تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,106,616 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,211,794 |
مطالعه جامعهشناختی هویت قومی نوجوانان شهر زاهدان و تأثیر ابعاد مذهبی، ملی و غربگرایانه بر آن | ||
مطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق) | ||
دوره 29، شماره 1، خرداد 1401، صفحه 429-457 اصل مقاله (491.72 K) | ||
نوع مقاله: علمی وپزوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsr.2022.88968 | ||
نویسندگان | ||
مجید موحد مجد* 1؛ محمود علی گو2؛ محمدتقی ایمان1؛ منصور طبیعی3 | ||
1استاد گروه علوم اجتماعی دانشگاه شیراز | ||
2دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه شیراز | ||
3استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه شیراز | ||
چکیده | ||
مقوله هویت در بسیاری از کشورها از جمله ایران، مقوله واحدی نیست و متأثر از منابع هویتی گوناگون است که گاهی تضاد و کشاکش آنها با یکدیگر موجب نگرانیهایی شده است؛ از اینروی، به تناسب پدیدههایی که انسان از طریق آنها خود را میشناسد و به دیگران میشناساند، میتوان هویت داشت. از هویت میتوان بهعنوان پسوند پدیدههایی چون فرهنگ، قومیت، ملیت، دین، محل سکونت، ایل، طایفه و نظایر آن استفاده کرد. این پژوهش به منظور بررسی نسبت هویت قومی با ابعاد هویتی در میان دانشآموزان شهر زاهدان انجام شده است. نمونه پژوهش را تعداد ۴۰۰ نفر از دانشآموزان دختر و پسر شاغل به تحصیل در شهر زاهدان تشکیل میدهند که دادههای آن از طریق پرسشنامه گردآوری شده است. یافتههای پژوهش نشانگر آن است که بین هویت قومی و ابعاد آن یعنی هویت ملی و هویت دینی و هویت جهانی رابطه معناداری وجود دارد البته این رابطه مثبت و مستقیم است و همچنین هویت دینی بیشترین رابطه را دارد و پس از آن هویت ملی کمترین رابطه را نیزبا هویت جهانی دارد. پسران در این مطالعه از سطح بالاتری نسبت به دختران در دارا بودن هویتهای مذکور قرار دارند. از نکات اصلی در بررسی هویت در منطقه سیستان و بلوچستان توجه به مسئله حاشیهبودن است حاشیهبودن چنان بر هویت مردمان آن منطقه تأثیرگذار است که تصور از این هویت بدون توجه به لایههای متعدد حاشیهبودن ممکن نخواهد بود با توجه به یافتههای پژوهش هویت دینی از سایر عوامل در تبیین هویت قومی تأثیرگذارتر است و در اصل مهمترین عامل تبیینکننده هویت قومی است و دو عامل قومیت و مذهب بهعنوان تفاوتهای جدی قوم بلوچ و منطقه سیستان و بلوچستان از مابقی کشور میباشد همانطور که چارچوب نظری پژوهش تبیین میکند هویت دانشآموزان منطقه سیستان و بلوچستان تحت تأثیر ساختهای اجتماعی، فرهنگی میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
هویت قومی؛ هویت دینی؛ هویت ملی؛ هویت جهانی؛ دانشآموزان؛ جنسیت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Sociological study of ethnic identity of adolescents in Zahedan and the impact of religious, national and Western dimensions on it | ||
نویسندگان [English] | ||
Majid Movahed Majd1؛ Mahmod Aligo2؛ Mohammad Taghi Iman1؛ Mansour Tabeiy3 | ||
چکیده [English] | ||
The present study was conducted to investigate the ratio of ethnic identity to identity dimensions among students in Zahedan, Iran. The sample of the study consisted of 400 male and female students studying in Zahedan. The data were collected through questionnaire. The data analysis has been performed by SPSS software and we have used descriptive statistics, such as cross-table, and inferential statistics, correlation coefficient, and two-variable and multivariable regression analysis and also path analysis techniques. In this study, symbolic interactionism was used to illustrate the relationship between ethnic identity and other dimensions of identity. Considering the theory itself, it can be shown that identity is social in its nature and subject-matter; accordingly, ethnic identity and identity dimensions can be adequately explained. The findings indicate that there is a significant relationship between ethnic identity and its dimensions, namely national identity, religious identity, and global identity. This relationship is indeed positive and direct, and also religious identity has the highest relationship, followed by national identity, and global identity has the least relationship. In this study, boys had higher levels in having the above-mentioned identities than girls. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
ethnic identity, religious identity, national identity, global identity, students, gender | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 304 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 251 |