تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,509,150 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,772,375 |
A Multi-Objective Location-Allocation-Routing Optimization With Time Window for Transferring Personnel From Residence to Work: A Case Study of Bistoon Power Plant | ||
Interdisciplinary Journal of Management Studies (Formerly known as Iranian Journal of Management Studies) | ||
دوره 16، شماره 1، فروردین 2023، صفحه 25-42 اصل مقاله (1.01 M) | ||
نوع مقاله: Research Paper | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijms.2021.321586.674508 | ||
نویسندگان | ||
Faraz Panjehaein1؛ Ali Bozorgi Amiri* 2؛ Mozhgan Khalifeh3 | ||
1Master of Industrial Engineering, Bistoon Power Plant, Kermanshah, Iran | ||
2Associate Professor, School of Industrial Engineering, College of Engineering, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
3Master of Industrial Engineering, Kashef Co., Tehran, Iran | ||
چکیده | ||
This paper presents a two-phase approach to design an optimal personnel transportation network for the Bistoon Power Plant. In the first phase, a mathematical model of location-allocation for locating bus stops and allocating staff to bus stops has been formulated with the objective of minimizing the total walking distance for staff. For the second phase, a mathematical model of location-allocation-routing with time window for selecting vehicles with the appropriate capacity for each route, locating the parking places (start nodes), vehicle routing, and trip scheduling is discussed with the two objectives of minimizing transportation costs and minimizing the maximum travel time of staff to ensure fairness among staff. One of the features of this study is the consideration of the distance between vehicle parking areas and the first demand nodes on each route in order to locate parking areas. Other expected side benefits of the implementation of this research are decreasing the total travel distances, traffic congestion, and air pollution. Despite the large number of nodes and data of the case study, the proposed mathematical models are solved by the exact solution method. In order to solve the two-objective model, the augmented epsilon constraint method has been used to find the Pareto solution set. | ||
کلیدواژهها | ||
location-allocation (LA)؛ location-routing problem (LRP)؛ personnel transportation؛ two-objective optimization؛ Epsilon constraint method | ||
عنوان مقاله [English] | ||
بهینه سازی مکانیابی-تخصیص-مسیریابی چند هدفه با پنجره زمانی برای جابجایی کارکنان از محل سکونت به محل کار (مورد مطالعه: نیروگاه بیستون) | ||
نویسندگان [English] | ||
فراز پنجه آیین1؛ علی بزرگی امیری2؛ مژگان خلیفه3 | ||
1فوق لیسانس مهندسی صنایع، نیروگاه بیستون، کرمانشاه، ایران | ||
2دانشیار، دانشکده مهندسی صنایع، دانشکدگان فنی، دانشگاه تهران، تهران ، ایران | ||
3فوق لیسانس مهندسی صنایع شرکت کاشف، تهران ایران | ||
چکیده [English] | ||
این مقاله یک رویکرد دو فاز را برای طراحی یک شبکه بهینه حمل ونقل کارکنان نیروگاه بیستون ارایه می دهد. در فاز اول، یک مدل ریاضی مکانیابی-تخصیص برای مکانیابی ایستگاههای اتوبوس و تخصیص کارکنان به ایستگاهها با هدف کمینه سازی مجموع مسافت پیاده روی کارکنان ارایه خواهد شد و در فاز دوم، یک مدل ریاضی مکانیابی-تخصیص-مسیریابی با پنجره زمانی به منظور انتخاب وسایل نقلیه با ظرفیت مناسب برای هر مسیر، مکانیابی محل پارکینیگ وسایل نقلیه (مبدا حرکت مسیرها)، مسیریابی وسایل نقلیه و زمانبندی سفر با هدف کمینه سازی مجموع هزینه های حمل و نقل و کمینه سازی بیشینه زمان سفر کارکنان (به منظور لحاظ کردن عدالت بین کارکنان) مورد بحث قرار خواهد گرفت. یکی از ویژگی های این پژوهش درنظر گرفتن مسافت بین محل پارکینگ وسایل نقلیه تا اولین گره تقاضا بر روی هر مسیر به منظور بهینه سازی محل پارکینگ ها است. مزایای جانبی مورد انتظار اجرای این پژوهش کاهش مجموع مسافت سفرها، تراکم ترافیک و آلودگی هوا است. با وجود تعداد بالای گره ها و داده های مسئله مورد مطالعه، مدلهای ریاضی ارائه شده با بکارگیری روش حل دقیق حل شده اند و برای حل مدل دو هدفه روش محدودیت اپسیلون تقویت شده برای پیدا کردن مجموعه جواب پارتو بکار گرفته شده است. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
مکانیابی-تخصیص, مکانیابی-مسیریابی, حمل و نقل کارکنان, بهینه سازی دو هدفه, روش محدودیت اپسیلون | ||
مراجع | ||
Azad, N., & Davoudpour, H. (2010). A two echelon location-routing model with considering Value-at-Risk measure. International Journal of Management Science and Engineering Management, 5(3), 235-240. https://doi.org/10.1080/17509653.2010.10671113
Bahrami, F., Safari, H.,Tavakoli-Moghaddam, R., & Modarres Yazdi, M. (2016). On modeling door-to-door parcel delivery services in Iran. Iranian Journal of Management studies, 9(4), 883-906. https://doi.org/10.22059/ijms.2017.59944
Boventer, V. (1961). The relationship between transportation costs and location rent in transportation problems. Journal of Regional Science, 3(2), 27–40. https://doi.org/10.1111/j.1467-9787.1961.tb01276.x
Bozorgi-Amiri, A., Jabalameli, M.S, & Mirzapour Al-e-Hashem, S.M.J. (2011). A multi-objective robust stochastic programming model for disaster relief logistics under uncertainty. OR Spectrum, 35(4), 905-933. https://doi.org/10.1007/s00291-011-0268-x
Esmaili, M., Amjady, N., & Shayanfar, H.A. (2011). Multi-objective congestion management by modified augmented -constraint method. Applied Energy, 88(3), 755–766. https://doi.org/10.1016/j.apenergy.2010.09.014
Farzadnia, F., & Lysgaard, J. (2021). Solving the service-oriented single-route school bus routing problem: Exact and heuristic solutions. EURO Journal on Transportation and Logistics, 10, 100054.
https://doi.org/10.1016/j.ejtl.2021.100054
Guo, R., Guan, W., Zhang, W., Meng, F., & Zheng, Z. (2019). Customized bus routing problem with time window restrictions: Model and case study. Transportmetrica A: Transport Science, 15(2), 1804–1824. https://doi.org/10.1080/23249935.2019.1644566
Leksakul, K., Smutkupt, U., Jintawiwat, R., & Phongmoo, S. (2017). Heuristic approach for solving employee bus routes in a large-scale industrial factory. Advanced Engineering Informatics, 32, 176–187. https://doi.org/10.1016/j.aei.2017.02.006
Lopes, R. B., Ferreira, C., Santos, B. S., & Barreto, S. (2013). A taxonomical analysis, current methods, and objectives on location-routing problems. International Transactions in Operational Research, 20(6), 795–822. https://doi.org/10.1111/itor.12032
Maranzana, F. E. (1964). On the location of supply points to minimize transport costs. Operational Research Quarterly, 15(3), 261–270. https://doi.org/10.2307/3007214
Mavrotas, G. (2009). Effective implementation of the ε-constraint method in Multi-Objective Mathematical Programming problems. Applied Mathematics and Computation, 213(2), 455–465. https://doi.org/10.1016/j.amc.2009.03.037
Miranda, D. M., Camargo, R. S., Conceição, S. V., Porto, M. F., & Nunes, N. T. R. (2021). A metaheuristic for the rural school bus routing problem with bell adjustment. Expert Systems With Applications, 180, 115086. https://doi.org/10.1016/j.eswa.2021.115086
Najafi Moghadam Gilani, V., Hosseinian, S. M., Behbahani, H., & Hamedi, G. H. (2020). Prediction and Pareto-based multi-objective optimization of moisture and fatigue damages of asphalt mixtures modified with Nano hydrated lime. Construction and Building Material, 261, 120509 https://doi.org/10.1016/j.conbuildmat.2020.120509
Najafi Moghadam Gilani, V., Hosseinian, S. M., Ghasedi, M., & Nikookar, M. (2021). Data-driven urban traffic accident analysis and prediction using logit and machine learning-based pattern recognition models. Hindawi, 2021, 9974219.
https://doi.org/10.1155/2021/9974219
Park, J., & Kim, B. I. (2010). The school bus routing problem: A review. European Journal of Operational Research, 202(2), 311–319.
https://doi.org/10.1016/j.ejor.2009.05.017
Perl, J., & Daskin, M.S. (1985). A warehouse location-routing problem. Transportation Research Part B-Methodological, 19(5), 381–396. https://doi.org/10.1016/0191-2615(85)90052-9
Yüceer, Ü. (2013). An employee transporting problem. Industrial Engineering International, 9(13), 9-31.
https://doi.org/10.1186/2251-712X-9-31 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 627 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 684 |