تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,515,439 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,776,577 |
تصویر زن در سینما (تحلیلی بر ده فیلم دهة 1380 سینمای ایران) | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
مقاله 4، دوره 13، شماره 2، تیر 1400، صفحه 231-250 اصل مقاله (257.98 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwica.2021.324892.1617 | ||
نویسندگان | ||
جلیل کریمی* 1؛ سیاوش قلی پور1؛ مریم هوری2 | ||
1دانشیار گروه جامعهشناسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه | ||
2کارشناسی ارشد، گروه جامعهشناسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه | ||
چکیده | ||
با نزدیکتر شدن رویکردها و ایده های علمی و هنری به همدیگر و مطرحشدن نسبت بین جامعه و هنر، تصویر ارائهشده از گروههای مختلف، بهویژه گروههای فرودست جامعه، از جمله زنان، در رسانهها به موضوعی جدی برای پژوهش بدل شد. مقالة حاضر میکوشد با اتکای به ایدههای نظریة فمینیسم و رویکرد گفتمانکاوی، نحوة بازنمایی این تصویر را در آثار سینمایی (ده فیلم) دهة 1380 در ایران توصیف و نسبت تصاویر برساختة آنها را با گفتمانهای سیاسی غالب در این دوره تحلیل کند. براساس یافتهها، در بیشتر فیلمها، بازنمایی زندگی زنان به سمت مدرنترشدن و متمایل به ایدههای غیرمردسالارانه میرود، اما این زنان مدرن هم هرگز در حالتی قطبی قرار نمیگیرند. آنان همزمان ویژگیهای اصلی هر دو گفتمان را با خود دارند. با توجه به کلیت تصاویر، بهرغم تأثیرپذیری این آثار از نگرش کارگردانان و تعلقات گفتمانی آنها، جلوههایی بازتابی از شرایط اجتماعی مسئلة «زنانگی و مردانگی» در این فیلمها دیده میشود. گویی بازتابی از شرایط گذار واقعی جامعه از مرحلة سنتیتر به مدرنتر در فیلمها نیز وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
بازنمایی؛ زنانگی؛ سینما؛ فمینیسم؛ مردانگی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Image of the Woman in the Cinema (Analysis of Ten Film of the 80s of Iranian Cinema) | ||
نویسندگان [English] | ||
Jalil Karimi1؛ Siavash Gholipoor1؛ Mariam Houri2 | ||
1Social Science Faculty, Razi University | ||
2Razi University | ||
چکیده [English] | ||
Abstract As scientific and artistic approaches and ideas became closer to each other, and raising the relationship between society and art, the image presented by various groups, especially the lower classes of society, including women, became a serious subject for research in the media. Based on the ideas of feminist theory and discourse approach, the present article describes how this image is represented in the films (ten films) of the 2000s in Iran. This article analyzes the relationship between the images created by them and the dominant political discourses in this period. According to the findings, in most films, the representation of women's lives tends to be more modern and inclined to none-patriarchal ideas, but these modern women, never find themselves in a polar state. They have the main features of both discourses at the same time. Considering the whole images, in spite of the fact that these works are influenced by the directors' attitudes and their discourse affiliations, there are reflections of the social conditions of the issue of "femininity and masculinity" in these films. It is as if there is a reflection of the conditions of the real transition of society from the traditional to the more modern stage in the films as well. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Cinema, Femininity, Feminism, Masculinity, Representation | ||
مراجع | ||
اسدی، عباس؛ عبدی، ندا (1391). «نقش و عملکرد زن در تبلیغات بازرگانی تلویزیون ایران (تحلیل محتوای پیامهای بازرگانی شبکة سه سیما، در سه ماه مهر، آبان و آذر 1391)»، پژوهشنامة زنان، ش 2، ص 1ـ20.
استریناتی، دومینیک (1380). مقدمهای بر نظریههای فرهنگ عامه، ترجمة ثریا پاکنظر، تهران: گام نو.
بهار، مهری؛ حاجیمحمدی، علی (1389). «برساخت تصویر زنان در آگهیهای بازرگانی تلویزیون ایران»، تحقیقات زنان، ش اول، ص 1ـ21.
پاینده، حسین (1385). قرائتی نقادانه از آگهیهای تجاری در تلویزیون ایران، تهران: روزنگار.
جمعدار، الهام (1373). «تحلیل سیمای زن در سینمای پس از انقلاب»، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشکدة علوم اجتماعی، دانشگاه تهران.
حاضری، علیمحمد؛ ایراننژاد، ابراهیم؛ مهرآیین، مصطفی (1390). «گفتمان اصلاحطلبی اسلامی در ایران پس از انقلاب»، جامعهشناسی تاریخی، ش 13، ص 109ـ152.
دووینیو، ژان (1379). جامعهشناسی هنر، ترجمة مهدی سحابی، تهران: مرکز.
راودراد، اعظم (1378). «تبیین فیلم و جامعه»، هنر و معماری، ش 2، ص 104ـ123.
ــــــــــ (1379). «تحلیل جامعهشناختی فیلمهای دو زن و قرمز»، فارابی، دورة 9، ش 4، ص 60ـ75.
ــــــــــ (1380). «تغییرات نقش زن در جامعه و تلوزیون»، پژوهش زنان، ش اول، ص 133ـ157.
راودراد، اعظم؛ صدیقی خویدکی، ملکه (1385). «تصویر زن در آثار سینمایی رخشان بنیاعتماد»، مطالعات فرهنگی و ارتباطات، ش 6، ص 31ـ56.
زندی، مسعود (1382). «سینما و تغییرات فرهنگی در ایران، بعد از دوم خرداد 1376 (شکلگیری سینمای زن و تغییرات مضامین آن)»، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشکدة علوم اجتماعی، دانشگاه تهران.
سلطانی گردفرامرزی، مهدی؛ رحمتی، محمدمهدی (1386). «شیوههای بازنمایی جنسیت در سینمای ایران»، مطالعات فرهنگی و ارتباطات، ش 10، ص 79ـ98.
شاهرخ، لیلا؛ هاشمی، شهناز (1396). «سنتزپژوهی بازنمایی زنان در سینمای ایران»، جامعه، فرهنگ و رسانه، ش 22، ص 41ـ70.
صدر، حمیدرضا (1381). درآمدی بر سینمای ایران، تهران: نشر نی.
عبدالخانی، لنا؛ نصرآبادی، محمد (1390). «بازنمایی نقش زنان در سینما (سیاستگذاریهای فرهنگی در سینمای قبل و پس از انقلاب اسلامی)»، زن و فرهنگ، ش 10، صص 87ـ96.
علیخواه، فردین؛ باباتبار، احسان؛ نباتیشغل، امین (1393). «زن به مثابه سوژه شناسا (تحلیلی از سینمای اصغر فرهادی)، پژوهشنامه زنان، ش 2، صص 59ـ87.
فرکلاف، نورمن (1379). تحلیل انتقادی گفتمان، گروه مترجمان، تهران: مرکزمطالعات و تحقیقات رسانهها.
کسرایی، سالار؛ مهرورزی، پروشات (1396). «بازنمایی نقش اجتماعی زنان در سینمای پس از انقلاب ایران (مطالعه موردی دو فیلم «یه حبه قند» و «فروشنده»)»، جامعهپژوهی فرهنگی، ش 4، صص 159ـ192.
کرمی، محمدتقی؛ محمدزاده، زهرا (1395). «بازنمایی زن دوم در سینمای ایران»، مطالعات رسانههای نوین، ش 6، ص 163ـ207.
گیدنز، آنتونی (1374). جامعهشناسی، ترجمة منوچهر صبوری، تهران: نی.
لاجوردی، هاله (1386). «فمنیسم مثبتـ فمنیسم منفی»، پژوهش زنان، ش 3، ص 83ـ107.
محمدپور، احمد؛ ملکصادقی، مریم؛ علیزاده، مهدی (1391). «مطالعة نشانهشناختی بازنمایی زن در فیلمهای سینمایی ایران (مطالعة موردی: سگکشی، چهارشنبهسوری و کافهترانزیت)»، مطالعات فرهنگی و ارتباطات، ش 29، ص 41ـ70.
مرادی کوچی، شهناز (1380). «مرز قاطع تصویر زن در سینمای ایران»، فارابی، ش 42 و 43، ص 91ـ112.
میرفخرایی، تژا؛ فتحی، اسماعیل (1390). «تصویر زن در فیلمهای نخبهگرا و عامهپسند دهة هفتاد سینمای ایران»، فرهنگ و ارتباطات، ش 1، ص 193ـ225.
وندایک، تئون، ای (1382). مطالعاتی در تحلیل گفتمان: از دستور متن تا گفتمانکاوی انتقادی، ترجمة گروه مترجمان، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها.
ونزونن، لیزبت (1383). «رویکردهای فمینیستی به رسانهها»، ترجمة محمدرضا حسنزاده و حسن رئیسزاده، تهران: رسانه، ش 16، ص 155ـ196.
همتی، هلن (1379). «بازنمایی مشاغل زنان در سینمای ایران»، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشکدة هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی تهران.
Benjamin, Walter (1936). “The work of art in age of mechanical reproduction”, source: http:// pixels.filmtv.ucla.edu/gallery/web/jalian_scaff/bengamin/
Bilcher, J & Whelehan, I. (2005). 50 key concepts in gender studies‚ London. Sage.
Giddens, Anthony (1992). The transformation of intimacy, standard CA: standard university press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,076 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 764 |