تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,495,591 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,757,263 |
مسیح پائول ساموساتا؛ حقیقتی سرکوب شده در تاریخ | ||
مجله ادیان و عرفان | ||
دوره 54، شماره 2، اسفند 1400، صفحه 366-351 اصل مقاله (243.83 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrm.2022.335999.630292 | ||
نویسندگان | ||
نیلوفر سلمانی* 1؛ قربان علمی2 | ||
1دانشجوی دکتری رشته ادیان و عرفان تطبیقی، دانشگاه تهران | ||
2دانشیار گروه ادیان وعرفان تطبیقی، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
مسیح شناسی پائول ساموساتا یکی از مسیح شناسی هایی است که در قرن سوم میلادی توسط سینود انطاکیه به دلیل تأکید بر انسانیت صرف عیسی و نفی الوهیت جوهری و ازلی بودن مسیح، محکوم به بدعت شد. این مسیح شناسی حول سه محور مسیح تاریخی، انسان خداگونه و پیامبر نجات بخش قرار دارد و بیانگر این مهم است که عیسی که همانند انسان های دیگر متشکل از روح و بدن است، لیکن متعالیتر، و در نقطه ای از تاریخ از مریم متولد شد، با تکامل و پرورش اخلاقی خود، شایستگی فیض فرزندی خدا را پیدا کرد و به مقام یک پیامبر و مسیحای موعود که از پیش در نقشۀ نجات خدا طراحی شده بود، دست یافت و با مرگ خویش برای نجات انسانها و تسخیر گناه اولیۀ آدم با ارادۀ خدا وحدت یافت. نگارنده بر آنست که با نگاهی به مسیحیت سالهای اولیه، از یک سو میتوان این تئوری را مطرح ساخت که مسیحشناسی پائول ساموساتا که بیشترین قرابت را با مسیحیت اولیه دارد، احیاگر سنت فکری عیسی و اندیشۀ مسیحیان اولیه که عیسی را انسانی صرف می دانستند، می باشد و از سوی دیگر در تقابل با مسیح شناسی لوگوسی-کیهانی کاتولیکی است که قائل به الوهیت و انسانیت توأمان عیسی است. | ||
کلیدواژهها | ||
انطاکیه؛ دیدگاه ابیونی؛ دیدگاه پائولی؛ مسیحشناسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Christ of Paul of Samosata; a repressed truth in history | ||
نویسندگان [English] | ||
niloofar salmani1؛ GHorban Elmi2 | ||
1Ph.D. Candidate in The field of comparative mysticism and religions, University of Tehran | ||
2Associate Professor, Department of comparative mysticism and religions, University of Tehran; | ||
چکیده [English] | ||
Christology of Paul of Samosata was condemned to heresy in the 3rd century AD by the Synod of Antioch for its emphasis on the mere humanity of Jesus and the denial of the substantive divinity and preexistence of Christ. This Christology revolves around the three axes of the historical Christ, the God-like man, and the saving prophet, and shows that Jesus that like other human beings, is composed of soul and body but more transcendent, and was born of Mary at a point in history; With his moral development, he became worthy of the grace of the Son of God and attained the position of a prophet and the promised Messiah, who had already been designed in the plan of God's salvation. He was united with the will of God by his death to save human beings and to conquer the original sin of man. By looking at early Christianity, the author argues that the Christology of Paul Samosata, which is most closely related to early Christianity, revived the intellectual tradition of Jesus Christ and the thought of the early Christians, who considered Jesus to be a mere human. on the other hand, it is in opposition to the Catholic logos-cosmology Christology, which believes in the divinity and humanity of Jesus. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Christ, Paul of Samosata, Christology, Antioch, Ebionite’s View | ||
مراجع | ||
[1]. اف ئی، پیترز (1384) . یهودیت، مسیحیت و اسلام، ترجمه: حسین توفیقی، قم، مرکز ادیان و مذاهب.
[2]. سازجینی، مرتضی؛ عشریه، رحمان؛ رضایی اصفهانی، محمدعلی (1398) . « بررسی تطبیقی آیین ابیونی با قرآن: پاسخگویی به شبهۀ اقتباس». پژوهشهای ادیانی.
[3]. کرنز، ارل، ای (1994) . سرگذشت مسیحیت در طول تاریخ. ترجمه: آرمان رشدی، تهران، انتشارات ایلام.
[4]. گریدی، جوان ا (1384) . مسیحیت و بدعت ها. ترجمه: عبدالرحیم سلیمانی اردستانی، قم، طه.
[5]. لین، تونی (1380) . تاریخ تفکر مسیحی. ترجمه: روبرت آسوریان، تهران، فرزان.
[6]. مک گراث، آلیستر (1385) . درآمدی بر الاهیات مسیحی. ترجمه: بهروز حدادی، تهران، کتاب روشن.
[7]. مک گراث، آلیستر (1384) . درسنامۀ الاهیات مسیحی. ترجمه: بهروز حدادی، قم، مرکز ادیان و مذاهب.
[8]. نقوی، حسین (1392). تثلیث مریمی یا تثلیث روحالقدسی؛ کدام یک مورد انکار قرآن. معرفت ادیان.
[9]. وان وورست، رابرت ای (1384) . مسیحیت از لابلای متون. ترجمه: جواد باغبانی و عباس رسول زاده، قم، مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
[10]. ولفسن، هری اوسترین (1389). فلسفۀ آبای کلیسا. ترجمه: علی شهبازی، انتشارات دانشگاه ادیان و مذهب.
[11]. Bardy, Gustave (1929) . Paul de Samosate: Etude historique. Nouvelle Edition entierement refondue, Louvain.
[12]. Cope, Glenn Melvin; Theodoretus, Cyrrhensis (1990). Haereticarum fabularum compendium.
[13]. Lake, Kirsopp; Oulton, J. E. L. (1932) . eds. and trs. Eusebius: The Ecclesiastical History. 2 vols. LCL. Cambridge.
[14]. Lawlor, H. J. (1918) . The Sayings of Paul of Samosata, JTS, 19.
[15]. Loofs, Friedrich. (1924) . Paulus von Samosata. Leipzig.
[16]. Lynn Robert (1977) . The Messiah As Prophet: The Christology of Paul of Samosata, Evanston, Illinois.
[17]. Millar, Fergus (1971) . Paul of Samosata, Zenobia and Aurelian: The Church, Local Culture and Political Allegiance in Third-Century Syria, Journal of Roman Studies, Vol. 61.
[18]. Nheatley, Alan Brent (1999) . The Use and Transformation of Patronage in Early Christianity from Jesus of Nazareth to Paul of Samosata, University of California.
[19]. NORRIS, FREDERICK W (1984) . PAUL OF SAMOSATA: PROCURATOR DUCENARIUS, Journal of Theological Studies, Vol. 35.
[20]. Routh, M. J. (1846) . Reliquiae Sacrae,press Oxford.
[21]. Slootjes, Daniëlle (2011) . Bishops and Their Position of Power in the Late Third Century CE: The Cases of Gregory Thaumaturgus and Paul of Samosata, Journal of Late Antiquity, Volume 4.
[22]. Sample, Robert. L (1979) . The Christology of the Council of Antioch (268 C.E.) Reconsidered, Church History,vol. 48.
[23]. Simonetti, Manlius ( 1961) . ed. Corpus Christianorum. Series Latina, Vol. 20. Turnholti.
[24]. Opitz, Hans-Georg (1935) . ed. Athanasius: Werke, Vol. 2. Berlin.
[25]. Schwartz, Ed. (1914) . ed. Acta Conciliorum Oecumenicorum, Vol. 1, Strassburg.
[26]. Schwartz, E. (1431) . Manuscript: Codex Vaticanus Graecus.
[27]. Sellers, R. V. (1940) . Two Ancient Christologies. London.
[28]. Tertullian, Kroymann, E (1907) . Tertullian Adversus Praxean, Kessinger Publishing, LLC.
[29]. Theodore of Raythu, (1485) . De Incarnatione.
[30]. Williams, D. H. (2006) . Monarchianism and Photinus of Sirmium as the Persistent Heretical Face of the Fourth Century, Cambridge University Press.
[31]. Virginia, Burrus, (1989) . Rhetorical Stereotypes in the Portrait of Paul of Samosata, Vigiliae Christianae, Vol. 43, No. 3. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 722 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 510 |