهران. لینتن، نوربرت (1382)، تاریخ هنر مدرن، ترجمه علی رامین، نشر نی، تهران. مهروند، احد و عطاریخامنه، امیر (1393)، بررسی سه شعر از پروین اعتصامی بر اساس دو عنصر ارسطویی کشف و دگرگونی، پژوهش ادبیات معاصر جهان، دوره19، شماره1، صص180–163. نیوآرک، کوئنتین (1393)، طراحی گرافیک چیست، ترجمه مرجان زاهدی، نشر مشکی، تهران. نیرومند، محمدحسین (1396)، دستورالعملهای فیل آبی برای ایدهیابی، فرهنگسرای میردشتی، تهران. ورامینی، نیما (1390)، تفکر خلاق در گرافیک، فرهنگسرای میردشتی، تهران. هاسپرز، جان و اسکراتن، راجر (1379)، فلسفه هنر و زیباییشناسی، ترجمه یعقوب آژند، مؤسسات انتشارات و چاپ دانشگاه تهران. هال، استوارت (1391)، معنا،فرهنگوزندگیاجتماعی، ترجمه احمد گلمحمدی، نشر نی، تهران. هرستهاوس، رزالین (1384)، بازنمایی و صدق، فرهنگستان هنر، تهران. هیدگر، مارتین (1385)، سرآغاز کار هنری، ترجمه ضیاء شهابی، هرمس، تهران. یوهانسون، یورگن و اریکلارسن، سوند (1388)، نشانهشناسی چیست، ترجمه علی میرعمادی، انتشارات ورجاوند، تهران.
Ambrose, Timothy & Panie, Crispin (2000), Museum Basics, Icom, Italy.Clark, K (2000), from regulation to participation: cultural heritage, sustainable development and citizenship in forward planning: The function of cultural heritage in changing Europe, City & Time, (4)3, pp 103- 110.
Barthes, R (1977), Image-Music-Text, London, Fontana.
Bergman, Mats; Paavola, Sami (2003), the commens dictionary of Peirce's terms - Peirce's terminology in his own words. http://www.helsinki.fi/science/commens/dictionary.html page consulted on the 27 of May 2010.
Bussmann, Hadumod (2006), Routledge Dictionary of Language and Linguistics. Translated and edited by Gregory Trauth and Kerstin Kazzazi. London and New York: Routledge.
Everaert-Desmedt, Nicole (2006). L'esthétique d'après Peirce, in Louis Hébert (dir.), Signo [en ligne], Rimouski.
Hirn, Yrjo (1900), the Origins of Art, London.
Shklovski, Viktor (1998), Art as Technique, Literary Theory: An Anthology, Julie Rivkin & Michael Ryan (eds.), Malden: Blackwell.
Verworn, Max (1920), Die Anfange der Kunst, Jena.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 502 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 570 |