تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,524 |
تعداد مقالات | 70,432 |
تعداد مشاهده مقاله | 123,975,957 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,102,108 |
تحلیل بازنمایی زن شاغل در فیلمهای سینمای ایران پس از انقلاب | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
مقاله 2، دوره 13، شماره 1، فروردین 1400، صفحه 1-34 اصل مقاله (430.35 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwica.2021.323615.1593 | ||
نویسندگان | ||
اعظم راودراد* 1؛ زهرا مجدی زاده2 | ||
1استاد دانشکدة علوم اجتماعی دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی | ||
چکیده | ||
نحوة بازنمایی زنان شاغل در رسانهها از عوامل فرهنگی اجتماعی تأثیرگذار بر رد یا تأیید کلیشههای جنسیتی سنتی مربوط به زنان و اشتغال آنها به شمار میرود و میتواند در تغییر باورهای فرهنگی مربوط به اشتغال زنان مؤثر واقع شود. هدف این مقاله، مطالعة بازنمایی زنان شاغل در سینمای ایران پس از انقلاب است. در بخش نظری تحقیق، از نظریة بازنمایی هال استفاده شده است. روش تحقیق نیز برمبنای الگوی نشانهشناسی جان فیسک بوده است. نتایج حاصل از مطالعة بازنمایی زنان شاغل در سینمای ایران نشان میدهد که زنان شاغل مدرن، برخلاف کلیشة زن سنتی، دارای قدرت، توانمندی و استقلال بیشتری در زندگی خود بوده و تابع مردان نیستند. در بیشتر آثار ساختهشده با محوریت زنان شاغل، سعی شده است ضمن نقد ایدئولوژی مردسالاری، از برابریطلبی و شایستهسالاری در اشتغال دفاع شود. بهرغم تلاش برای دوری از نگاه مردسالارانه، شاهد طبیعیسازی نقش خانهداری برای زنان هستیم. | ||
کلیدواژهها | ||
اشتغال زنان؛ ایدئولوژی؛ بازنمایی؛ کلیشه های جنسیتی؛ نشانه شناسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of the Portrayal of Women in Iranian Movies after the Islamic Revolution | ||
نویسندگان [English] | ||
Azam Ravadrad1؛ Zahra Majdizadeh2 | ||
1Professor, Faculty of Social Sciences, University of Tehran, Tehran | ||
2PhD Student in Social Communication Sciences, Tehran | ||
چکیده [English] | ||
The way working women are portrayed in Iranian media is one of the social and cultural factors that influence traditional gender stereotypes about women and their occupation. This can contribute to changing cultural perceptions about women’s employment. The main objective of this research is to examine the portrayal of working women in Iranian cinema after the revolution (1979) and present a comparison in different political periods of post-revolution. In order to achieve this goal, prominent films produced in each period (focusing on women’s employment) were selected and analyzed. In the theoretical part of this study, the representation theory of Stuart Hall is used. The research methodology is the semiotics of John Fiske. The results of the study presented that the modern working women, contrary to traditional female stereotypes, had the power and were more independent from their husbands. In most of the films dealing with professional women, the directors have tried to criticize the patriarchal ideology while defending the ideology of egalitarianism and meritocracy in the profession; although the social conditions of each political period were effective in the way working women were portrayed and the ideology of the film. Despite the attempt to avoid patriarchal ideology, the naturalization of domestic work for women can also be seen in these works. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Representation, Women’s Employment, Cinema, Gender Stereotypes, Ideology | ||
مراجع | ||
]1] آزاد ارمکی، تقی؛ امیر، آرمین (1388). «بررسی کارکردهای سینما در ایران (ارزیابی سینمای سالهای 1374 تا 1385 براساس توزیع کارکردی فیلمها)»، نشریة جامعهشناسی هنر و ادبیات، ش2، ص 99ـ130. ]2] بیچرانلو، عبدالله (1391). بازنمایی ایران و اسلام در هالیوود، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات. ]3] توسلی، غلامعباس (1382). «آیا میتوان بین کار زن در خانه و کار بیرون آشتی برقرار کرد»، نشریة مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان (مطالعات زنان)، ش2، ص 3ـ26. ]4] چندلر، دانیل (1387). مبانی نشانهشناسی، ترجمة مهدی پارسا، تهران: سورة مهر. ]5] حبیبپور، کرم؛ طالبی، سحر؛ آهنگران، محمد (1392). «بازنمایی اشتغال زنان و نقش آن در ساختار خانواده (مطالعة موردی: سریالهای دلنوازان و همسایهها)»، فصلنامة مطالعات سبک زندگی، ش 3، ص 69ـ104. ]6] راجر دی، ویمر؛ جوزف آر، دمینیک (1384). تحقیق در رسانههای جمعی، ترجمة کاووس سیدامامی، تهران: سروش. ]7] راودراد، اعظم؛ زندی، مسعود (1385). «تغییرات نقش زن در سینمای ایران»، مجلة جهانی رسانه، دورة اول، ش2، ص 1ـ27. ]8] ربیعی، علی؛ احمدزاده نامور، فرناز (1387). «نظریة بازنمایی رسانهای و تحلیل افکار عمومی متقابل آمریکاییها و ایرانیها»، نشریة دانش سیاسی، ش2، ص 37ـ62. ]9] سروی زرگر، محمد؛ گیویان، عبدالله (1388). «بازنمایی ایران در سینمای هالیوود»، فصلنامة تحقیقات فرهنگی ایران، دورة2، ش پیاپی8، ص147ـ177. ]10] سفیری، خدیجه؛ ایمانیان، سارا (1388). جامعهشناسی جنسیت، تهران: جامعهشناسان. ]11] سلبی، کیت؛ کاودری، رن (1380). راهنمای بررسی تلویزیون، ترجمة علی عامری مهابادی، چ اول، تهران: سروش. ]12] سلطانی گردفرامرزی، مهدی؛ رحمتی، محمدمهدی (1386). «شیوههای بازنمایی جنسیت در سینمای ایران»، نشریة مطالعات فرهنگی و ارتباطات، دورة 3، ش10، ص 79ـ98. ]13] صادقی فسایی، سهیلا؛ بدریمنش، اعظم (1394). «مطالعة تفسیری نقش خانهداری»، فصلنامة فرهنگیـ تربیتی زنان و خانواده، دورة10، ش 31، ص 59ـ87. ]14] عباسزاده، محمد (1391). «تأملی بر اعتبار و پایایی در تحقیقات کیفی»، نشریة جامعهشناسی کاربردی (مجلةپژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان)، دورة 23، ش پیاپی 45، ص 19ـ34. ]15] علاسوند، فریبا (1390). زن در اسلام، قم: هاجر. ]16] فروتن، یعقوب (1390). «بازنمایی الگوهای اشتغال زنان در متون درسی ایران»، مجلة زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان)، دورة 9، ش پیاپی 33، ص 39ـ78. ]17] فیسک، جان (1376). «فرانوگرایی و تلویزیون»، ترجمة حسامالدین آشنا، فصلنامة رسانه، س8، ش پیاپی 31، ص 8ـ14. ]18] فیسک، جان (1380). «فرهنگ تلویزیون»، ترجمة مژگان برومند، فصلنامة ارغنون، ش19، ص 125ـ142. ]19] قاسمی، وحید؛ آقابابایی، احسان؛ صمیم، رضا (1387). «بررسی نقش و پایگاه اجتماعی زن و مرد در فیلمهای دهة 1370 سینمای ایران»، نشریة هنرهای زیبا، ش 35، ص 125ـ134. ]20] کاظمی، عباس؛ جوادی یگانه، محمدرضا (1385). «معرفی پژوهش، تحلیل محتوای فیلمهای سینمایی پس از انقلاب اسلامی دربارة نگرش نسبت به زنان»، کتاب زنان، س8، ش32، ص202ـ208. ]21] لیندلف، تامس آر؛ تیلور، برایان سی (1392). روشهای تحقیق کیفی در علوم ارتباطات، ترجمة عبدالله گیویان، چ2، تهران: همشهری. ]22] معینیفر، حشمتالسادات؛ محمدخانی، نجمه (1390). «بازنمایی الگوی مصرف یک خانوادة امریکایی: سیمسونها در اوقات فراغت»، فصلنامة تحقیقات فرهنگی، دورة 4، ش اول، ص 105ـ128. ]23] ملکزاده، فهیمه (1392). تأثیر جنسیت بر اشتغال زنان، تهران: جامعهشناسان. ]24] مهدیزاده، سیدمحمد (1387). رسانهها و بازنمایی، تهران: دفتر مطالعات و توسعة رسانهها. ]25] ندری ابیانه، فرشته (1385). «خانهداری، اشتغال و زنان ایرانی». مجلة بانوان شیعه، ش 9، ص 89ـ122. ]26] هال، استوارت (1393). معنا، فرهنگ و زندگی اجتماعی، ترجمة احمد گل محمدی، چ2، تهران: نی. [27] Hall, S. (2003). Representation: Cultural Representations and Signifying Practices,London: Sage Publication. [28] Hall, S. &Jhally, S. (2007). Representation & the Media, Northampton, MA: MediaEducation Foundation. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 890 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 647 |