تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,500 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,088,839 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,191,995 |
اصول و روشهای تربیت معنوی براساس دیدگاه دیوید کار | ||
مجله ادیان و عرفان | ||
دوره 54، شماره 2، اسفند 1400، صفحه 324-303 اصل مقاله (308.04 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrm.2022.332372.630264 | ||
نویسندگان | ||
افضل السادات حسینی* 1؛ نرجس بیطرف حقیقی2؛ سمیرا حیدری3 | ||
1دانشیار دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران | ||
2کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفۀ آموزش و پرورش دانشگاه تهران | ||
3دکترای فلسفۀ تعلیم و تربیت دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
در قرن بیست و یکم، معنویت بیش از پیش در جوامع بشری و زندگی مردم جهان اهمیت یافته است. در نظام های آموزش و پرورش در سراسر جهان نیز تربیت معنوی مورد توجه قرار گرفته است و تلاش شده است که در برنامة درسی مدارس جایگاهی به آن اختصاص داده شود. هدف مقالۀ حاضر شناسایی و تبیین آرای دیوید کار، فیلسوفی که بهخاطر آثارش در زمینۀ تربیت معنوی شهرت دارد و ارائۀ اصول و روش مبتنی بر این آراست. از یافتههای این پژوهش نتیجه میگیریم اصول شامل عقلانیت، محوریت منش، همراهی دین و معنویت، فراگیربودن ارزشها و آموزش حقایق و پرورش فضایل معنوی است که با روشهای ظرفیت انتقاد و گفتوگو، انتقاد از خود، علاقه و احترام به دیگران، مشارکت دوجانبۀ مدرسه و خانه، آگاهی از معنویت و درک ارزشها، بهکارگیری هنر و ادبیات، سرمشقدهی، بهکارگیری مربیان فضیلتگرا نه فضیلتآموز، بهکارگیری علم در تربیت معنوی، مهارتآموزی بهکارگیری مراقبه، بهکارگیری حکایت و داستان و پرورش فضایل نظری و اصلی امکانپذیر است. این پژوهش با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی انجام شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
اصول؛ تربیت؛ تربیت معنوی؛ دیوید کار؛ روش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Principles and methods of spiritual education based on the view of David Carr | ||
نویسندگان [English] | ||
Afzal sadat Hosseini1؛ narges Bitaraf Haghighi2؛ Samira Heidari3 | ||
1Associate professor &faculty member of psycology and education, university of Tehran | ||
2Master history and philosophy of education, university of Tehran, | ||
3Doctorate of philosophy of education, university of Tehran, | ||
چکیده [English] | ||
In the 21st century, spirituality has become increasingly important in human societies and in the lives of the people of the world. Spiritual education has also been considered in education systems around the world and efforts have been made to give it a place in the school curriculum. The purpose of this article is to identify and explain the views of David Carr, a philosopher known for his work in the field of spiritual education, and to present the principles and methods based on these views. From the findings of this study, we conclude that the principles include rationality, character orientation, the association of religion and spirituality, the pervasiveness of values and teaching truths and cultivating spiritual virtues with methods of capacity for criticism and dialogue, self-criticism, interest and respect for others, mutual participation in school and home, awareness of spirituality and understanding of values, application of art and literature, role modeling, application of virtuous instructors, application of science in spiritual education, training in the use of meditation, application of anecdotes and stories, and cultivation of theoretical and main virtues are possible. This research has been done using descriptive-analytical method. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
principles, education, spiritual education, David Carr, method | ||
مراجع | ||
]1[. مازلو، ابراهام (1386). مذاهب، ارزشها و تجربههای والا. ترجمه: علی اکبر شاملو، تهران، انتشارات آگاه.
]2[. روسو، ژان ژاک (1355). امیل یا آموزشوپرورش. ترجمه: غلامحسین زیرکزاده، تهران، شرکت سهامی چهر.
]3[. ---------- (1381). سیر آرای تربیتی در غرب. تهران، سمت.
[4]. Bellous, J. E. (2019). “An inclusive spiritual education”. International Journal of children's spirituality, 24(4), 389-400.
[5]. Bosaki, S. L. (2002). “Spirituality and self in preadolescents: Implications for a connected curriculum”. Journal of Beliefs and Values, 23(1), 55-67.
[6]. Carr, D. (1995). “Towards a distinctive conception of spiritual education”. Oxford Review of Education, 21(1), 63-98.
[7]. Carr, D. (1996a). “After Kohlberg: Some Implications of an Ethics of Virtue for the Theory of Moral Education and Development”. Studies in Philosophy and Education, 15(4), 159-178.
[8]. Carr, D. (1996b). “Rival Conception of Spiritual Education”. Journal of Philosophy of Education, 30, 159-178.
[9]. Carr, D. (1996c). “Songs of Immanence and Transcendence: A rejoinder to Blake”. Oxford Review of Education, 22(4), 457-463.
[10]. Carr, D. (1998). Education, Knowledge and Truth: Beyond the Postmodern Impasse, London & New York: Routledge.
[11]. Carr, D. (2000). Professionalism and Ethics in Teaching, London & New York: Routledge.
[12]. Carr, D. (2001). “The Protean spirit of Jeff Lewis”. Oxford Review of Education, 27(1), 151-163.
[13]. Carr, D. (2003). Three conceptions of the spiritual for the spiritual education in. D, Carr and J, Haldan (eds), Philosophy, Spirituality and Education, London: Routledge-Falmer.
[14]. Carr, D. (2005). “On the Contribution of Literature and Arts to the Educational Cultivation of Moral Virtue, Feeling and Emotion”. Journal of Moral Education, 34(2), 151-137.
[15]. Carr, D. (2006a). “Moral Education at the Movies: on the Cinematic Treatment of Morally Significant, Story and Narrative”. Journal of Moral Education, 35(3), 319-334.
[16]. Carr, D. (2006b). “The Significance of Music for the Cultivation of Moral and Spiritual Virtue”. Philosophy of Music Education Review, 14(2), 103-117.
[17]. Duff, L. (2003). “Spiritual Development and Education”. International Journal of Children’s Spirituality, 8(3), 228-237.
[18]. Erricker, C., & Erricker, J. (2009). Reconstructing Religious, Spiritual, and Moral Education, London: Routledge Falmer.
[19]. Fisher, J. W., Francis, L. J., & Johnson, P. (2000). “Assessing Spiritual Health Via Four Domains of Spiritual Wellbeing: The SH4DI”. Pastoral Psychology, 49(2), 133-145.
[20]. Hand, M. (2003). “The Meaning of Spiritual Education”. Oxford Review of Education, 29(3), 391-401.
[21]. Jahandideh, S., Zare, A., & Kendall, E. (2018). “Nurses' spiritual well-being and patients' spiritual care in Iran”. COJ Nurse Healthcare, 1(3), 1-5.
[22]. O’Brien, T. (1998). “The millennium curriculum confronting the issues and proposing solutions”. Support for Learning, 13(4), 147-156.
[23]. Pederson, D. M., Williams, R. N., & Kristensen, K. B. (2000). “The Relation of Spiritual Self-identity to Religious Orientation and Attitudes”. Journal of Psychology and Theology, 28(2), 125-139.
[24]. Rakhimova, D. A., & Usmanova, U. A. (2020). “The importance of spiritual education in the education of a developed generation”. Theoretical & Applied Science, (4), 161-163.
[25]. Ruddock, B., & Cameron, R. J. (2010). “Spirituality in Children and Young People: A suitable topic for educational and child psychology”. Educational Psychology in Practice, 26(1), 25-34.
[26]. Wright, A. (2000). Spirituality and education, London: Routledge Falmer.
[27]. Wring, C. (2002). “Is there Spirituality Can it be Part of Education?” Journal of Philosophy of Education, 36(2), 157-180.
[28]. Yee-Ling, N. (2009). “A Qualitative Study of Spiritual Development in the Classroom”. International Journal of Children Spirituality, 11(2), 1-22. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 594 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 495 |