تعداد نشریات | 154 |
تعداد شمارهها | 5,833 |
تعداد مقالات | 64,016 |
تعداد مشاهده مقاله | 106,266,343 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 83,162,993 |
تحلیل و ارزیابی دیدگاه علامه طباطبایی دربارۀ آموزۀ طینت | ||
Journal of Contemporary Islamic Studies | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 آذر 1400 | ||
نوع مقاله: Scholary | ||
نویسندگان | ||
mohammadhossein montazeri* 1؛ مهدی ذاکری2 | ||
1Assistant Professor, Department of Philosophy, Farabi College, University of Tehran | ||
2دانشکده الهیات، هیثت علمی، گروه فلسفه، پردیس فارابی دانشگاه تهران، | ||
چکیده | ||
یکی از آموزههای شیعی که در روایات امامیه و تفاسیر قرآن دربارۀ آن بحث شده، آموزۀ طینت است. این آموزه تفاوت آدمیان را در آفرینش مطرح میکند و از پیوند ایمان و کفر با طینت آدمیان سخن میگوید. در نگاه اول، این آموزه دال بر سعادت و شقاوت ذاتی انسان و نفی اختیار آدمی در رقم زدن عاقبت خویش و در نتیجه گرایش به جبر است. بسیاری از محدثان و مفسران امامیه به تبیین مفاد این روایات و حل اشکالهای آنها پرداختهاند. پرسش این نوشتار آنست که علامه طباطبایی برای پاسخ به اشکالات روایات طینت چه راه حلی پیشنهاد میدهد و این پیشنهاد چگونه ارزیابی میشود؟ علامه طباطبایی در نگاشته های قرآنی و اندیشه ای خود با طرح الگوی جامعی، بر اساس مبانی حکمت صدرایی، به تحلیل محتوایی این آموزه پرداخته است. وی با حمل طینت بر مادهای زمینی که بدن انسان را میسازد و سپس نفس انسان از آن برمیخیزد؛ تأثیر آن را بر سعادت و شقاوت انسان در حد اقتضا میداند و مستلزم جبر نمیداند. در نهایت نشان خواهیم داد تحلیل علامه طباطبایی بیشتر «تحلیلی فلسفی» و با شبکۀ معنایی روایات مرتبط با طینت سازگاری چندانی ندارد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزۀ طینت؛ علامه طباطبایی؛ جبرگرایی؛ سعادت و شقاوت ذاتی؛ علت اقتضایی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 100 |