تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,523,801 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,783,899 |
فناناپذیری اگزیستنز در فلسفة یاسپرس با تأکید بر مرگاندیشی او | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
دوره 18، شماره 4، دی 1400، صفحه 565-593 اصل مقاله (912.88 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2022.334015.1005868 | ||
نویسندگان | ||
محمود درستی1؛ اکبر رهنما* 2؛ محسن فرمهینی فراهانی2 | ||
1دانشجوی دکتری رشتة فلسفة تعلیم تربیت، دانشگاه شاهد، تهران، ایران | ||
2دانشیار، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه شاهد تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هستة اصلی تفکر فلسفی یاسپرس وجود انسان و بهویژه اگزیستنز است. تمام عقاید فلسفی دیگر او به همین موضوع محوری مربوط میشود. مفهوم اگزیستنز یاسپرس بیانگر واقعیت غیرتجربی، غیرانضمامی فرد و شخصیت واقعی است که میتواند از زمان عینی فراتر رود. این مقاله تصور یاسپرس از مرگ را بررسی و با استفاده از روش تحقیق تحلیل مفهومی از نوع بسط مفهوم به روشنسازی مفهوم وی در مورد مرگ و فناناپذیری اگزیستنز پرداخته و سعی کرده است درک بهتری از وجود انسان در این جهان را ارائه دهد. از دیدگاه یاسپرس، واقعیت مرگ بیولوژیکی مربوط به دازاین است، درحالیکه موقعیت مرزی مرگ، که ممکن است به تحقق خود واقعی فرد منجر شود، متعلق به اگزیستنز است. او میکوشد نشان دهد که اگرچه انسان موجودی فانی است، جنبة استعلا نیز دارد و به موجود فیزیکی صرف در جهان قابل تقلیل نیست. یاسپرس در تلاش برای تبیین جنبة استعلایی انسان، اگزیستنز را فناناپذیر و نامحدود میداند. فناناپذیری اگزیستنز از نظر یاسپرس به معنای زندگی پس از مرگ در قلمرو دیگری نیست، بلکه فرد میتواند در زمان زنده بودن احساس فناناپذیری را در لحظهای وجودی تجربه کند. طبق دیدگاه او، این لحظة جاودانه بیزمان است، به این معنا که روابط گذشته، حال و آینده، همانطورکه ما آنها را درک میکنیم، در آن اعمال نمیشوند، بلکه همزمان در آن لحظه بدون زمان درک میشوند. | ||
کلیدواژهها | ||
اگزیستنز؛ جاودان؛ فناناپذیری؛ مرگ؛ یاسپرس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Deathlessness of Existenz in Jaspers' Philosophy With an Emphasis on His Thoughts on Death | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahmoud Dorosti1؛ Akbar Rahnama2؛ Mohsen Farmahini Farahani2 | ||
1PhD student in Philosophy of Education, Department of Educational Sciences, Shahed University, Tehran, Iran | ||
2Associate Professor, Department of Educational Sciences, Shahed University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The core of Jaspers’ philosophical thought is the human existence, particularly reflected in the term Existenz. All other philosophical thoughts of him are related to this axial concept. Jaspers’ concept of Existenz expresses a non-experimental, non-concrete reality of the real individual and personality that can go beyond the objective time. This article investigates Jaspers’ perception of death. Using the thematic analysis method, the article tries to clarify his stance to death and the deathlessness of the Existenz and to give in a better understanding of the human existence in this world. From Jaspers’ viewpoint, the reality of biologic death is related to Dasein, while the borderline position of death – that might lead to the realization of the real self of the individual – is related to Existenz. He tries to show that although the human is a mortal creature, he has a transcendental dimension, too, and cannot be reduced to a mere physical creature in the world. Trying to explain the transcendental aspect of the human, Jaspers deems Existenz as immortal and unlimited. From the viewpoint of Jaspers, the immortality of Existenz does not mean the continuation of life in another realm after death; rather, the person can experience the immortality feeling in an existential moment while he is alive. According to this viewpoint, this immortal moment is timeless, i.e., the past, present, and future relations are not present in it (the way we perceive them); rather, they are perceived simultaneously in that timeless moment. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Jaspers, Existenz, death, deathlessness, eternal | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 449 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 391 |