تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,100,833 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,207,720 |
نقش سازندۀ تخیل در تاریخ از منظر پل ریکور | ||
فلسفه | ||
دوره 20، شماره 1 - شماره پیاپی 38، تیر 1401، صفحه 117-132 اصل مقاله (675.55 K) | ||
نوع مقاله: علمی -پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jop.2022.333008.1006659 | ||
نویسندگان | ||
ندا غیاثی* 1؛ امیر مازیار2 | ||
1دانشجوی دکتری پژوهش هنر دانشگاه هنر تهران | ||
2استادیار گروه فلسفۀ هنر دانشگاه هنر تهران | ||
چکیده | ||
حضور تخیل در تاریخ از طریق صورتبندی روایی آن رخ میدهد؛ اما این حضور تنشی را ایجاد میکند که موجب میشود از یکسو، گروهی آن را در حوزۀ زیباشناسی روایت قرار دهند و نقش آن را در اثربخشی روایت بر مخاطب و درک او از وقایع تاریخی مهم بدانند و از سوی دیگر، گروهی وجوه تخیلی روایت تاریخی را آرایهای و در نتیجه، زائد بدانند و سعی در جدایی آن از محتوای تاریخ داشته باشند؛ اما آنچه اهمیت دارد، این است که هر دو گروه نقشی شناختی برای تخیل قائل نیستند و در بهترین حالت، کار آن را آراستن روایت تاریخی میدانند. در این میان، پل ریکور، فیلسوف فرانسوی، بر نقش تولیدگر تخیل تأکید میکند و میکوشد تا نشان دهد این سازندگی تخیل چگونه در بازنمایی روایت تاریخی کار میکند. او بر این باور است که تاریخ تنها از طریق تخیل میتواند بازسازی شود و آنچه تخیل به تاریخ میافزاید، نهتنها تاریخ را به عرصۀ ادبیات فرونمیکاهد، بلکه بر اهمیت آن بهمثابۀ گفتار نیز میافزاید و کارکردهای تازهای به آن میبخشد. این مقاله در پی آن است تا با جستجو در آرای مختلف ریکور، نشان دهد که تخیل چگونه با نقش خلاق خود، ارجاع روایت تاریخی به واقعیت گذشته را دستخوش تغییر کرده، مسیری فراهم میآورد که تصویر ما را از تاریخ بازپردازی میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
پل ریکور؛ تخیل؛ تاریخ؛ بازنمایی؛ بازنمایی روایت تاریخی؛ واقعیت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Constitutional Role of Imagination in History in Paul Ricoeurˊs Hermeneutics | ||
نویسندگان [English] | ||
Neda Ghiasi1؛ Amir Maziar2 | ||
1PhD Student of Art Studies at Tehran University of Art | ||
2Assistant Professor of Philosophy of Art at Tehran University of Art | ||
چکیده [English] | ||
Imagination plays a main role in history by its narrative formulation. But this presence gives rise to a conflict through which, one the one hand, this narrative aspect has been discussed in aesthetics and as such affects the audience’s reading and lead him to a better understanding of historical events; On the other hand, many theorists hold that this imaginative aspect is an ornamental, and hence additional, insertion and try to eliminate it from historical content. But what is important here is that neither of them maintains a cognitive role for imagination. Paul Ricoeur emphasizes the function of imagination, however, and seeks to demonstrate that how the constitution of imagination works here. He argues that history can reconstitute only by imagination and what imagination adds to history not only does not reduce history to literature but also improves it as a discourse and gives it more functional aspects. By exploring in Ricoeurˊs different texts, this paper aims to find a meaningful relation between history and imagination to show that how imagination modifies the reference of a historical narrative to the past reality through its creative activity. In this way, imagination provides a road through which our image of history is reconstructed. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Paul Ricoeur, Imagination, History, Representation, Representation of the Historical Narrative, Reality | ||
مراجع | ||
ریکور، پل (1395)، ایدئولوژی، اخلاق، سیاست، ترجمۀ مجید اخگر، تهران، چشمه.
ــــــــــــــــ (1397)، تاریخ و هرمنوتیک، ترجمۀ مهدی فیضی، تهران، مرکز.
کلارک، الیزابت ا. (1397)، تاریخ، متن، نظریه (مورخان و چرخش زبانی)، ترجمۀ هاشم آقاجری، تهران، مروارید.
Aristotle (1996), Poetics, Translation with an introduction and notes by Malcolm Heath, London, Penguin books.
Kearney, Richard (1999), Poetics of Modernity: Toward a Hermeneutic Imagination, United States of America, Library of Congress Cataloging-in-Publication Data.
Piercey, Robert (2016), Narrative; The Blackwell Companion to Hermeneutics, Edited by Niall Keane and Chris Lawn, Southern Gate, Chichester, John Wiley & Sons.
Ricoeur, Paul (1984a), Time and Narrative, Volume 1, trans. Kathleen McLaughlin and David Pellauer, Chicago and London: University of Chicago.
ــــــــــــــ (1984b), Time and Narrative, Volume II, trans, Kathleen McLaughlin and David Pellauer, Chicago and London, University of Chicago.
ــــــــــــــ (1984c), Time and Narrative, Volume III, trans, Kathleen McLaughlin and David Pellauer, Chicago and London, University of Chicago.
ــــــــــــــ (1991a), From Text to Action: Essays in Hermeneutics, II, trans, Kathleen Blamey and John B Thompson, Evanston, Northwestern University.
ــــــــــــــ (1991b), A Ricoeur Reader, Reflection and Imagination, Edited by Mario J. Valdés, Toronto, university of Toronto.
ــــــــــــــ (1991c), Discussion: Ricoeur on Narrative, On Paul Ricoeur edited by David Wood, London and New York, Routledge.
ــــــــــــــ (2004a), The Rule of Metaphor: The Creation of Meaning in Language, Trans. Robert Czerny with Kathleen McLaughlin and john Costello, London and New York, Taylor & Francis e-Library.
ــــــــــــــ (2004b), Memory, History, Forgetting, Translated by Kathleen Blarney and David Pellauer, Chicago & London, The university of Chicago.
ــــــــــــــ (2016), Hermeneutics and the Human Sciences: Essays on Language, Action and Interpretation, trans. and ed. John B. Thompson, Cambridge, Cambridge University.
White, Hayden (1973), Metahistory, Baltimore & London, The Johns Hopkins University.
ــــــــــــــ (1991), The Metaphysics of Narrativity: time and Symbol in Ricoeurˊs Philosophy of History, On Paul Ricoeur edited by David Wood, London and New York, Routledge. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 405 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 414 |