تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,500 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,089,104 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,192,208 |
بررسی تأثیر عدم شفافیت بانکی بر توانایی اعمال سیاست چشمپوشی توسط مقام نظارتی | ||
بررسیهای حسابداری و حسابرسی | ||
دوره 28، شماره 3، 1400، صفحه 487-506 اصل مقاله (510.97 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/acctgrev.2021.324265.1008560 | ||
نویسندگان | ||
ساسان مهرانی* 1؛ فائزه محمدی2 | ||
1دانشیار، گروه حسابداری، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، پردیس البرز دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: عدم شفافیت بانکی، در ارزیابی سلامت و ریسک بانکها اخلال ایجاد میکند؛ اما شفافیت نیز همیشه مطلوب نیست؛ زیرا میتواند به گسترش عدم اطمینان به بانکهای سالم و بروز پدیده هجوم بانکی منجر شود. یکی از وظایف مقام نظارتی، انحلال بانکهای مشکلدار است؛ اما گاهی مقام نظارتی با اعمال سیاست چشمپوشی، به بانکهای مشکلدار اجازه میدهد تا به فعالیت ادامه دهند تا خود را بازسازی کنند. این پژوهش به بررسی تأثیر عدم شفافیت بانکی بر توانایی مقام نظارتی برای اعمال سیاست نظارتی چشمپوشی در دوران بحران بانکی میپردازد. روش: جامعه آماری پژوهش، کلیه بانکهای تجاری، طی سالهای 1392 تا 1398 بود و دادههای پژوهش، از صورتهای مالی 20 بانک تجاری طی سالهای یاد شده بهدست آمد. بهمنظور آزمون فرضیههای پژوهش، از مدل رگرسیون OLS برای تجزیهوتحلیل دادههای پانل استفاده شد. میزان شفافیت بانک، از دو روش رایجتری که در پژوهشهای اخیر بهکار رفته بود، سنجیده شد. علاوه بر این، برای کنترل اثرهای مخدوشکننده سالهای مختلف، چند متغیر ساختگی به مدلهای رگرسیون افزوده شد. یافتهها: نتایج این پژوهش نشان میدهد که علاوه بر وجود بحران در سالهای بررسیشده، بین عدم شفافیت بانکی و چشمپوشی مقام نظارتی، رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و این رابطه در این دو حالت قویتر خواهد شد: نخست اینکه انگیزههای مقام نظارتی برای چشمپوشی بیشتر باشد و دوم، انگیزههای افراد برونسازمانی برای نظارت بیشتر باشد. بر اساس نتایج بهدستآمده، عدم شفافیت بانکی با احتمال ورشکستگی طی دوران بحران بانکی رابطه منفی و معناداری دارد. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که عدم شفافیت بانکی، مقام نظارتی را قادر میسازد که در خصوص بانکهای مرتبط به هم، سیاست چشمپوشی را اعمال کرده و از سرایت بحران بانکی جلوگیری کند. | ||
کلیدواژهها | ||
بحران بانکی؛ چشمپوشی مقام نظارتی؛ عدم شفافیت بانکی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Investigation on the Effect of the Bank Opacity on the Regulatory Forbearance | ||
نویسندگان [English] | ||
Sasan Mehrani1؛ Faezeh Mohammadi Oroojeh2 | ||
1Associate Prof., Department of Accounting, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
2Ph.D. Candidate, Department of Accounting, Alborz Campus, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Objective: One of the recent debates in the banking system is whether the bank opacity is an optimal approach or not. On one side, the bank opacity is known as an important factor to banking crisis as it prevents users to better analyze the banks. On the other hand, the bank transparency as the opposite side of bank opacity may end in spreading financial crisis as it causes depositors to run to withdraw their deposits (bank runs). Bank regulators are responsible to monitor banks and making decisions regarding troubled banks. Regulators may decide to forbear instead of corrective actions for many reasons. Regulatory forbearance provides the troubled bank with the opportunity to recover and prevents costly intervention of regulators. However, some researches shows that the regulatory forbearance may let the troubled bank take more risk and ends with an increase in the cost of intervention. Forbearance is the most common practice of regulators especially in financial crisis during which limiting the loss of depositors' and creditors' confidence is one of the core purposes. Also, if the troubles of a bank get disclosed to outsiders, the regulator will be under pressure to close the banks. This study has implications for the debate of bank opacity and its role in bank regulators' policy selection. Methods: To test the hypotheses, the OLS regression model is used for panel data analysis. Bank opacity is measured via 2 more popular methods used in recent researches. In addition, to control for confounding effects of different years, we added dummy variables to the regression models. The data obtained from the financial statements of 20 commercial banks from 2014 to 2020. Results: Results show that the banking system suffers from crisis during the period of investigation and the bank opacity has a positive relation with regulatory forbearance. Furthermore, the results show that opacity is more important for forbearance when (1) regulators’ incentives are greater (as measured by bank connectedness) and (2) outsiders’ incentives to monitor are stronger (as measured by the proportion of nondepository debtholders). In addition, results indicate that bank opacity has negative relation with the probability of failing during a crisis. Conclusion: The findings indicate that the opacity enables regulators to forbear and contribute to the debate regarding bank opacity being optimal or not. This study furthers our understanding of the role of accounting in helping bank regulators to better define approaches they can take during a financial crisis. These results suggest that bank opacity can be desirable during a crisis period. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Bank opacity, Banking crisis, Regulatory forbearance | ||
مراجع | ||
افلاطونی، عباس (1397). اقتصاد سنجی در پژوهشهای مالی و حسابداری با نرم افزار ایویوز. تهران: انتشارات ترمه.
تقی نتاج، غلامحسن؛ بحری ثالث، جمال؛ قادری، قدرت (1397). تأثیر کیفیت حاکمیت شرکتی بر عملکرد مالی بانکها با تأکید بر نقش تعدیلکنندگی کیفیت افشا. فصلنامه مطالعات مالی و بانکداری اسلامی، 4(1)، 127- 151.
تهرانفر، حمید؛ قلی بگلو، محمدرضا (1393). ساختار، فرایند و رویههای نظارتی نهادهای ناظر بر بانکها و مؤسسات اعتباری. بیستوچهارمین همایش سالانه سیاستهای پولی و ارزی، تهران، خرداد 1393.
روحانی، سیدعلی؛ پرهیزکاری، سیدعباس (1396). نظارت مؤثر بر بانکهاو اقتدار مقام ناظر بانکی در ایران. بیستوهفتمین همایش سالانه سیاستهای پولی و ارزی، تهران، تیر 1396.
صفرزاده، محمدحسین؛ جعفری منش، ابراهیم (1398). نقش کیفیت ذخیره مطالبات مشکوکالوصول بانکهای ایرانی در مواجهه با بحرانهای سیستم بانکی. بررسیهای حسابداری و حسابرسی، 26(3)، 435- 455.
کرمی، غلامرضا؛ صدیقی، فریده (1394). سطح افشا و عوامل تعیینکنندة آن در بانکها با تأکید بر سازوکارهای راهبری شرکتی و محوریت اسلامی. تحقیقات مالی، 17(2)، 357- 376.
مشیری، سعید؛ نادعلی، محمد (1392). شناسایی عوامل مؤثر در بروز بحران بانکی در اقتصاد ایران. فصلنامه پژوهشنامه اقتصادی، 13(48)، 1-27.
References Acharya, V. V., Philippon, T., Richardson, M. & Roubini, N. (2009). A bird's-eye view: the financial crisis of 2007-2009: causes and remedies. Hoboken, N.J.: JohnWiley & Sons. Aflatooni, A. (2019). Econometrics in finance and accounting researches using Eviews. Tehran, Termeh publications. (in Persian) Ahamed, M. M., & Mallick, S. (2017). Does regulatory forbearance matter for bank stability? Evidence from creditors’ perspective. Journal of Financial Stability, 28(C), 163-180. Allen, F., & Gale, D. (2000). Financial contagion. Journal of Political Economy, 108 (1), 1-33. Allen, L., & Saunders, A. (2004). Incorporating systemic influences into risk measurements: A survey of the literature. Journal of Financial Services Research, 26, 161–191. Bank for International Settlements. (2012). 82nd Annual Report. Available from http://www.bis.org/publ/arpdf/ar2012e.pdf. Bank for International Settlements. (2015). The interplay of accounting and regulation and its impact on bank behavior: literature review. Working paper. Beatty, A., & Liao, S. (2011). Do delays in expected loss recognition affect banks’ willingness to lend? Journal of Accounting & Economics, 52 (1), 1-20. Beatty, A., & Liao, S. (2014). Financial accounting in the banking industry: A review of the empirical literature. Journal of Accounting and Economics, 58(2), 339-383. Boot, A. W. A., & Thakor, A. V. (1993). Self-interested bank regulation. American Economic Review, 83 (2), 206-212. Brinkmann, E. J., Horvitz, P. M., & Ying-Lin, H. (1996). Forbearance: An empirical analysis. Journal of Financial Services Research, 10 (1), 27-41. Brown, C. O., & Dinç, I. S. (2005). The politics of bank failures: evidence from emerging markets. Quarterly Journal of Economics, 120 (4), 1413-1444. Brown, C. O., & Dinç, I. S. (2011). Too many to fail? Evidence of regulatory forbearance when the banking sector is weak. Review of Financial Studies, 24 (4), 1378-1405. Bushman, R. M., & Williams, C. D. (2012). Accounting discretion, loan loss provisioning, and discipline of banks’ risk-taking. Journal of Accounting Economics, 54 (1), 1-18. Bushman, R. M., Hendricks, B. E., & Williams, C. D. (2016). Bank competition: measurement, decision‐making, and risk‐taking. Journal of Accounting Research, 54 (3), 777-826. Bushman, R., & Landsman, W. R. (2010). The pros and cons of regulating corporate reporting: A critical review of the arguments. Accounting Business Research, 40 (3), 259-273. Chen, Y., & Hasan, I. (2006). The transparency of the banking system and the efficiency of information-based bank runs. Journal of Financial Intermediation, 15(3), 307-331. Cole, R. A., & White, L. J. (2017). When time is not on our side: The costs of regulatory forbearance in the closure of insolvent banks. Journal of Banking Finance, 80(C), 235-249. Dang, T. V., Gorton, G., Holmstrom, B., & Ordoñez, G. (2013). Banks as secret keepers. Working paper. Columbia University, Yale University, MIT, University of Pennsylvania, and NBER. Flannery, M. J., Kwan, S. H., & Nimalendran, M. (2013). The 2007–2009 financial crisis and bank opaqueness. Journal of Financial Intermediation, 22(1), 55-84. Freixas, X., & Laux, C. (2012). Disclosure, transparency, and market discipline. In Dewatripont, M and X Freixas (eds), The crisis aftermath: New regulatory paradigms, London: Centre for Economic Policy Research. Gallemore, J. (2013). Does Bank Opacity Enable Regulatory Forbearance? Working paper, Chicago Booth. Gorton, G. (2013). The development of opacity in U.S. banking. Working paper. Yale University. Huizinga, H., & Laeven, L. (2012). Bank valuation and accounting discretion during a financial crisis. Journal of Financial Economics, 106(3), 614-634. International Monetary Fund and the World Bank. (2009). An Overview of the Legal, Institutional, and Regulatory Framework for Bank Insolvency, the Staffs of the International Monetary Fund and the World Bank For the IMF, approved by Sean Hagan and Christopher Towe. International Monetary Fund. (2014). Islamic Republic of Iran: Staff Report for the 2014 Article IV Consultation. John, K., & Mehran, H., & Qian, Y. (2007). Regulation, subordinated debt, and incentive features of CEO compensation in the banking industry. Staff Reports 308, Federal Reserve Bank of New York. Jungherr, J. (2018). Bank opacity and financial crises. Journal of Banking & Finance, 97(C), 157-176. Kane, E. J. (1990). Principal-agent problems in S&L salvage. Journal of Finance, 45 (3), 755–764. Karami, G., & Sedighi, F. (2015). Disclosure level and its determinants in Banks with emphasis on corporate governance mechanisms and Islamic centrality. Financial Research Journal, 17(2), 357-376. (in Persian) Kocherlakota, N. R., & Shim, I. (2007). Forbearance and prompt corrective action. Journal of Money, Credit and Banking, 39(5), 1107-1129. Lu, W., & Whidbee, D. A. (2012). U.S. bank structure, fragility, bailout, and failure during the U.S. financial crisis. Working paper. Washington State University. Mishkin, F. S. (2000). Prudential supervision: Why is it important and what are the issues? Working paper. National Bureau of Economic Research. Morgan, D. (2002). Rating banks: risk and uncertainty in an opaque industry. The American Economic Review, 92(4), 874-888. Morrison, A. D., & White, L. (2013). Reputational contagion and optimal regulatory forbearance. Journal of Financial Economics, 110 (3), 642-658. Moshiri, S., & Nadali, M. (2013). The determinants of banking crises in Iranian economy. Journal of Economic Research, 13 (48), 1-27. (in Persian) Office of the Comptroller of the Currency. (2001). An Examiner's Guide to Problem Bank Identification, Rehabilitation, and Resolution. Parlatore, C. (2015). Transparency and Bank Runs. Microeconomics: Asymmetric & Private Information eJournal. Rochet, J. C. (2005). Prudential policy. Monetary and Economic Studies, 23 (1), 93-119. Rohani, S. A., & Parhizkari, S. A. (2017). Effective supervision and the power of banking regulator in Iran. The 27th Annual Conference on Monetary and Exchange Rate Policy. Tehran. (in Persian) Safarzadeh, M.H., & Jafarimanesh, I. (2019). The Role of Iranian Banks’ Loan Loss Provision Quality in Dealing with Banking System Crisis. Accounting and Auditing Review, 26(3), 435-455. (in Persian) Santomero, A. M., & Hoffman, P. (1998). Problem bank resolution: Evaluating the options. Working paper. Wharton Financial Institutions Center. Siritto, C. P. (2013). Transparency and bank runs. Working paper. University of Pennsylvania. Taghi Nataj, G., Bahri Sales, J., & Ghaderi, G. (2019). The impact of corporate governance quality on the financial performance of banks with emphasis on the moderating role of disclosure quality. Quarterly Journal of Islamic Finance and Banking Studies, 4 (1), 127-151. (in Persian) Tehranfar, H., & Gholibeglu, M. R. (2014). Structure, process and supervisory procedures on banking regulator. The 24th Annual Conference on Monetary and Exchange Rate Policy. Tehran. (in Persian) Wheelock, D. C., & Wilson, P. W. (2000). Why do banks disappear? The determinants of U.S. bank failures and acquisitions. Review of Economics & Statistics, 82 (1), 127-138. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 866 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 777 |