تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,508,927 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,772,219 |
برکت در عهد جدید و ارتباط آن با میثاق | ||
مجله ادیان و عرفان | ||
دوره 54، شماره 1، شهریور 1400، صفحه 108-89 اصل مقاله (248.84 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrm.2021.325890.630210 | ||
نویسنده | ||
خلیل حکیمی فر* | ||
استادیار گروه فلسفه و ادیان دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
چکیده | ||
مفهوم برکت در عهد جدید ریشه در مفهوم میثاق در یهودیت دارد. در سفر پیدایش از حضرت ابراهیم (ع) خواسته شد تا وارد میثاق با خدا شود تا در نتیجۀ آن برکت الهی بر ابنای بشر عطا شود. مسئلۀ اساسی در اینجا عبارت است از اینکه؛ برکت در عهد جدید چیست و چه ارتباطی میان آن و طرح میثاق وجود دارد؟ در عهد عتیق برکاتی چون سرزمین و ذریۀ عطیۀ الهی در برابر وفاداری بنیاسرائیل به مفاد میثاق هستند و این عطایا کاملاً مشروط هستند. در مسیحیت بر اساس میثاق جدید که میثاق لطف و فیض نامیده شده، نجات مبتنی بر ارتباط صمیمانه با مسیح (ع) به عنوان منجی است تا یک نظام دینی مبتنی بر یک سری احکام و آیین های معین. بر این اساس، در مسیحیت عیسی خود میثاق است؛ زیرا مسیح منبع همۀ برکات است. مطابق میثاق جدید، اگر انسان مسیح ایمان داشته باشد، ثمرات آنرا در حیات درونی خود به دست خواهد آورد و او را در زندگی بهتر و نجات بعد از مرگ یاری خواهد کرد. در اینجا نقش مسیح به عنوان یک منجی، تنها محدود به بنی اسرائیل نمیشود، بلکه لطف او شامل همۀ انسانهای روی زمین میگردد. در عین حال برکتی که از طریق مسیح ارائه میگردد، نعمت مادی نیست، بلکه برکت معنوی است و بیشتر ناظر به ملکوت الهی و برای زمان آینده است. این پژوهش مبتنی بر کتاب مقدس و منابع کتابخانهای است و به شیوۀ تحلیلی به موضوع برکت در عهد جدید میپردازد. | ||
کلیدواژهها | ||
برکت؛ عهد جدید؛ عیسی مسیح(ع)؛ میثاق؛ نجات؛ نفرین | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Blessing in the New Testament and its relation to the Covenant | ||
نویسندگان [English] | ||
khalil Hakimifar | ||
Assistant Professor, the Department of philosophy and Religion, University of Sistan and Baluchestan | ||
چکیده [English] | ||
The concept of blessing in the New Testament is rooted in the Covenant. In Genesis, Abraham was asked to enter into a covenant with God to bestow divine blessings on the people. The key issue here is that; what is the blessing in the New Testament, and what is the connection between it and the covenant? In the Old Testament, blessings are divine gifts for the Israelites and they are completely conditional. In the new covenant, salvation is based on a sincere relationship with Jesus rather than a religious system based on a set of specific precepts and rituals. Then, in Christianity Jesus himself is a covenant. Here the role of Christ as Savior is not limited to the nation of Israel, but His grace extends to all people on earth. At the same time, the blessing offered through Christ is not a material blessing but a spiritual blessing, and it is more about the kingdom of God and for the future. This research is based on analytical method and has been done using library resources. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Blessing, Curse, Covenant, Salvation, New Testament, Jesus Christ | ||
مراجع | ||
[1]. کتاب مقدس. [2]. Barnhart, Robert K. (1995), Blessing, Lessing, the Barnhart Concise Dictionary of Etymology Harper Collins ISBN 0-06-270084-7. [3]. Boyd. Jann (2005) Blessing in scripture, liturgy and the life of the church, The Rev Assistant Professor of Worship and Homileticsand Dean of Studies, Lutheran Theological Seminary, Saskatoon. January. [4]. Das.Joshua, https://www.academia.edu/34125271/Blessing_in_Genesis [5]. Douglas R. A. Hare, Matthew (Interpretation; Louisville, KY: John Knox Press, 1993). [6]. Dunn. James D. G., Romans 1-8 (WBC; Louisville, KY: Word, 1988). [7]. Evans. Mary J, Blessing and Curse, in New Dictionary of Biblical Theology (eds. T. D. Alexander, B. S. Rosner; Downers Grove, IL/Leicester: IVP, 2000). [8]. Goerling. Fritz (2010), Baraka (as Divine Blessing) as a Bridge in Manding Languages (Especially in Jula of Côte d’Ivoire) Journal of Translation, Volume 6, Number 1. [9]. Hagner. Donald A, Matthew 1-13 (WBC; Dallas, TX: Word, 1993) 92. He likens this to Paul’s use of kosmos in Romans 4:13 (see below). [10]. Kent Harold. Richards, (1992), “Bless/Blessing.” In David Noel Freedman, Eds. The Anchor Bible Dictionary, vol. 1, pp. 753-55. New York: Doubleday. [11]. Lenning. Larry G. 1980. Blessing in mosque and mission. Pasadena, Calif.: William Carey. [12]. Malan. Johan (August 2013), Blessing in the Bible, Mossel Bay, South Africa www.bibleguidance.co.za. [13]. Manser. Martin H. (2009), Dictionary of Bible Themes: The Accessible and Comprehensive Tool for Topical Studies (London: Martin Manser). [14]. Mitchell C. W. (1987), The Meaning of BRK “To Bless” in the Old Testament [= Society of Biblical Literature. Dissertation Series 95], Atlanta. [15]. Rev. Jann Boyd, (January 2005), Blessing in scripture, liturgy, and the life of the church, Lutheran Theological Seminary, Saskatoon. [16]. Ross. Allen P, Creation & Blessing. (Grand Rapids: Baker Book House, 1988). [17]. Ross. Allen P, Genesis, in the Bible Knowledge Commentary: An Exposition of the Scriptures, ed. J. F. Walvoord and R. B. Zuck, vol. 1 (Wheaton, IL: Victor Books, 1985). [18]. Simons, Thomas. (1981), Blessings: A Reappraisal of their Nature, Purpose, and Celebration. Saratoga, CA: Resource Publications. [19]. Stott. R. W, the Message of Romans: God’s Good News for the World (BST; Leicester: IVP, 1994). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 589 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 420 |