
Interrogation of a Stone Lion (A Manifestation of Bakhtiari Art and Identity) Based on the Study of Anthropology of Art | ||
پژوهشهای انسانشناسی ایران | ||
Volume 12, Issue 1 - Serial Number 23, February 2023, Pages 209-241 PDF (1.58 M) | ||
Document Type: Research Paper | ||
DOI: 10.22059/ijar.2022.341626.459747 | ||
Author | ||
Mohammad Afrough* | ||
Assistant Professor, Department of Carpet, Faculty of Art, Arak University, Arak, Iran | ||
Abstract | ||
Carving is one of the oldest traditional and applied arts that has a long history among other arts. body sculpting and making all kinds of statues and memorial sculptures are a manifestation of the art of craving which has been common among all civilizations. the stone lion is one of the most prominent ritual and identity symbols in the Bakhtiari people, representing stone carvings and sculptures. this symbolic art has a long history among Bakhtiari. The reason for the creation of lions is simply a memorial aspect and in honor of the memory and name and memory of brave and courageous men in the tribe. Some findings of this article are: stone lions in Bakhtiari are divided into two old types. 1. abstract form and 2. new (modern - which is natural and realistic) and, in a limited way, abstract. abstract lions stand upright and lie on their backs, it has a variety of designs and decorations, a calm and neutral face and small and medium body and natural and modern faucets sit and stand, without pattern and decoration. They are often simple and have angry faces. | ||
Keywords | ||
anthropology of art; Bakhtiari; decoration; identity; masonry | ||
References | ||
منابع
ابراهیمیناغانی، حسین (1393). مقدمهای بر زیباییشناسی نقش و رنگ گلیمهای عشایر بختیاری. مجلۀ نگارینه، 1، 19-39.
افروغ، محمد (1400). بررسی و تحلیل قالیچههای طرح محرابی بلوچ از منظر انسانشناسی هنر. پژوهشهای انسانشناسی ایران، 21، 299-325.
بهرامی آسترکی، غلامعلی (1394). شعر بختیاری (چَویلِ دَم برف). تهران: میراث ماندگار.
بهشتی، سیدمحمد (1382). زیبایی و کارب رد در هنر سنتی. فصلنامۀ خیال، 5، تهران: فرهنگستان هنر.
تناولی، پرویز (1356). قالیچههای شیری فارس. تهران: دانشگاه تهران.
تناولی، پرویز (1388). سنگقبر، تهران: بنگاه.
دومان، رافائل (1387). معتقدات و آداب ایرانی از عصر صفویه تا دورۀ پهلوی. ترجمۀ مهدی روشنضمیر. جلد اول. تهران: شفیعی.
زکریاییکرمانی، ایمان، نظری، امیر و شفیعیسرارودی، مهرنوش (1394). مطالعۀ نقوش سفالینههای معاصر روستای کلپورگان سراوان با رویکرد انسانشناسی هنر. فصلنامۀ علمی-پژوهشی نگره، 36، 75-92.
صفیخانی، نینا، احمدپناه، سید ابوتراب و خدادادی، علی (1393). نشانهشناسی نقوش سنگ قبور قبرستان تختپولاد اصفهان (با تأکید بر نقوش حیوانی شیر و ماهی). فصلنامۀ علمی-پژوهشی هنرهای زیبا (تجسمی)، 19(4)، 67-80.
قنبری عدیوی، عباس (1393). شیر سنگی (پژوهشی دربارۀ شیرسنگی در بختیاری). شهرکرد: نیوشه.
قنبری عدیوی، عباس (1390). جستاری در فرهنگ و هنر بختیاری. شهرکرد: نیوشه.
قنبری عدیوی، عباس (1398). بردشیر (شیرسنگی) در فولکلور و دانش بومی بختیاری. دانشهای بومی ایران، 11، 1-47.
گهستونی، مجتبا (1396). شیرتراشی جوان که بردشیر خود را تراشید، سایت انجمن دوستداران میراثفرهنگی تاریانای خوزستان.
مورفی، هوارد (1385). انسانشناسی هنر. ترجمۀ هایده عبدالحسینزاده. فصلنامۀ خیال، 17، 20-69.
شیرانی، مینا، ایزدی جیران، اصغر، کوهستانی، مریم و اسپونر، برایان (1397). بررسی انسانشناختی نقوش سفال کلپورگان سراوان. مجلۀ هنرهای زیبا (هنرهای تجسمی)، 4، 71-80.
Ember, C. R., & Ember, M. (1993). Anthropology. Prentice Hall of ndia Ergin. New Dehli.
Leach, E. R. (1967). Aesthetics, In The Institutions of Primitive Society, edited by E. E. Evans-Pritchard, Oxford: Basil Blackwell, pp: 25-38.
Morphy, H. (1992). Aesthetics in a Cross-Cultural Perspective: Some Reflections on Native American Basketry. Journal of the Anthropological Sosiety of Oxford. 23(1).
www.rugman.com/blog/rug.
| ||
Statistics Article View: 492 PDF Download: 355 |