تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,515,382 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,776,519 |
بررسی رابطة سبکهای یادگیری و سبکهای شناختی در دانشجویان ورزشکار با اثر تعدیلکنندگی مقاطع تحصیلی و جنسیت | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 5، دوره 13، شماره 2، شهریور 1400، صفحه 203-217 اصل مقاله (325.2 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2021.328360.1600 | ||
نویسندگان | ||
زهره خلیل پور* 1؛ محمدتقی اقدسی2؛ سید حجت زمانی ثانی3 | ||
1کارشناسی ارشد رفتار حرکتی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
2استاد رفتار حرکتی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
3دانشیار رفتار حرکتی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطة سبکهای یادگیری و سبکهای شناختی در بین دانشجویان دختر و پسر با اثر تعدیلکنندگی مقاطع تحصیلی و جنسیت انجام گرفت. بدینمنظور 350 نفر از دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و پرسشنامههای سبکهای یادگیری کلب (1985) و سبکهای شناختی ویتکین (1971) را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از روشهای آماری همبستگی پیرسون، تی مستقل و تحلیل واریانس چندمتغیره بررسی شد. نتایج نشان داد که بین سبکهای شناختی و متغیرهای مربوط به سبکهای یادگیری همبستگی معناداری وجود ندارد. همچنین همبستگی معناداری بین سن و سبکهای شناختی و متغیرهای سبکهای یادگیری بهجز در آزمایشگری فعال مشاهده نشد. با این حال همبستگی معناداری بین سبکهای یادگیری بهدست آمد. نتایج بررسی تفاوتهای گروهی نشان داد که دانشجویان کارشناسی نسبت به دانشجویان کارشناسی ارشد و پسران نسبت به دختران تمایل بیشتری به سمت سبکشناختی وابسته به زمینه دارند. در ادامه تفاوت آماری معناداری بین سطوح تحصیلی و جنسیت در سبکهای یادگیری مشاهده نشد. دانشجویان کارشناسی نسبت به دانشجویان کارشناسی ارشد و پسران نسبت به دختران تمایل بیشتری به سمت سبکشناختی وابسته به زمینه دارند، بهنظر میرسد سبک و جنسیت در ارتباط خود با اولویتها تعامل دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
جنسیت؛ سبکهای شناختی؛ سبکهای یادگیری؛ مقاطع تحصیلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the Relationship between Learning Styles and Cognitive Styles in Athletic Students with the Moderating Effect of Academic Levels and Gender | ||
نویسندگان [English] | ||
Zohreh Khalilpour1؛ Mohammadtaghi Aghdasi2؛ Seyed Hojjat Zamani Sani3 | ||
1university | ||
2Prof. Motor behavior, Department of Motor Behavior, Faculty of Physical Education and Sport Science, University of Tabriz, Tabriz, Iran. | ||
3University of Tabriz | ||
چکیده [English] | ||
It is the basis of every human being's progress in learning, which is in fact one of the most difficult concepts to define. In a successful educational system, students' learning style is always considered as one of the factors affecting academic achievement. Knowledge of students' learning style helps teachers to make optimal use of various learning styles and adopt appropriate teaching methods. The present study was conducted to investigate the relationship between learning styles and cognitive styles among male and female students with the moderating effect of academic levels and gender. For this purpose, 350 undergraduate and graduate students were selected by cluster random sampling method and completed questionnaires of Kolbe's learning styles (1985) and Whitkin's cognitive styles (1971). Data were analyzed using Pearson correlation, independent t-test and multivariate analysis of variance. Results showed that there is no significant correlation between cognitive styles and variables related to learning styles. Also, there was no significant correlation between age and cognitive styles and variables of learning styles, except in active experiments. However, there was a significant correlation between learning styles. The results of group differences showed that undergraduate students tend to be more dependent on the cognitive style than those of masters and boys. There was no statistically significant difference between educational levels and gender in learning styles. Undergraduate students are more inclined toward contextual cognitive styles than graduate students and boys than girls, and style and gender seem to interact with preferences. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Cognitive styles, educational levels, gender, learning styles, students | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,167 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 442 |