الحسینی, سیدمحمد, ابوالحسن تنهایی, حسین, محسنی, رضا علی. (1400). تخیل اجتماعی در شاهنامه: مطالعهای روایتنگارانه در جهت تشکیل تخیلی جامعهشناختی از روایتهای شاهنامه. , 13(1), 231-262. doi: 10.22059/jsal.2021.323540.666021
سیدمحمد الحسینی; حسین ابوالحسن تنهایی; رضا علی محسنی. "تخیل اجتماعی در شاهنامه: مطالعهای روایتنگارانه در جهت تشکیل تخیلی جامعهشناختی از روایتهای شاهنامه". , 13, 1, 1400, 231-262. doi: 10.22059/jsal.2021.323540.666021
الحسینی, سیدمحمد, ابوالحسن تنهایی, حسین, محسنی, رضا علی. (1400). 'تخیل اجتماعی در شاهنامه: مطالعهای روایتنگارانه در جهت تشکیل تخیلی جامعهشناختی از روایتهای شاهنامه', , 13(1), pp. 231-262. doi: 10.22059/jsal.2021.323540.666021
الحسینی, سیدمحمد, ابوالحسن تنهایی, حسین, محسنی, رضا علی. تخیل اجتماعی در شاهنامه: مطالعهای روایتنگارانه در جهت تشکیل تخیلی جامعهشناختی از روایتهای شاهنامه. , 1400; 13(1): 231-262. doi: 10.22059/jsal.2021.323540.666021
تخیل اجتماعی در شاهنامه: مطالعهای روایتنگارانه در جهت تشکیل تخیلی جامعهشناختی از روایتهای شاهنامه
1دانشآموخته دکتری جامعه شناسی، گروه جامعهشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2گروه جامعهشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3گروه جامعهشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده
مهمترین موضوع در این مقاله بهدست آوردن تحلیلی اجتماعی از روایتهای تاریخی ایران به روایت شاهنامه است. نگارنده با استفاده از مدل هگل از تخیل اجتماعی در پی یافتن مفاهیمی از روایتهای تاریخی شاهنامه در محتوای هستیشناسی، روششناسی، ایستاییشناسی و پویاییشناسی است. پس از مقولهبندی و کدبندی مفاهیم نتایج نشان داد از نظر هستیشناسی، انسان مورد روایت شاهنامه مسئول، خلاق و کنشگر است و روششناسی بررسی پدیدهها و روایتها در شاهنامه، نوعی تحلیل دیالکتیکی است که در فضای کنش متقابل نمادین انجام میشود، جامعهای که در شاهنامه ترسیم شده بهشدت نیازمند رهبران کاریزمایی است که در اثر گناه و اشتباه فرهی خود را از دست ندادهاند، در چنین جامعهای با پیدایش مسئله و مشکل، همکنشی مردم در زمینه خرد، دیانت و ایدئولوژی که معنای عمومی مردم را در کنش متقابل وهمفهمی با یکدیگر تشکیل میدهد، و این هم کنشی می تواند منجر به پویایی اجتماعی و یا شورش و دگرگونی اجتماعی باشد.
Social Imagination in Shahnameh: A Narrative Study to Form a Sociological Imagination of Shahnameh Narratives
نویسندگان [English]
Seyed Mohammad Alhosseini1؛ Hossein- Abolhasan tanhaei2؛ Rezaali Mohseni3
1.
2-Faculty of Social Sciences, Azad University, Central Tehran Branch. Associate Professor, Department of Sociology and Faculty Member
3Faculty of Social Sciences, Azad University, Central Tehran Branch. Associate Professor, Department of Sociology and Faculty Member
چکیده [English]
The most important issue in this article is to obtain a social analysis of the historical narratives of ancient Iran to the narration of Shahnameh. It is a science, in the study of group life and human behavior is a realistic approach or "landing" that the experimental world of this approach is the natural world of such life and group behavior, according to the subject of this study, research is inductive strategy and The method is qualitative. Achieving the meaning and mental interpretation and social imagination desired by Ferdowsi in Shahnameh is possible by using a qualitative approach. Is active and the methodology of studying phenomena and narratives in Shahnameh is a kind of dialectical analysis that is done in the space of symbolic interaction. The society depicted in Shahnameh is in dire need of charismatic leaders who, due to sin and mistake, Have not lost, in such c With the emergence of problem and problem, people's interaction in the field of wisdom, religion and ideology, which forms the general meaning of people in interaction and understanding with each other, a confrontation with the problem is formed, which can result in social dynamism, social demand. Or revolt and social transformation or even revolution.
کلیدواژهها [English]
Social imagination, historical narrative of Iran, Shahnameh, narratography, theoretical research
مراجع
آقاحسینی، حسین و ربانی، رسول (1380) «تحلیلی بر مسائل اجتماعی درنخستین داستانهای شاهنامه»، نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان، دور جدید، ش 15، صص1-22
آقاحسینی، حسین و ربانی، رسول (1385) «تحلیل و بررسی آسیبهای فردی و اجتماعی از دیدگاه بزرگان ادب فارسی»، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دوره بیست و پنجم، شماره سوم، پاییز، صص17-30
ابوالحسن تنهایی، حسین (1394) بازشناسی تحلیلی نظریههای مدرن در جامعه شناسی: مدرنیتۀ اخیر. چاپ اول، تهران: انتشارات بهمن برنا.
ابوالحسن تنهایی، حسین (1392) جامعهشناسی نظری "مبانی، اصول و مفاهیم": مطالعهای در باب جامعه شناسی معرفت علم جامعهشناختی. چاپ چهارم، تهران: بهمن برنا.
ابوالحسن تنهایی، حسین (1394) جامعهشناسی معرفت و معرفتشناسی نظریه. چاپ دوم. تهران: نشر بهمن برنا.
ابوالحسن تنهایی، حسین (1391) بازشناسی تحلیلی نظریههای مدرن در جامعه شناسی: مدرنیتۀ درگذار. چاپ اول، تهران: انتشارات علم.
ابوالحسن تنهایی، حسین (1390) جامعهشناسی دینی در شرق باستان، تهران: بهمن برنا.
ابوالحسن تنهایی، حسین (1388) جامعهشناسی پیشقراول در غرب جدید، تهران: بهمن برنا.
ابن خلدون، عبدالرحمن بن خلدون(1398) مقدمه ، ترجمه محمد پروین گنابادی، چ۱۵، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران،
اسلامی ندوشن، محمد علی (1381) چهار سخنگوی وجدان ایران (فردوسی، مولوی، حافظ و سعدی)، چاپ دوم، تهران، نشر قطره.
اسلامی ندوشن ،محمد علی (1381) ایران و جهان از نگاه شاهنامه، تهران: انتشارات امیر کبیر.
اسلامی ندوشن، محمد علی (1385) داستان داستانها، تهران: امیرکبیر.
اسلامی ندوشن، محمد علی(1387) رستم و اسفندیار در شاهنامه، تهران: شرکت سهامی انتشار.
اسلامی ندوشن، محمد علی (1387) زندگی و مرگ پهلوانان در شاهنامه، تهران، شرکت سهامی انتشار.
اکبری، منوچهر (1390) فردوسیپژوهی دفتر اول، تهران: خانه کتاب.
الیاده، میرچاده (1372) رساله در تاریخ ادیان، ترجمه جلال ستاری، تهران: انتشارات سروش.