![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,520,872 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,780,431 |
موسیقی عامهپسند مستقل و فرهنگ غالب؛ سوژه اجتماعی در مضامین آثار امیرحسین مقصودلو (تتلو) در دههی ۹۰ | ||
جامعه شناسی هنر و ادبیات | ||
مقاله 10، دوره 13، شماره 2، اسفند 1400، صفحه 269-294 اصل مقاله (618.08 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsal.2022.338736.666131 | ||
نویسندگان | ||
علی راغب1؛ حسن ایقانی* 2 | ||
1دانشجوی دکتری جامعهشناسی، دانشکدهی علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد جامعهشناسی، دانشکدهی علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
این مقاله به رابطۀ موسیقی عامه پسند مستقل و فرهنگ غالب می پردازد. امیرحسین مقصودلو، ملقب به تتلو، خوانندۀ مشهور، مورد مطالعۀ این پژوهش است. این مقاله به مطالعۀ محتوای آثار تتلو به عنوان یک خوانندۀ موسیقی عامه پسند در دهۀ 1390 شمسی می پردازد. سؤالی که در این تحقیق مطرح می شود این است که آیا این محتوا بازتاب دهندۀ سوژۀ برآمده از دل سیاست های نئولیبرالی مورد مناقشۀ چند دهۀ گذشته بین صاحب نظران است یا خیر. این پژوهش با روش تحلیل مضمون، ده اثر از این خواننده را که از آن ها استقبال بیشتری شده است، بررسی می کند. نتیجۀ این بررسی، حوزه هایی را مشخص می کند که بخشی از آن ها شامل مضمون هایی هستند که همسو با فرهنگ غالب و بخش دیگر، در تقابل با آن قرار می گیرند. از دل چنین تطبیق و تقابلی سوژه ای سرگردان و آشفته برمی آید که هم مورد مذمت جامعه و فرهنگ و ایدئولوژی غالب و هم مورد عتاب منتقدان آن ها واقع می شود | ||
کلیدواژهها | ||
امیرحسین مقصودلو؛ ایدئولوژی حاکم؛ تتلو؛ تتلیتی؛ فرهنگ غالب؛ موسیقی عامه پسند؛ نئولیبرالیسم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Independent Popular Music and Dominant Culture; The Social Subject in the Themes of Amir Hossein Maghsoudloo’s (Tataloo) Works in 2020s | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Ragheb1؛ Hassan Ighani2 | ||
1Ph.D. student of sociology, social science faculty, university of Thran, Tehran, Iran | ||
2Master's Student of sociology, social science faculty, university of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This article discusses the relationship between Iranian independent popular music and dominant culture. It discusses how Amir Hossein Maqsoudloo, nicknamed Tataloo, as a famous Iranian artist in 2010s, describes subjectivities in his works and whether this description reflects a neoliberalist subjectivity or not. Since there are controversies among sociologists about whether neoliberal policies are detectable in Iranian socio-economic structures, we analyze the themes of Tataloo’s 10 most listened tracks, which reveal two distinct themes, one compromising the dominant culture and the other contradicting it. Results show that Tataloo himself and the subjectivities he represents are both turbulent and condemned and rebuked by society, the government, and its critics. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Popular Music, Dominant Culture, Neoliberalism, Dominant Ideology, AmirHossein Maqsoudloo, Tatality | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 668 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 395 |