
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,692 |
تعداد مقالات | 72,232 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,196,532 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,026,947 |
تأثیر روشهای آموزشی بازی برای درک، آموزش ورزش، ترکیبی (بازی برای درک+ آموزش بازی) و خطی بر خلاقیت کودکان در فوتسال | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 4، دوره 13، شماره 3، آذر 1400، صفحه 293-311 اصل مقاله (397.16 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2021.327830.1598 | ||
نویسندگان | ||
مریم داودی* 1؛ رسول یاعلی2؛ فرهاد قدیری2؛ عباس بهرام3 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران | ||
2استادیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران | ||
3استاد، گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران | ||
چکیده | ||
یافتن بهترین شیوۀ آموزشی مسئلهای است که امروزه توجه بسیاری از محققان، پژوهشگران علوم رفتاری و ورزش را به خود جلب کرده است. در راستای این بحث هدف این تحقیق بررسی تأثیر بازیهای ترکیبی، آموزش بازی برای درک و آموزش ورزش بر خلاقیت فردی و تیمی در مقایسه با روش خطی در بازیهای فوتسال است. جامعۀ آماری تحقیق همۀ کودکان 9-12 سال شهر اهواز بودند (میانگین سن 74/10 سال و انحراف استاندارد=42/1). مداخلات برای مهارتهای فوتسال طراحی شده بود، ازاینرو چهار گروه مشارکتکنندگان (20 نفر در هر گروه) به روش آموزش بازی برای درک، آموزش ورزش، ترکیبی و خطی تمرین کردند. خلاقیت تیمی و فردی با استفاده از تحلیل فیلم ارزیابی شد. تمرینات به مدت دو ماه طی 16 جلسه و هر جلسه یکونیم ساعت ارائه شد. نتایج نشان داد در خلاقیت فردی در پسآزمون اختلاف بین گروهها برای اعمال نامناسب معنادار نیست، ولی برای اعمال مناسب معنادار است. همچنین برای اعمال خلاق و اصیل و همچنین خلاقیت تیمی گروه آموزش بازی برای درک، ترکیبی، آموزش ورزش و خطی بهترتیب بیشترین پیشرفت را داشتند. در همۀ متغیرها اختلاف بین آموزش بازی برای درک و خطی (05/0>P) و ترکیبی و خطی (05/0>P) معنادار بود. نتایج این تحقیق مؤثر بودن روش آموزش بازی برای درک و ترکیبی نسبت به روش خطی را نمایان کرده است که میتواند در مدارس و مهدکودکها کاربرد داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ آموزش بازی برای درک؛ آموزش ورزش؛ خلاقیت؛ روش سنتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of TGFU, SE ,Combination (TGFU+SE) and Linear Training on Children's Creativity in Futsal | ||
نویسندگان [English] | ||
Maryam Davoodi1؛ Rasoul Yaali2؛ Farhad Ghadiri2؛ Aabas Bahram3 | ||
1PhD Student, Department of Motor Behavior, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Motor Behavior, Faculty of Physical Education, Kharazmi University, Tehran, Iran | ||
3Professor, Department of Motor Behavior, Faculty of Physical Education, Kharazmi University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Finding the best teaching method is an issue that has attracted the attention of many researchers, researchers in behavioral sciences and sports today.. In order to discuss this, the aim of this study was to investigate the effect of TGFU, combination, and SE on individual and team creativity in comparison with the traditional method in futsal games. The statistical population of this study was all children aged 9-12 years in Ahvaz (M age= 10.74 and SD= 1.42). The interventions were designed for futsal skills, so four groups of Participants (20 people in each group) practiced SE, TGFU, combination and linear methods. The test of team and individual creativity was performed using film analysis. Exercises were presented for two months in 16 sessions, one and a half hours each. The results showed that for individual creativity in the post-test, differences between groups were not significant for inappropriate actions but significant for appropriate actions. Also for creative and original actions as well as team creativity TGFU, combination, SE and linear groups had the most progress, respectively. In all variables, the difference between TGFU and linear (p <0.05) and combination and linear (p <0.05) was significant. The results of this study showed the effectiveness of the TFGU and combined methods compared to the linear method, which can be used in schools and kindergartens.. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Creativity", Education ", SE, TGFU, ", Traditional", Method " | ||
مراجع | ||
منابع و مآخذ
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,311 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,030 |