تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,110,920 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,214,519 |
مطالعه سیاستهای سینمایی در ایران با محوریت سینمای ملی (1358-1392) | ||
سیاستگذاری عمومی | ||
دوره 7، شماره 4، 1400، صفحه 189-210 اصل مقاله (435.6 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jppolicy.2021.84829 | ||
نویسندگان | ||
مجید فدائی* 1؛ احسان آقابابایی2 | ||
1استادیار هنرهای تجسمی دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران | ||
2استادیار علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش مطالعه سیاستهای سینمایی بعد از انقلاب اسلامی با محوریت سینمای ملی است و سؤال مقاله حاضر این است که سیاستگذاریهای سینمایی در ایران چگونه سینمای ملی را رشد و تکوین داده است؟ بدین منظور، هفت شاخص سینمای ملی از نظریه سوزان هیوارد مبنا قرار میگیرد. یافتهها نشان میدهد که سیاستهای سینمایی در ایران بیشتر به ترتیب معطوف به شاخص های «قوانین و دستورالعملها»، «روایت» و «ژانر» است. به شاخصهای «ستاره به عنوان نشانه»، «ریخت و ژست شناسی» کمتر توجه شده و شاخص «سینمای مرکزی و سینمای حاشیه» در حاشیه مانده است. بدین ترتیب نتیجه میگیریم که در سیاستهای سینمایی بعد از انقلاب 57 به شاخصهای سینمای ملی کمتر توجه شده است. سیاستهای مصوب، سیاستهایی تمرکزگرا و عموماً «نظارتی، هدایتی و حمایتی» هستند و مجال چندانی برای سیاستهای مخاطب-محور و نیز سیاست تفاوت مثل سینمای حاشیهای قائل نیستند. | ||
کلیدواژهها | ||
سینمای ملی؛ سیاستگذاری فرهنگی؛ سیاستهای سینمایی؛ سینمای ایران | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Study of Cinema Policies in Iran with the Focus on National Cinema (1979-2013) | ||
نویسندگان [English] | ||
Majid Fadaei1؛ Ehsan Aqababaee2 | ||
1Assistant Professor, Faculty of Visual Arts, University Arts of Isfahan, Isfahan, Iran | ||
2Associate professor, Department of Social Sciences ,University of Isfahan, Isfahan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this article is to study the cinema policies after the Islamic Revolution with a focus on national cinema. The main question is to what extent cinema policies in Iran are based on the idea & principle of growth & development of national cinema & have been in line with it? For this purpose, according to Susan Hayward's theory, seven indicators of national cinema are adopted & will be analyzed the cinema policies that are announced & implemented through the policy booklets in each period by the deputy director of cinema. Findings show that these policies are more focused on codes & conventions, narrative & genre, respectively. The lowest indicators were the star as signs, gestural & morphology, & cinema of the center & cinema of the periphery. These findings show that the header of cinematic policies has paid less attention to the characteristics of the national cinema after the Islamic Revolution. Adopted policies are centralist policies & generally "monitoring, directing & advocacy policies", & does not allow much room for audience-centered policies as well as differentiation policies such as marginal cinema. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
National Cinema, Cultural Policy, Cinema Policies, Iranian Cinema | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 558 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 422 |