تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,503 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,120,505 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,227,631 |
منابع ایده پردازی معماری و سهم هر یک در فرایند طراحی دانشجویان و معماران (نمونه موردی: دانشجویان معماری دانشگاه شهید بهشتی) | ||
نشریه هنرهای زیبا: معماری و شهرسازی | ||
دوره 26، شماره 1، فروردین 1400، صفحه 69-77 اصل مقاله (1020.65 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfaup.2022.310743.672533 | ||
نویسندگان | ||
فرهاد شریعت راد* 1؛ پریسا پورابریشمی2 | ||
1گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی | ||
2دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
روشن است که هر ایدة طراحی معماری از جایی نشأت میگیرد و منبعی برای ایدهپردازی وجود دارد. ولی منابع ایدهپردازی معماری کدامند و هر کدام چه سهمی در فرایند شکل گیری ایدهها دارند؟ پاسخدهی به پرسش یاد شده، پیشتر در مقالهای با عنوان «منابع ایدهپردازی معماری»، با تمرکز بر فرایند ایدهپردازی چند تن از معماران حرفهای، پیگیری شده است. مقالة حاضر، پرسش یاد شده را با تمرکز بر فرایند ایدهپردازیِ دانشجویان معماری در مقاطع و سالهای مختلف تحصیلی، پی میگیرد. به این ترتیب هم دیدواقعی تری نسبت به منابع ایدهپردازی فراهم میآید و امکان مقایسه عملکرد طراحان خبره و مبتدی ممکن میشود. در پیمایش میدانیِ پژوهش حاضر، به عنوان نمونه موردی، فرایند ایدهپردازی 121 نفر از دانشجویان معماری دانشگاه شهیدبهشتی مورد بررسی قرار گرفت و منابع ایدهپردازی ایشان به دو دستة "عوامل معطوف به مسئله" و "عوامل معطوف به طراح" تقسیم و سهم آنها تعیین گردید. تحلیل آماری توصیفی و استنباطی بر روی دادهها، مشخص کرد که "عوامل معطوف به مسئله" سهم بیشتری را در شکل-گیری ایدههای دانشجویان داشته است. این یافته با مطالعه بر معماران حرفهای مطابقت دارد ولی نسبت «عوامل معطوف به مسئله» به «عوامل معطوف به طراح» در منابع ایدهپردازی دانشجویان، در مقایسه با طراحان خبره، بسیار بیشتر است. | ||
کلیدواژهها | ||
ایدهپردازی؛ طراحی معماری؛ ایده؛ مسئله طراحی؛ منابع ایده پردازی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Sources of Architectural Ideation and the Contribution of Each in the Design Process of َArchitects and Architecture Students (Case study: Architecture students of Shahid Beheshti University) | ||
نویسندگان [English] | ||
ّFarhad Shariatrad1؛ Parisa Pourabrishami2 | ||
2Shahid Beheshti University | ||
چکیده [English] | ||
Indeed, every architectural design idea comes from somewhere or is inspired from some points. Thus, there is a source for ideation. Architectural designers are constantly faced with ambiguous and complex situations. Therefore, their minds usually fly to a given point after encountering design problems, and the preparations and requirements of the ideation appear as a function in the design process. Ideation can be involved in all stages in a thinking cycle, including innovation, development, and the realization of an idea. Although there are some essential notions in the architectural design process that are not easily distinguished separately, each of them has its exclusive meaning. Some of these seemingly similar definitions including, an idea, a concept, a primary generator, or an initial generator; and, architectural contributors such as designers, professors, instructors, and the students who are under the education of architecture in an academic institution or university use them a lot. This mentioned issue illuminates the importance of the vital role of ideation in the architectural design process. Besides, providing a worldwide cognition of ideation and its crucial role in the architectural design process can lead researchers to accomplish a variety of comprehensive investigations. After introducing the ideation as an essential activity in the design process, some questions should be answered. For Example, what are the sources of architectural design ideation, and what are their contributions to the process of ideas’ forming? Responding to these mentioned questions, an article entitled “the sources of architectural ideation, focusing on the professional architects’ ideation processes” has already been pursued. The present research, has made an effort to answer the above questions by focusing on the architecture students' ideation process in different academic degrees and years. In this way, a more realistic view of the ideation sources comes in to picture, and it becomes possible to compare the expert and novice designers' performance. For the field studies of this present essay, the ideation of architectural design processes of 121 architecture students of Shahid Beheshti University was examined as the case studies. As the subjects of this statistical analysis, these selected students consisted of the first-year undergraduates to the four-year undergraduates studying in their bachelor’s at that time, and the first-year and the second-year students of master’s degree. After completing the data gatherings, categorizing, and analyzing, the primary sources of ideation among the architectural students were appraised based on the influential factors in idea production. These are the factors assigned to the design problem, and the factors assigned to designers. In other words, it turned out that their ideation sources were divided into two categories of “design problem-oriented factors” and “designer-oriented factors”. Furthermore, their shares were defined after the descriptive and extrapolative statistical analysis of gained data. It showed that the design problems factors have a higher contribution to the idea formation of the students. Although this finding corresponds with the research of the professional architects, among the students, the ratio of the "design problem-oriented factors" to the "designer-oriented-factors" is impressively higher than the expert designers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Ideation, Architectural design, Idea, Design Problem, Sources of Ideation | ||
مراجع | ||
انصاری، حمیدرضا. (پاییز 1388)، مولدها و پردازشگرها در فرایند طراحی معماری، نشریه هنرهای زیبا- معماری و شهرسازی، دوره 1، شماره 39، صص 5-14.
لاوسون، برایان (1395)، طراحان چگونه میاندیشند: ابهام زدایی از فرایند طراحی، ترجمهی حمید ندیمی، انتشارات دنشگاه شهید بهشتی، تهران ندیمی، حمید و شریعت راد، فرهاد (تابستان 1391)، منابع ایده پردازی، نشریهی هنرهای زیبا، معماری و شهرسازی، دورهی 17، شماره 2، صص 5-14.
هادیان محمد و پورمند، حسنعلی (1393)، طرح مایه در معماری: یک ضرورت در فرایند طراحی و چالش های آموزش آن در دانشکده های معماری، دو فصلنامهی هنرهای کاربردی، ش4، صص. 80- 73.
Babangida Idi, D. & Bin Mohamed Khaidzir, KH. (2015). ʺConcept of Creativity & Innovation in Architectural Design Processʺ, International Journal of Innovation, Management & Technology, Vol. 6, No.1. Bayazit, N. (2004).ʺInvestigating Design: A Review of Forty Years of Design Researchʺ, ©Massachusetts Institute of Technology, Design Issue: Volume 20, Number.1, winter 2004. Ben Jonson. )2005(. ʺDesign ideation: the conceptual sketch in the digital ageʺ, Design studies 26, 6: 613-624. Broadbent, G. (1979), ʺThe Development of Design Methodsʺ, Design Methods and Theories, 13, 41-45. Cross, N. (2007). ʺ40 Years of Design Researchʺ, Design Studies, Vol.28, No.1. Dahadreh, S. & Alshami, R. (2014).ʺA Conceptual Framework for Understanding Architectural Worksʺ, Scientific Research & Essays, Department of Architecture, Faculty of Engineering & Technology University of Jordan, Amman. Darke, J. (1979). ʺThe Primary Generator & the Design Processʺ, Design Studies, 1(1):36-44. Eckert, C. M. (1997).ʺDesign inspiration and design performanceʺ, Proceedings of the 78th World Conference of the Textile Institute (Vol. 1, pp. 369–387). Thessaloniki, Greece: Textile Institute. Eckert, C. M. & Stacey, M. K. (1998). ʺFortune favors only the prepared mind: Sources of inspiration are essential for continuing creativityʺ, Creativity and Innovation Management, 7, 9–16. Eckert, C. M. & Stacey, M. K. (2003).ʺAdaptation of Sources of Inspiration in Knitwear Designʺ, Creativity Research Journal, 15 (4), 355–384. Goel, V. (1995). ʺSketches of thoughtʺ, Cambridge, MA: MIT Press. Goldschmidt, G. (1998). ʺCreative architectural design: Reference versus precedenceʺ, Journal of Architectural and Planning Research, 15, 258–270. Howard, Thomas & Culley, S.J. & Dekoninck, Elies. (2011).ʺReuse of ideas and concepts for creative stimuli in engineering designʺ, Journal of Engineering Design. 22. Inie, N. & Dalsgaard, P. (2017).ʺA Typology of Design Ideasʺ, I C&C '17: Proceedings of the 2017 ACM SIGCHI Conference on Creativity and Cognition, 393-406. McGinty, T. (1979).ʺConcepts in Architectureʺ, In Syder, J.C & Catanase, A.J. (eds.), Introductions to Architecture, McGraw- Hill, 208 & 215. Oxman, E.R. (1994).ʺPrecedents in Design: A Computational Model for the Organization of Precedent Knowledgeʺ, Design Studies, Vol. 15, No. 2, pp. 141-157. Restrepo, J. & Christiaans, H. (2004).ʺProblem Structuring & Information Access in Designʺ, Design Research, 4, 1551-1569. Schön, D.A. (1988).ʺDesigning: Rules, Types & Worldsʺ, Design Studies, 9(3), pp.181-190. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 794 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 799 |