
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,623 |
تعداد مقالات | 71,544 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,895,863 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,943,316 |
مقایسه تطبیقی عکس طراحی شده در اینستاگرام و عکسمفهومی با توجه به آرای لِو مانویچ | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
دوره 27، شماره 1، خرداد 1401، صفحه 115-124 اصل مقاله (1.34 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2021.301677.666511 | ||
نویسندگان | ||
محمد خدادادی مترجم زاده* 1؛ پرستو کشاورز2 | ||
1دانشیار گروه عکاسی، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر، تهران، ایران. | ||
2دکترای پژوهش هنر، گروه پژوهش هنر، دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر، دانشگاه هنر، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
مطالعات لو مانویچ در اینستاگرام به بررسی گرایش عمومی مردم به عکاسی به ویژه نسل جوان اختصاص دارد. مانویچ به طور کلی عکسهای به اشتراک گذاشته شده در اینستاگرام را به سه دسته عکسهای عمومی، حرفهای و طراحی شده تقسیم میکند. او پس از مقایسه ویژگی عکسهای عمومی و حرفهای با همتایان مشابه آنها در قرن بیستم، عکسهایی طراحی شده را به طور مشخص منتسب به دوران ظهور اینستاگرام میکند. سبکی که به اعتقاد وی زیباشناسی منحصر به فرد آن حاصل ترکیبی از انتخابهای فردی و امکانات اینستاگرام میباشد. این پژوهش قصد دارد با روش توصیفی تحلیلی به معرفی عکسهای طراحی شده بپردازد و آنها را با عکسهای مفهومی در قرن بیستم قیاس کند. گردآوری دادهها در این پژوهش با استفاده از اسناد کتابخانهای و منابع مکتوب الکترونیکی صورت پذیرفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که بر اساس شباهتهای یافت شده بین دو گروه مذکور، عکسهای طراحی شده را میتوان در امتداد سیر تحول عکسهای مفهومی برشمرد. همچنین مشخص میشود که تفاوتهای آن دو نیز تحت تأثیر بستر ارائۀ عکسها در اینستاگرام و همچنین ویژگی دوربینهای تلفن همراه حاصل شده است. دو عامل مهمی که موجب میشود صرفنظر از شباهتهای ساختاری، اهداف آنها در مقابل یکدیگر قرار بگیرند. | ||
کلیدواژهها | ||
عکاسی؛ عکسطراحی شده در اینستاگرام؛ عکس مفهومی؛ لو مانویچ | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparative comparison of photo designed on Instagram and conceptual photo, according to Lev Manovich's views | ||
نویسندگان [English] | ||
mohammad Khodadadi Motarjem Zadeh1؛ Parastoo Keshavarz2 | ||
1Associate Professor, Department of Photography, Department of Visual Arts, University of Art, Tehran, Iran. | ||
2Ph.D of Art Research, Department of Art Research, Faculty of Theoretical Sciences and Higher Art Studies, University of Art, Tehran, | ||
چکیده [English] | ||
Today, millions of people around the world use digital cell phones and social networks to produce and share modern cultural products across a wide geography. The importance of virtual communication networks stems from the fact that the audiences of such networks are able to play a role in both consumer and producer positions. Among the virtual social networks, Instagram is one of the networks that has become one of the most important communication systems of the last decade since its establishment (2010) due to its popularity and significant growth in terms of user attraction. Instagram is an instant mobile photo sharing service that quickly came to the forefront. One of the reasons for the success of this communication system is the consumption of photos and video images, which has become one of the most important social trends in virtual communication today. In the book Instagram and Contemporary Images, Manovich highlights the importance of Instagram, in addition to aligning the network with the camera, cell phone mechanism, as well as sharing everyday images, and believes that this feature not only distinguishes Instagram from other similar visual programs, but also shows new generation of photos. In this book, after reviewing photos shared by Instagram users, Manovich divides them into three types: casual photos, professional photos and designed photos. Manovich After comparing photos of casual and professional with similar counterparts in the twentieth century, he specifically considers the type of designed photos belongs to the era of the rise of Instagram. The type, which he believes is unique in its aesthetics, is the result of a combination of individual choices and Instagram features. He attributes this type of photography specifically to the period he calls Instagramism. Due to the novelty of the subject and the importance of its reflection in other interdisciplinary studies related to art, media and culture, This research intends to introduce the type of designed photos with a descriptive and deductive analytical method and compare it with photographs of conceptual art style. Data collection in this study was done using library documents and written electronic sources and the theoretical foundation of research is based on the views of Lev Manovich in the book of Instagram and Contemporary images.The photographs used in the study were also purposefully selected based on the selection and display criteria of the photographs designed by Manovich. Also, photographs of conceptual art style that have been selected for comparison with the designed photos style have been selected qualitatively and according to the prominent features of the style of conceptual art photos. Based on the similarities, the research findings show that the style of the designed photos can be enumerated along the life of the photographs of the conceptual art style. Also, It is recognized that the differences between the two groups have been influenced by the context in which Instagram is presented, as well as the features of mobile cameras. Two important factors that make them stand out against each other regardless of the structural similarities between the two groups of their goals. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Photography, Designed Photo on Instagram, conceptual photo, Lev Manovich | ||
مراجع | ||
آزربورن، پیتر. (1391). هنر مفهومی، ترجمه نغمه رحمانی، تهران: انتشارات مرکب سپید
اسشلکنز، الیزابت. (1393). "هنر مفهومی"، ترجمه فهیمه سهیلیراد، نشریه چیدمان، سال سوم، شماره 7، از صفحۀ 125- 120
بنت، اندی. (1393). فرهنگ و زندگی روزمره، ترجمه لیلا جوافشانی و حسن چاوشیان، چاپ دوم، تهران: انتشارات اختران.
داندیس، دونیسآ. (1386). مبادی سواد بصری، ترجمه مسعود سپهر، تهران: انتشارات سروش
راسمن، گرچن و مارشال، کاترین. (1395). روش تحقیق کیفی. ترجمه علی پارسیان و سید محمد اعرابی. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی شکلنز، الیزابت و هیلپینن، ریستو. (1393). هنر مفهومی و دست ساخته، ترجمه بیتا شمسینی، تهران: انتشارات ققنوس
مارزونا، دانیل. (1390). هنر مفهومی، ترجمه منصوره عبادی، تهران: انتشارات آبان
نبوی، صیاد. (1395). " «عکاسی هنری» و مسالهای به نام «عینینگری» "، ماهنامه علمی تخصصی اطلاعات حکمت و معرفت، سال یازدهم، شماره 2، از صفحه 40-33
وود، پال. (1383). هنر مفهومی، ترجمه مدیا فرزین، تهران: نشر هنر ایران.
French, Lima. (2014). Researching visual Media and Visual Culture. Originally published in Woodfield, K. (ed) (2014) Social Media in Social Research: Blogs on Blurring the Boundaries. National Centre for Social Research / Sage . Hu, Yuheng & Manikonda, Lydia & Kambhampati, Subbarao. (2014). “What We Instagram: A First Analysis of Instagram Photo Content and User Types”, Association for the Advancement of Artificial Intelligence (www.aaai.org) Manovich, lev. (2017). Instagram and contemporary Image, all text is available under Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Creative Commons license. Popova, Maria. (2013). “The Susan Sontag Guide to Photography in The Age Of Digital Culture”. http://www.slate.com/blogs/future_tense/2013/10/11/susan_sontag_photography_and_so cial_networking.html URL1:http:// www.harvardmagazine.com, Reviewed on 2019/9/21 URL2:http:// www.alamy.com, Reviewed on 2019/9/21 URL3:http:// www.instagram.com, Reviewed on 2019/9/21 URL4: http:// www.pinterest.com, Reviewed on 2019/11/21 URL5: http:// www.artnet.com, Reviewed on 2019/11/21 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 453 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 498 |