تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,477 |
تعداد مقالات | 70,014 |
تعداد مشاهده مقاله | 122,923,787 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,136,235 |
نقش همسران در اکوسیستم کارآفرینی زنان با رویکردی فراترکیب | ||
زن در توسعه و سیاست | ||
مقاله 2، دوره 19، شماره 3، مهر 1400، صفحه 351-377 اصل مقاله (304.43 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwdp.2021.318676.1007959 | ||
نویسندگان | ||
مهدی حسین پور* 1؛ بیژن رضایی1؛ عطیه خدایی2 | ||
1استادیار گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکدة علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه | ||
2دانشجوی دکتری کارآفرینی، گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکدة علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر از طریق ترکیب تحقیقات پیشین با هدف ارائة تصویری جامع از مؤلفههای نقش همسران در اکوسیستم کارآفرینی زنان انجام گرفت. روششناسی پژوهش، کیفی با رویکرد فراترکیب است. بر این اساس، پس از جستوجو در پایگاههای اطلاعاتی، در محدودة زمانی 1385 تا 1399 برای پژوهشهای داخلی و 2000 تا 2020 برای پژوهشهای خارجی، تعداد 143 مطالعة مرتبط ارزیابی و نهایتاً، پس از بررسی 71 مقاله انتخاب شد. با استفاده از الگوی هفتمرحلهای سندلوسکی و باروسو، یافتههای 62 پژوهش پیشین مرتبط با اهداف مطالعه بررسی، تجمیع، ترکیب و تفسیر شد و با استفاده از روش کدگذاری تعداد 22 کد، 4 مفهوم و 2 مؤلفه شناسایی شد و اعتبار هریک از طریق آزمون کاپای کوهن تأیید شد. سپس با توجه به جامعة کشور ایران، تناسب و میزان اهمیت و اولویت مفاهیم شناساییشده با استفاده از روش دلفی تعیین و بررسی شد. براساس یافتههای تحقیق، مفاهیم نقش همسران بر اکوسیستم کارآفرینی زنان براساس روش دلفی به ترتیب اهمیت، مانع، حمایتگر، مداخلهگر و مشوق است. همچنین الگوی نقش همسران در اکوسیستم کارآفرینی زنان ارائه و ترسیم شد. در پایان، همسو با نتایج پژوهش، پیشنهادهایی کاربردی که میتواند راهنمایی بینشی ارزشمند به مدیران و سیاستگذارانی که درصدد بهبود کارآفرینی زنان و افزایش رفتار کارآفرینانة جامعه هستند و در سطوح عملیاتی توسط بازیگرانی که در اکوسیستم کارآفرینی زنان همراهی میکنند، ارائه شد. | ||
کلیدواژهها | ||
کارآفرینی زنان؛ نقش همسران؛ اکوسیستم کارآفرینی؛ روش فراترکیب؛ روش دلفی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The spouse’s role in the women entrepreneurship ecosystem with a meta-synthesis approach | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahdi Hosseinpour1؛ Bijan Rezaei1؛ Atieh Khodaei2 | ||
1PhD in Strategic Management, Assistant Professor, Department of Management and Entrepreneurship, Faculty of Social Sciences, Razi University, Kermanshah, Iran. | ||
2PhD Student in Entrepreneurship, Department of Management and Entrepreneurship, Faculty of Social Sciences, Razi University, Kermanshah, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The present study was conducted by combining previous research with the aim of providing a comprehensive picture of the components of the role of spouses in the entrepreneurship ecosystem of women. The research methodology is qualitative with a meta- synthesis approach. Accordingly, after searching the databases, in the period of 1385 to 1399 for domestic researches and 2000 to 2020 for foreign researches, 124 related studies were evaluated and finally, after multiple screenings, 62 articles were selected. Using seven-step model of Sandelowski and Barroso, the findings of 62 previous studies related to the objectives of the study were reviewed, aggregated, combined and interpreted, and with the help of coding method, 22 codes, 4 concepts and 2 components were identified and validated through Kappa Cohen coefficient. Then, according to the Iranian society, the appropriateness and the importance and priority of the identified concepts were determined and evaluated using the Delphi method. As a consequence, according to the findings of the research, the concepts of spouses' role on women's entrepreneurship ecosystem based on Delphi method and the degree of importance are obstacle, supportive, intervening and encouraging, respectively. In addition, the role model of spouses in entrepreneurship ecosystem of women was presented and drawn. Finally, in line with the research results, practical suggestions that can provide valuable insights to managers and policymakers seeking to improve women's entrepreneurship and increase entrepreneurial behavior in society are presented. furthermore, practical suggestions for the actors who play in the entrepreneurship ecosystem of women at the operational level are presented. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Women Entrepreneurship, Spouse’s Role, Entrepreneurship Ecosystem, Meta-synthesis Method, Delphi Method | ||
مراجع | ||
آراستی، زهرا (1385). «زنان کارآفرین ایرانی؛ ساختارهای فرهنگیـ اجتماعی مؤثر در ایجاد کسبوکارهای کارآفرینانه»، فصلنامة زن در توسعه و سیاست، 4 (1)، ص93ـ119.
[2] آراستی، زهرا؛ اکبری جوکار، محمدرضا (1385). «بررسی شیوههای ارتباط شبکهای زنان کارآفرین ایرانی و تأثیر آن در راهاندازی کسبوکار». مطالعات زنان، 4(3)، ص 5ـ22.
[3] احمدی، سنور؛ کوهستانی، حسین؛ یادآور، حسین؛ شعبانعلی، حسین (1398). «فراتحلیل عوامل مؤثر بر توسعة کارآفرینی زنان روستایی»، فصلنامة اقتصاد فضا و توسعه روستایی، 8(27)، ص 21ـ38.
[4] رستمعلیزاده، ولیاله؛ علیجمعهزاده، پروین (1398). «بررسی عوامل مؤثر بر موفقیت زنان کارآفرین شهر تهران»، توسعة اجتماعی، 12(3)، 147ـ172.
]5[ سلامزاده، آیدین؛ تاجپور، مهدی؛ حسینی، الهه (1399). بررسی تأثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر قصد کارآفرینانه، مطالعات رسانهای، 15(1)، ص 111ـ124.
[6] علیزاده، ندا؛ نیکویی، علیرضا؛ مختاری، حمیدرضا (1397). «تحلیل محتوای مؤلفههای تشکیلدهندة اکوسیستم کارآفرینی»، کارآفرینی در کشاورزی، 5(4)، ص 89ـ104.
]7[ فتوحی، سردار؛ رضایینسب، زهرا (۱۳۹۶). «بررسی تأثیر ساختار شبکههای اجتماعی بر ویژگیهای کارآفرینانه در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه ایلام»، مجلة مطالعات اجتماعی ایران، ۱۱(۲)، ص ۵۶ـ۷۷.
[8] قادرمرزی، حامد؛ جمشیدی، علیرضا؛ جمینی، داود؛ نظریسرمازه، حمید (1394). «شناسایی موانع توسعة کارآفرینی زنان روستایی (مطالعة موردی: دهستان شلیلـ شهرستان اردل)»، برنامهریزی منطقهای، 5(17)، ص 103ـ118.
[9] قمبرعلی، رضوان؛ آگهی، حسین؛ علیبیگی، امیرحسین؛ زرافشانی، کیومرث (1393). «راهبرد اکوسیستم کارآفرینی: پارادیم جدید توسعة کارآفرینی»، کارآفرینی در کشاورزی، 1(3)، ص 21ـ38.
[10] قمبرعلی، رضوان؛ رستمی، فرحناز (1394). «شناسایی مشکلات زنان کارآفرین استان کرمانشاه»، کارآفرینی در کشاورزی، 2(1)، ص 1ـ17.
[11] گلرد، پروانه (1388).«خانواده و راهکارهای توسعة کارآفرینی زنان ایرانی»، زن در توسعه و سیاست، 7(2)، ص 131ـ149.
[12] مانیان، امیر؛ رونقی، محمدحسین (1394). «ارائة چارچوب جامع پیادهسازی بازاریابی اینترنتی با استفاده از روش فراترکیب»، مدیریت بازرگانی، 7(4)، ص 901ـ920.
[13] محمدی، سعدی؛ محمدشریفی، ژاله (1398). «بررسی تأثیر موانع گرایش زنان روستایی به کارآفرینی گردشگری (مطالعة موردی: بخش اورامان شهرستان سروآباد)»، زن در توسعه و سیاست، 17(3)، ص 439ـ468.
[14] مندعلیزاده، زینب؛ احسانی، محمد (1392). «شناسایی موانع محیطی و فردی زنان کارآفرین در ورزش و ارائه راهکارهای پیشنهادی»، رویکردهایی نوین در مدیریت ورزشی، 1(3)، ص 33ـ41.
[15] ممیز، آیتاله؛ قاسمی، سیده عاطفه؛ قاسمی، سیده فاطمه (1392). «بررسی عوامل مؤثر در توسعة کارآفرینی زنان»، رشد فناوری، 9(35)، ص 15ـ22.
[16] میثمی، امیرمهدی؛ محمدیالیاسی، قنبر؛ مبینیدهکردی، علی؛ حجازی، سیدرضا (۱۳۹۶). «ابعاد و مؤلفههای اکوسیستم کارآفرینی فناورانه در ایران»، فصلنامة مدیریت توسعه فناوری، ۵(۳)، ص ۹ـ۴۲.
[17] Adcroft, A., Ndemo, B., & Maina, F. W. (2007). “Women entrepreneurs and strategic decision making”, Management Decision, 45(1), 118–130.
[18] Adom, K., Asare-Yeboa, I.T., Quaye, D.M. & Ampomah, A.O. (2018), A critical assessment of work and family life of female entrepreneurs in Sub-Saharan Africa: Some fresh evidence from Ghana, Journal of Small Business and Enterprise Development 25(3), PP 405–427.
[19] Agarwal, S., & Lenka, U. (2016). “An exploratory study on the development of women entrepreneurs: Indian cases”, Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 18(2), PP 232–247.
[20] Agarwal, S., Lenka, U., Singh, K., Agrawal, V., & Agrawal, A. M. (2020). “A qualitative approach towards crucial factors for sustainable development of women social entrepreneurship: Indian cases”, Journal of Cleaner Production 274, 123135.
[21] Agussani, A. (2018). “A Qualitative Study on the Role of Family and Social Circles among Women Entrepreneurs in Indonesia”, Kumpulan Penelitian Dan Pengabdian Dosen, 1(1).
[22] Anderson, A. R., Jack, S. L., & Dodd, S. D. (2005). “The role of family members in entrepreneurial networks: Beyond the boundaries of the family firm”, Family Business Review, 18(2), PP 135–154.
[23] Au, K., & Kwan, H. K. (2009). “Start–up capital and Chinese entrepreneurs: The role of family”, Entrepreneurship Theory and Practice, 33(4), PP 889–908.
[24] Bird, M., & Wennberg, K. (2016). “Why family matters: The impact of family resources on immigrant entrepreneurs’ exit from entrepreneurship”, Journal of Business Venturing, 31(6), PP 687–704.
[25] Boo, H.-W. (2008). A meta-synthesis of emergency network management strategies and analysis of Hurricane Katrina. Virginia Tech.
[26] Bouzekraoui, H., & Ferhane, D. (2017). “An exploratory study of women’s entrepreneurship in Morocco”, Journal of Entrepreneurship: Research & Practice 2017, 869458.
[27] Bratkovic, T., Antoncic, B., & Ruzzier, M. (2009). “The personal network of the owner-manager of a small family firm: The crucial role of the spouse”, Managing Global Transitions, 7(2), P 171.
[28] Brown, S., Farrel, L., & Sessions, J. G. (2006). “Self-employment matching: An analysis of dual earner couples and working households”, Small Business Economics 26(2), PP 155–172.
[29] Brush, C. (2014). Exploring the concept of an entrepreneurship education ecosystem. In D. Kuratko (Ed.), Innovative pathways for university entrepreneurship in the 21st century (PP 25–39). Advances in the study of entrepreneurship, innovation and growth (Vol. 24). Bingley: Emerald.
[30] Brush, C., Edelman, L. F., Manolova, T., & Welter, F. (2019). “A gendered look at entrepreneurship ecosystems”, Small Business Economics, 53(2), PP 393-408.
[31] Carr, J. C., Cole, M. S., Ring, J. K., & Blettner, D. P. (2011). “A measure of variations in internal social capital among family firms”, Entrepreneurship Theory and Practice, 35(6), PP 1207–1227.
[32] Chasserio, S., Lebègue, T., & Poroli, C. (2014). “Heterogeneity of spousal support for French women entrepreneurs”, In Women’s Entrepreneurship in the 21st Century. Edward Elgar Publishing.
[33] Collins, J., & Low, A. (2010). “Asian female immigrant entrepreneurs in small and medium-sized businesses in Australia”, Entrepreneurship and Regional Development 22(1), 97-111.
[34] Constantinidis, C., Lebègue, T., El Abboubi, M. & Salman, N. (2019). “How families shape women’s entrepreneurial success in Morocco: an intersectional study”, International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research 25(8), PP 1786–1808.
[35] Danes, S. M., & Olson, P. D. (2008). “Women’s role involvement in family businesses, business tensions, and business success”, In Family Business (PP 53–98). The International Library of Critical Writings on Business and Management.
[36] Danes, S. M., Rueter, M. A., Kwon, H., & Doherty, W. (2002). “Family FIRO model: An application to family business”, Family Business Review, 15(1), 31–43.
[37] Das, M. (2000). “Women entrepreneurs from India: Problems, motivations and success factors”, Journal of Small Business & Entrepreneurship, 15(4), PP 67–81.
[38] Davis, P. S., & Harveston, P. D. (2001). “The phenomenon of substantive conflict in the family firm: A cross‐generational study”, Journal of Small Business Management, 39(1), PP 14–30.
[39] De Vita, L., Mari, M., & Poggesi, S. (2014). “Women entrepreneurs in and from developing countries: Evidences from the literature”, European Management Journal, 32(3), PP 451–460.
[40] Dyer Jr, W. G., & Panicheva Mortensen, S. (2005). “Entrepreneurship and family business in a hostile environment: The case of Lithuania”, Family Business Review, 18(3), PP 247–258.
[41] Dyer, W. G., Dyer, W. J., & Gardner, R. G. (2013). “Should my spouse be my partner? Preliminary evidence from the panel study of income dynamics”, Family Business Review, 26(1), PP 68–80.
[42] Dyer, W. G., Nenque, E., & Hill, E. J. (2014). “Toward a theory of family capital and entrepreneurship: Antecedents and outcomes”, Journal of Small Business Management, 52(2), PP 266–285.
[43] Eddleston, K. A., & Powell, G. N. (2012). “Nurturing entrepreneurs’ work–family balance: A gendered perspective”, Entrepreneurship Theory and Practice, 36(3), PP 513–541.
[44] Erogul, M. S., & McCrohan, D. (2008). “Preliminary investigation of Emirati women entrepreneurs in the UAE”, African Journal of Business Management 2(10), 177–185.
[45] Essers, C., Pio, E., Verduijn, K., & Bensliman, N. (2020). “Navigating belonging as a Muslim Moroccan female entrepreneur”, Journal of Small Business Management, 1-29.
[46] Gibb Dyer Jr, W. (2006). “Examining the “family effect” on firm performance”, Family Business Review, 19(4), PP 253–273.
[47] Granovetter, M. (1985). “Economic action and social structure: The problem of embeddedness”, American journal of sociology, 91(3), PP 481-510.
[48] Gras, D., & Nason, R. S. (2015). “Bric by bric: The role of the family household in sustaining a venture in impoverished Indian slums”, Journal of Business Venturing, 30(4), PP 546–563.
[49] Greve, A & WJ Salaff (2003). “Social network and entrepreneurship. Entrepreneurship”, Theory and Practice 28(1), PP 1–22.
[50] Henley, A. (2004). “Self-employment status: The role of state dependence and initial circumstances”, Small Business Economics, 22(1), PP 67–82.
[51] Hormiga, E., Batista‐Canino, R. M., & Sánchez‐Medina, A. (2011). “The impact of relational capital on the success of new business start‐ups”, Journal of Small Business Management, 49(4), PP 617–638.
[52] Hsu, D. K., Wiklund, J., Anderson, S. E., & Coffey, B. S. (2016). “Entrepreneurial exit intentions and the business-family interface. ”, Journal of Business Venturing, 31(6), PP 613–627.
[53] Imbaya, B. H. O. O. (2012). “The role of family support in performance of women-operated micro and small enteprises in Eldoret, Kenya”, Journal of Emerging Trends in Economics and Management Sciences, 3(5), PP 502–508.
[54] Iwu, C. G., Nsengimana, S., & Robertson, T. K. (2019). “The Factors Contributing to the Low Numbers of Women Entrepreneurs in Kigali”, Acta Universitatis Danubius. Œconomica, 15(6).
[55] Jamali, D. (2009). “Constraints and opportunities facing women entrepreneurs in developing countries: A relational perspective”, Gender in Management 24(4), PP 232–251.
[56] Jang, J., & Danes, S. M. (2013). “Are We on the Same Page?: Copreneurial Couple Goal Congruence and New Venture Viability”, Entrepreneurship Research Journal, 3(4), PP 483–504.
[57] Jennings, J. E., & Brush, C. G. (2013). “Research on women entrepreneurs: challenges to (and from) the broader entrepreneurship literature?”, Academy of Management Annals, 7(1), PP 663–715.
[58] Kalafatoglu, T., & Mendosa, X. (2017). “The Impact of Gender and Culture on Networking and Venture Creation: An Exploratory Study in Turkey and the MENA Region”, Cross-Cultural and Strategic Marketing 24(2), PP 332–349.
[59] Khavul, S., Bruton, G. D., & Wood, E. (2009). “Informal family business in Africa”, Entrepreneurship Theory and Practice, 33(6), PP 1219–1238.
[60] Khayesi, J. N. O., George, G., & Antonakis, J. (2014). “Kinship in entrepreneur networks: Performance effects of resource assembly in Africa”, Entrepreneurship Theory and Practice, 38(6), PP 1323–1342.
[61] Kirkwood, J. (2012). “Family matters: exploring the role of family in the new venture creation decision”, Journal of Small Business & Entrepreneurship 25(2), PP 141–154.
[62] Lazo, L. (2015). Increasing Economic Opportunities of Women in the APEC. PIDS Discussion Paper Series.
[63] Martin, L., Wright, L., Beaven, Z., & Matlay, H. (2015). “An unusual job for a woman? Female entrepreneurs in scientific, engineering and technology sectors”, International Journal of Entrepreneurial Behaviour and Research 21(4), PP 539–556.
[64] McElwee, G., & Al‐Riyami, R. (2003). “Women entrepreneurs in Oman: some barriers to success”, Career Development International, 8(7), PP 339–346.
[65] Nikina, A., Shelton, L. M., & LeLoarne, S. (2015). “An examination of how husbands, as key swhy takeholders, impact the success of women entrepreneurs”, Journafal of Small Business and Enterprise Development 22(1), PP 38–62.
[66] Olarenwaju, O. A., & Olabisi, Y. S. (2012). “Women’s Access to Entrepreneurial Resources in Informal Economy: a Qualitative Analysis of Yoruba Women Textile Traders’ Access to Entrepreneurial Resources at Balogun Market, Lagos--South-West, Nigeria”, Economic Insights-Trends & Challenges, 64(3).
[67] Omar, S. S. (2015). The entrepreneurial network of Muslim women entrepreneurs: The study of multiple-cases of small businesses in the southern region of Malaysia. International Journal of Economics and Financial Issues, 5.
[68] Powell, G. N., & Eddleston, K. A. (2013). “Linking family-to-business enrichment and support to entrepreneurial success: do female and male entrepreneurs experience different outcomes?”, Journal of Business Venturing 28(2), PP 261–280.
[69] Rehman, S., & Roomi, M. A. (2012). “Gender and work‐life balance: a phenomenological study of women entrepreneurs in Pakistan”, Journal of Small Business and Enterprise Development, 19(2), PP 209–228.
[70] Renzulli, L. A., Aldrich, H., & Moody, J. (2000). “Family matters: Gender, networks, and entrepreneurial outcomes”, Social forces, 79(2), PP 523-546.
[71] Sandelowski, M., & Barroso, J. (2003). “Toward a metasynthesis of qualitative findings on motherhood in HIV‐positive women”, Research in Nursing & Health, 26(2), PP 153–170.
[72] Sarkis, J., Naser, K., Mohammed, W. R., & Nuseibeh, R. (2009). “Factors that affect women entrepreneurs: evidence from an emerging economy”, International Journal of Organizational Analysis, 17(3), PP 225–247.
[73] Senthanar, S., MacEachen, E., Premji, S., & Bigelow, P. (2020). “Entrepreneurial experiences of Syrian refugee women in Canada: a feminist grounded qualitative study”, Small Business Economics, PP 1–13.
[74] Setini, M., Yasa, N. N. K., Gede Supartha, I. W., Ketut Giantari, I., & Rajiani, I. (2020). “The Passway of Women Entrepreneurship: Starting from Social Capital with Open Innovation, through to Knowledge Sharing and Innovative Performance”, Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 6(2) 25.
[75] Shah, H., & Saurabh, P. (2015). “Women entrepreneurs in developing nations: Growth and replication strategies and their impact on poverty alleviation”, Technology Innovation Management Review, 5(8), P 34.
[76] Spring, A. (2009). “African women in the entrepreneurial landscape: Reconsidering the formal and informal sectors”, Journal of African Business, 10(1), PP 11-30.
[77] Stam, E., & Spigel, B. (2016). Entrepreneurial ecosystems and regional policy. In Sage handbook for entrepreneurship and small business. Thousand Oaks, Calif.
[78] Teoh, W. M. Y., & Chong, S. C. (2014). “Towards strengthening the development of women entrepreneurship in Malaysia”, Gender in Management: An International Journal 29(7), PP 432–453.
[79] Van Auken, H., & Werbel, J. (2006). “Family dynamic and family business financial performance: Spousal commitment”, Family Business Review, 19(1), PP 49–63.
[80] Vázquez-Carrasco, R., López-Pérez, M. E., & Centeno, E. (2012). “A qualitative approach to the challenges for women in management: are they really starting in the 21st century?”, Quality & Quantity, 46(5), 1337–1357.
[81] Wang, Q. (2019). “Gender, race/ethnicity, and entrepreneurship: women entrepreneurs in a US south city”, International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research 25(8), PP 1766–1785.
[82] Winn, J. (2005). “Women entrepreneurs: can we remove the barriers?”, The International Entrepreneurship and Management Journal, 1(3), PP 381–397.
[83] Wolf, K., & Frese, M. (2018). “Why husbands matter: Review of spousal influence on women entrepreneurship in sub-Saharan Africa”, Africa Journal of Management, 4(1), PP 1–32.
[84] Yasmin, T., & Husna, C. A. (2020). “Familial support as a determinant of women career development: a qualitative study”, Asian J. Soc. Sci. Leg. Stud 2(4), PP 76–87.
[85] Yukongdi, V., & Cañete, J. M. (2020). “The Influence of Family, Human, Social Capital & Government Support Services on Women Entrepreneurial Start-up Decisions: A Qualitative Study”, Review of Integrative Business and Economics Research, 9(1), PP 307–318.
[86] Zgheib, P. (2018). “Multi-level framework of push-pull entrepreneurship: Comparing American and Lebanese women. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research”, 24(3), PP 768–786. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 943 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 646 |