تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,098,641 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,268 |
Criticizing and Probing the Idea of the Adoption of Alms Tax From Torah | ||
Classical and Contemporary Islamic Studies (formerly known as Journal of Contemporary Islamic Studies) | ||
دوره 4، شماره 1، فروردین 2022، صفحه 139-149 اصل مقاله (547.58 K) | ||
نوع مقاله: Scholary | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jcis.2022.84482 | ||
نویسنده | ||
Maryam Sadat Sajjadi* | ||
Assistant Professor, Department of Islamic knowledge, Zaynab Kubra College, Farhangian University, Arak, Iran | ||
چکیده | ||
Referring to some similarities between Qur’ān and Torah, some Orientalists have taken the adoption hypothesis. Proposing this hypothesis, they attempt to prove that the origin for Qur’ān is not revelation and that Muḥammad (s) is not a prophet. Adopting a descriptive, analytical, and critical approach, this study probes and criticizes the adoption hypothesis in the aspect of sacred law and in the part of rites, in particular the alms tax. Through a comparative investigation of alms tax in noble Qur’ān and Torah, this research sees the existence of common motifs among divine religions in their rites due to their divine union, not due to their adoption from each other. Moreover, it discusses the exact and comprehensive mechanism of alms tax in Qur’ān and alludes to the reforming and completing role of noble Qur’ān for the former religions including legislating the decree of alms tax to uproot poverty in the society, changing alms tax from a merely ethical issue to a legitimate obligation along with the Islamic government’s sanctions, making the payment of alms tax perpetual and canceling the seven-year cycle, setting political, social, and ethical aims for whereabouts of spending alms tax, and so on. These major differences indicate that the decree of alms tax has not been adopted from | ||
کلیدواژهها | ||
Qur’ān؛ Alms tax؛ Torah؛ Adoption؛ Orientalists | ||
عنوان مقاله [English] | ||
نقد و بررسی انگاره اقتباس زکات از تورات | ||
نویسندگان [English] | ||
مریم سادات سجادی | ||
استادیار گروه معارف اسلامی دانشکده پردیس زینب کبری دانشگاه فرهنگیان، اراک، ایران | ||
چکیده [English] | ||
برخی از خاورپژوهان با استناد به تشابهات میان قرآن و تورات، به فرضیه اقتباس روی آوردهاند و با طرح این فرضیه، درصدد اثبات منشایی غیروحیانی برای قرآن و عدم پیامبری حضرت محمد(ص) هستند. این پژوهش با رویکرد توصیفی، تحلیلی و انتقادی، به بررسی و نقد فرضیه اقتباس در بعد شریعت، در بخش عبادات و به شکل خاص به زکات میپردازد و با بررسی تطبیقی زکات در قرآن کریم و تورات، علت وجود درونمایههای مشترک میان ادیان الهی در عبادات را ناشی از وحدت منشأ الهی آنها میداند نه به دلیل اقتباس آنها از یکدیگر. افزون بر آن، به تبیین سازوکار دقیق و جامع زکات در قرآن پرداخته و به نقش اصلاحی و تکمیلی قرآن کریم نسبت به شرایع سابق اشاره کرده؛ از جمله: تشریع حکم زکات برای ریشهکن کردن فقر در جامعه، خروج زکات از یک مسأله اخلاقی صرف به یک واجب شرعی همراه با ضمانت اجرایی دولت اسلامی، دائم بودن پرداخت زکات و خروج از چرخه هفت ساله، هدفگذاریهای سیاسی، اجتماعی و اخلاقی در پس موارد مصارف زکات و... . این تفاوتهای اساسی، حاکی از عدماقتباس حکم زکات از تورات است. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
قرآن, زکات, تورات, اقتباس, خاورشناسان | ||
مراجع | ||
The noble Qur’ān
The Bible (the New Testament and the Old Testament). (1987), n.p., The Association for the Bible Distribution.
‘Abd al-Samī‘ Ḥusayn, A. (n.d.), Al-Islām wa al-yahūdiyya dirāsa muqārina min khilāl Sifar al-Lāwiyān. Beirut, Dār al-Kutub al-‘Ilmiyya.
Anṣārī, M. (n.d.), Kitāb al-zakāt. n.p., Al-Mu’tamar al-‘Ālamī bi-Munāsiba al-Dhdhikri al-Mi’awiya al-Thānīya li-Milād al-Shaykh al-A‘ẓam al-Anṣārī.
Ashrafī, A. (2005), Worship in Abrahamic religions. Tehran, Bayn al-Milal Publications Co.
Ayāzī, M. A. (2001), Qur’ānic jurisprudence studies. Qom, Būstān Kitāb.
Badawī, A. (n.d.), Defending Islam against Orientalists’ opinions. Translated by Ḥ. Sayyidī, n.p., Bih Nashr.
Bell, R. (2003), Introduction to the Qur’ān. Translated by B. Khurramshāhī, Qom, The Center for the Translation of the Noble Qur’ān to Foreign Languages.
Geiger, A., (1898), Judaism and Islam. Translated by F. M. Young.
Hawkes, J. (2004). Persian Bible dictionary. Tehran, Asāṭīr Publications.
Ibn Manẓūr, M. (1990), Lisān al-‘Arab. Beirut, Dār al-Fikr.
Idrīs, M. J. (1995), Al-Istishrāq al-Isrā’īlī fī al-maṣādir al-‘Ibriyya. Cairo, Al-Nashr al-‘Arabī.
Īrawānī, J., Sulṭānī, A., & M. Ḥ. Ḥusaynzāda Baḥraynī, (2011), “Internal legal alms (zakāt) from jurisprudential point of view,” Journal of Fiqh and Usul, No. 86, 51-72.
Jawād ‘Alī, (1992), Al-Mufaṣṣal fī tārīkh al-‘Arab qabl al-Islām. Baghdad, Jāmi‘a Baghdād.
Makārim Shīrāzī, N. (1995), Tafsīr nimūna. Tehran, Dār al-Kutub al-Islāmiyya.
Ma‘rifat, M. H. (2002), Shubahāt wa rudūd ḥawl al-Qur’ān. Qom, Mu’assisa al-Tamhīd.
Ma‘rifat, M. H., Riḍā’ī Iṣfahānī, M. A., & M. H. Muḥammadī (2006), “Powerful and weak points of orientalist's studies (A suggestion in the presence of Ayatollah Ma‘rifat),” The Qur’ān from Orientalists’ Point of View, no. 1, 11-26.
Masson, D. (2007), Le Coran et la révélation judéo-chrétienne: études comparées. Translated by F. Tahāmī, Tehran, Suhriwardī Publications.
Mawlawī, M. (2009), “The investigation of the orientalists’ viewpoints about the revealed nature of the Qur’ān,” Kawthar Qur’ānic Studies Quarterly, no. 31, 61-76.
Montgomery Watt, W. (n.d.), Muhammad at Medina. Translated by Sh. Barakāt, Beirut, Manshūrāt al-Maktabat al-‘Aṣriyya.
Naṣīrī, A. & Mudabbir, M. Ḥ. (2011), Adoption of the Qur’ān from Torah, no. 10, 127-142.
Qarā’atī, M. (2004), Tafsīr nūr. Tehran, Cultural Center of Lessons from the Qur’ān.
Qarḍāwī, Y. (1985), Fiqh al-zakāt: dirāsa maqārina li-aḥkāmihā wa falsafatihā fī ḍaw’ al-Qur’ān wa al-sunna. Cairo, n.p.
Rāghib Iṣfahānī, ῌ. (1991), Mufradāt alfāẓ al-Qur’ān. Beirut, Dār al-Qalam.
Riḍwān, A. (1992), Ārā’ al-mustashriqīn ḥawl al-Qur’ān al-karīm wa tafsīruh. Riyad, Dār al-Ṭayyiba.
Ṣadr, M. (2003), “The Qur’an and the Old and the New Testaments; Consistent and Inconsistent Points,” Qur’ānic Researches, no. 32, 74-101.
Ṣalāl al- Muḥī, A. R. (2004), Al-‘Ibādāt fī al-diyāna al-yahūdiyya. Damascus, Al-Awā’il.
Schacht, J. (2009), An introduction to Islamic law. Translated by A. Nūrī, Tehran, Hirmis Publications.
Shākir, M. K., & M. S. Fayyāḍ (2010), “Evolution process of the orientalist’s views concerning origins of the Qur’ān,” Iranian Journal for the Qur’ānic Sciences and Tradition, vol. 43, no. 1, 119-138.
Sharqāwī, A. (n.d.), Al-Istishrāq fī al-fikr al-Islāmī al-Mu‘āṣir. Cairo, Dār al-Fikr al-‘Arabī.
Ṭabāṭabā’ī, M. Ḥ. (1995), Al-Mīzān fī tafsīr al-Qur’ān. Qom, Islamic Publications Office of Jāmi‘a Mudarrisīn of Qom Ḥawza.
Ṭabrisī, F. (1993), Majma‘ al-bayān li-‘ulūm al-Qur’ān. Tehran, Nāṣir Khusru.
https://www.sefaria.org/
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 364 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 253 |