تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,515,033 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,776,197 |
تأثیر زمانبندی تمرین هوازی حاد بر تحکیم حافظۀ کلامی | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 4، دوره 13، شماره 2، شهریور 1400، صفحه 185-201 اصل مقاله (335.65 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2021.319754.1562 | ||
نویسندگان | ||
پروین قدرت نالوس1؛ احسان زارعیان2؛ محمدرضا قاسمیان مقدم* 3 | ||
1.کارشناس ارشد رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
3استادیار گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
با توجه به تأثیری که تمرینات هوازی میتواند بر عملکرد شناختی و حافظه داشته باشد، چالشی که همچنان در تحقیقات وجود دارد این است که زمانبندی اجرای تمرینات هوازی نسبت به جلسۀ آموزشی تکلیفی که میبایست به خاطر سپرده شود، چگونه باشد. پژوهش حاضر در پی پاسخگویی به این پرسش است که تمرینات هوازی در زمانهای قبل، حین و بعد از اکتساب، چه تأثیری بر فرایند تحکیم حافظۀ کلامی دارد. در این تحقیق نیمهتجربی 48 دختر غیرورزشکار 20 تا 30 سال در چهار گروه کنترل، تمرین قبل، بعد و حین اکتساب با زمانبندی متفاوت، ترکیبی از تکلیف یادگیری کلامی شنوایی ری و 15 دقیقه فعالیت هوازی با شدت متوسط را انجام دادند. سپس تمامی گروهها یک و 24 ساعت بعد در آزمون یادداری تکلیف حافظه شرکت کردند. یافتهها نشان داد که بین گروهها در روند تغییرات در مرحلۀ اکتساب تفاوت معناداری وجود نداشت. علاوهبر این گروهها در آزمونهای یادداری عملکرد یکسانی داشتند. تنها تفاوت مشاهدهشده در میزان افت عملکرد در آزمون یادداری اول نسبت به جلسۀ انتهای اکتساب بود که براساس آن بهغیر از گروه بعد و حین تمرین سایر گروهها افت عملکرد معناداری داشتند. بر این اساس بهنظر میرسد تمرینات هوازی در حین اکتساب و همچنین بعد از آن میتواند دارای تأثیرات مثبت کوتاهمدتی بر حافظۀ کلامی باشد، هرچند این اثر در زمانبندی قبل از اکتساب مشاهده نشد. | ||
کلیدواژهها | ||
اکتساب؛ تحکیم حافظه؛ تمرین هوازی؛ زمانبندی تمرین؛ یادگیری کلامی شنوایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Acute Aerobic Exercise Timing on Verbal Memory Consolidation | ||
نویسندگان [English] | ||
Parvin Ghodrat1؛ Ehsan Zareian2؛ Mohammad Reza Ghasemian Moghadam3 | ||
1Department of Motor Behavior, Faculty of physical education and sport sciences, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran | ||
2Department of Motor Behavior, Faculty of physical education and sport sciences, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran | ||
3Assistant professor, Department of Motor Behavior, Faculty of physical education and sport sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Considering the effect that aerobic exercise can have on cognitive function and memory, the challenge that remains in research is how to schedule timing of these exercises in relation to the acquisition sessions. This study is looking at the question of how aerobic exercise before, during and after acquisition affects the process of consolidating verbal memory. In a semi-experimental design, 48 non-athlete girls aged 20 to 30 years in four groups with different timing (Pre-training, during-training and post-training and control) performed a combination of Ray auditory verbal learning task and 15 minutes of moderate-intensity physical activity. Then, all groups participated in the retention test of memory task one and 24 hours later. The results showed that there was no significant difference between the groups in the trend of changes in the acquisition stage. In addition, the groups performed the same in retention tests. The only difference was observed in the rate of performance decline in the first retention test relative to the end-of-acquisition session, according to which, the control and pre-training groups had a significant decline in performance. Accordingly, it seems that physical exercise during and after acquisition session can have short-term positive effects on verbal memory, although more research is needed to conclude about the effects of timing. Key Words: Aerobic Exercise, Memory Consolidation, Training Timing, Auditory verbal learning, Acquisition | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Acquisition, Aerobic Exercise, Auditory verbal learning, Memory Consolidation, Training Timing | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 580 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 317 |