تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,509 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,128,684 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,235,971 |
دریافت کودکان از مفاهیم انتقادی پویانماییهای «دلیر » و «یخزده » | ||
بررسی مسائل اجتماعی ایران | ||
دوره 11، شماره 2، بهمن 1399، صفحه 233-255 اصل مقاله (653 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijsp.2021.82685 | ||
نویسندگان | ||
حمید عبداللهیان1؛ مانیا عاله پور2 | ||
1استاد گروه ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی دکترای ارتباطات، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این مقاله تبیین دریافت کودکان 9 تا 12 ساله از مفاهیم انتقادی دو پویانمایی دلیر (2012) و یخزده (2013) است. ما در این پژوهش بر مفاهیم انتقادی درون این پویانماییها و همچنین چگونگی تفسیر این مفاهیم توسط کودکان تمرکز کردهایم. چارچوب نظری برای این مقاله "نظریه دریافت" و روش تحلیل محتوای پویانماییها برای مقولهبندی و استخراج مفاهیم انتقادی آنها روش "تحلیل محتوای مردمنگارانه" است. ما با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند 10 کودک (5 دختر و 5 پسر) را انتخاب و برای آنها دو پویانمایی مذکور را پخش کردیم و سپس با آنها مصاحبههای نیمهساختاریافته انجام دادیم. یافتههای ما نشان داد آنچه در دریافت مفاهیم انتقادی پویانماییها نقشی تعیینکننده داشت، مجهز بودن شرکتکنندگان به ابزارهای مفهومی انتقادی بود. آنها پویانماییها را بر اساس طرحوارهها و ابزارهای مفهومی در دسترس، تفسیر میکردند. به طور کلی، شرکتکنندگان مفاهیم انتقادی پویانماییها را برای تقویت باورهای پیشین خود و همسو با شناخت پیشین خود تفسیر میکردند، حتی اگر مفاهیم موجود در پویانماییها همجهت با شناخت پیشین آنان نبود. | ||
کلیدواژهها | ||
پویانمایی؛ کودک؛ دریافت؛ مفاهیم انتقادی؛ طرحواره | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Children’s Reception of Critical Contents in Brave and Frozen | ||
نویسندگان [English] | ||
Hamid Abdollahyan1؛ Mania Alepour2 | ||
1Professor of Communication, Faculty of Social Sciences, University of Tehran | ||
2PhD candidate, Department of Communication, Faculty of Social Sciences, University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
The main objective of this paper is to explain how children follow the process of reception. We focused on children aged between 9 and 12 years old. The paper uses two animations, Brave (2012) and Frozen (2013) to offer its argument. Therefore, it focuses on critical concepts of these animations and the ways that children interpret these concepts. In order to explain how children get into the process of reception of the critical concepts in animations we used the "reception theory. Using purposive sampling and playing two animations for them was the way we eventually collected our information. In the end, some 10 interviews with children (five girls and 5 boys) were launched. Some of the results indicate that being equipped with critical conceptual tools is determinant in interpreting the animation stories critically by children. In fact, their interpretations from the animations were based on their previous at-hand schemas and conceptual tools. Children's receptions from the critical concepts of animations were completely different from one another and from what was depicted in the animations. In addition, they used animations to improve their earlier approaches and beliefs even though, the content of animations were critical and mostly opposed to their views. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Animation, Child, Critical Concept, Reception Theory | ||
مراجع | ||
- Bruce, T. (1997). Early Childhood Education. Hodder & Stoughton press.
- Jensen, KB 2012, Media reception: Qualitative traditions. in KB Jensen (ed.), A Handbook of Media and Communication Research: Qualitative and Quantitative Methodologies. Routledge, London / New York, pp. 171-185.
- Kort-Butler, L, A. (2012). Justice League? Depictions of Justice in Children's Superhero Cartoon. Criminal Justice review. Sagepub- Kundanis, R, M. (2003). Children, Teens, Families, And Mass Media The Millennial Generation. Lawrence Erlbaum Associates, Publishers Mahwah, New Jersey. London
- Pickhardt, C, E. (2011). Adolescence And Parental Authority. Retrieved at: https://www.psychologytoday.com/blog/surviving-your-childs-adolescence/201105/adolescence-and-parental-authority
- Wholley, M. (2007). Involving Parents in their Children's Learning. Sage pub.- Jensen, KB 2012, Media reception: Qualitative traditions. in KB Jensen (ed.), A Handbook of Media and Communication Research: Qualitative and Quantitative Methodologies. Routledge, London / New York, pp. 171-185. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 559 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 325 |